Diablova kométaX/Watanabe_3010

Diablova kométa konečne brázdi našu oblohu. Do konca marca preletí okolo Zeme, vidieť ju môžeš aj na Slovensku

Nikola Michalkova19.03.2024., 13:00h

Pravidelne obieha okolo Zeme a Slnka a pozorovať ju môžeme už v týchto dňoch. Viditeľná bude ale už len niekoľko dní.

Diablova kométa, ktorá sa nazýva ako 12P/Pons-Brooks, sa do konca mesiaca bude dať pozorovať voľným okom. Vidieť ju môžeme aj u nás, informuje portál imeteo.sk.

Ide o kryovulkanickú kométu a práve v týchto dňoch je na konci 71-ročnej eliptickej obežnej dráhy okolo Slnka. Pozorovateľná bude počas marcových nocí pre väčšiu časť ľudí na celej planéte, a to aj na Slovensku. Kométa celkovo meria približne 17 kilometrov, ako uvádza NASA. Zvýšenie jej jasu spôsobilo jej priblíženie sa k Slnku. „Slnčené žiarenie otvorilo svoju ľadovú škrupinu a spôsobilo erupciu ľadu a plynu, čo zvýšilo jej jas,“ uvádza sa na portáli.

Diablova kométa

X/Aleix Roig

Svoju prezývku Diablova kométa dostala vďaka plynným rohom, ktoré sa vytvorili výbušnýmu erupciami. Ako ale uvádza portál space.com, po nedávnych erupciách tieto rohy zmizli.

Vrcholí nádherné vesmírne divadlo. Pozri si, odkiaľ na Slovensku môžeš pozorovať Geminidy

Kde a kedy?

Ale určite ťa skôr zaujíma, kde a kedy si ju budeš môcť vychutnať. Pozorovať ju môžeš do konca marca, a viditeľná bude dokonca aj voľným okom. Treba mať však na pamäti, že na pozorovanie si musíš nájsť miesto bez svetelného smogu, napríklad niekde v lese ďaleko od mesta. Ideálne je vyvýšené miesto. Ak máš ale k dispozícii malý ďalekohľad, určite ho zober so sebou. Poloha kométy je momentálne v súhvezdí Rýb a nachádza sa vo vzdialenosti viac ako 243 miliónov kilometrov od Zeme.

Dibalova kométa je periodická kométa Halleyho typu. Objavil ju Jean-Louis Pons 12. júla 1812. Po ňom ju nezávisle objavil William Robert Brooks v roku 1883.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false