02.11.2017, 00:00

STK čaká zmena. Bude dostupnejšia

Ministerstvo chce liberalizovať trh a otvoriť ho pre každého. Asociácia upozorňuje na možné riziká.

Šofér, auto
Zdroj: StockExpert

Viac staníc STK, trh otvorený pre každého, ale aj možný pokles kvality pri kontrolách. Už onedlho sa bude rozhodovať o revolučnej zmene v systéme technických kontrol vozidiel. Konkrétne na najbližšej schôdzi parlamentu, ktorá bude zasadať už 28. novembra. Ministerstvo dopravy pripravilo návrh, ktorý výrazne upraví reguláciu sietí technických a emisných kontrol. Rezort chce úplne otvoriť trh, zatiaľ čo dnes je rámcovo obmedzený.

Novela sa týka zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Okrem otvorenia trhu však bude upravovať aj výšku pokút za to, ak niekto na STK pozabudne a prípadne si ju ihneď pôjde obnoviť.

V praxi by novinka znamenala to, že ktokoľvek, kto by splnil zákonom stanovené podmienky, teda nakúpil napríklad potrebné prístroje, mohol by si otvoriť a prevádzkovať takúto stanicu, kde by vykonával kontrolu vozidla. Dnes je počet takýchto bodov limitovaný práve ministerstvom.

Problém s čakaním

„Pripravili sme komplexný návrh, ktorým na jednej strane navrhujeme liberalizovať sieť staníc STK a EK a na druhej strane tiež upravujeme pokuty za neplatnú STK a EK. To znamená, že zámerom je, aby na našich cestách jazdili bezpečné vozidlá a ľudia mali čo najlepší prístup k staniciam STK/EK,“ odpovedali z odboru komunikácie rezortu dopravy.

Dnes reálne existuje problém s čakacími lehotami na kontrolu vozidla. No len krátkodobo, a to začiatkom roka. Nápad s rozšírením trhu sa nepáči niektorým poslancom, ale logicky aj asociácii STK na Slovensku, ktorá u nás združuje jednotlivé stanice.

„Súčasné stanice sú vyťažené na 50 percent a ich ročná kapacita je 2,55 milióna kontrol. Za celý rok 2016 prišlo na kontrolu STK 1,3 milióna vozidiel. Ak sa na STK niekde čaká, tak len v jarných mesiacoch alebo na staniciach s nedostatočným počtom technikov,“ povedal pre HN Peter Hulman, tajomník Národnej asociácie staníc technických kontrol.

Problém môže vzniknúť práve zahustením množstva staníc, ktoré si reálne nemajú veľmi ako konkurovať. „Ak je v priemere stanica STK vyťažená na 50 percent a pribudne čo i len jedna ďalšia, konkurencia v snahe získať zákazníka sa zdvojnásobí. A čo môžete ,zákazníkovi‘ počas kontroly ponúknuť okrem toho, že mu viac odpustíte? Všetky ďalšie ponúkané výhody pre zákazníkov sú pre stanicu len ďalším nákladom, ako napríklad darček či zľava. Takže viacerí prestanú plniť svoju primárnu funkciu vyberať z premávky nebezpečné vozidlá,“ dopĺňa Hulman.

Ministerstvo odmieta, že by sa práve liberalizovaním trhu akokoľvek znížila kvalita kontrol. Každá totiž musí postupovať rovnako a v rámci zákona. Rovnako chce týmto opatrením dostať stanice technickej a emisnej kontroly bližšie k ľudom a motivovať ich, aby na ne chodili. Teda výsledkom by mali byť bezpečnejšie autá na našich cestách.

Problém s kvalitou


Koľko by však vlastne staníc STK po tejto zmene vzniklo a ako by to mohlo zmeniť napríklad cenu za jednu vykonanú prehliadku, rezor

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.