StoryEditor

Každá sekunda sa počíta – prečo je dôležitá rýchla tvorba webstránok?

17.05.2018, 00:00
Rýchle načítanie webu je jedným z on-page faktorov s priamym dopadom na SEO. Ako zrýchliť načítanie vášho e-shopu či webstránky?

Žijeme v rýchlej dobe. Ak hľadáme informáciu cez smartphone, chceme ju nájsť rýchlo. Naozaj rýchlo. Ideálne do 2 sekúnd.

Rýchle načítanie e-shopu či webstránky je jedným z hodnotiacich faktorov vyhľadávania Google. Privedie vám nových a verných zákazníkov, zlepšuje celkový dojem z vášho webu a pomôže pri ďalšom plnení cieľov vášho webu.

Pozrime sa, ktoré faktory ho ovplyvňujú a ako môžete svoj web zrýchliť rýchlo a jednoducho aj vy. Najlepšie ešte dnes.

Jacob Nielsen, expert na UX, zadefinoval 3 časové limity:

  • ak sa obsah načíta do 0,1 sekundy – používateľ to považuje za okamžitú reakciu,
  • ak do 1 sekundy – používateľ registruje oneskorenie, ale neprerušuje činnosť,
  • ak sa obsah načíta v limite nad 10 sekúnd strácame pozornosť, začíname sa venovať inej činnosti a vo finále samozrejme webstránku opúšťame. Na základe takejto skúsenosti sa na web už nikdy nevrátime. 

Analytická firma KISSMetrics skúmala, ako vnímajú načítanie webu dnešní používatelia.

47 % používateľov očakáva, že webstránka sa načíta do 2 a menej sekúnd.

Každá sekunda v oneskorení načítania stránky môže znamenať o 7 % menej konverzií.

Za rok je to pomerne veľká suma, určite aj u vás. Nepochybne by ste ju dokázali investovať oveľa efektívnejšie, však?

Čo ovplyvňuje rýchlosť webu?

  1. Webhosting – potrebujete spoľahlivý webhosting, ktorého servery fungujú na spoľahlivom hardware. Momentálne je najvyužívanejší tzv. cloud webhosting. Ak práve premýšľate o rozbehnutí vlastného podnikania, hľadajte e-shopové riešenie, kde je rýchla tvorba webstránok samozrejmosťou.
  2. Obrázky na webe – najčastejší kameň úrazu. Optimalizáciu a kompresiu obrázkov, napr. cez TinyPNG, by ste mali mať na zreteli nielen na svojom webe, ale aj na blogu.
  3. Správny výber písma – v kurze sú jednoduché, dobre čitateľné fonty, s ktorými nemá problém žiadne mobilné zariadenie ani staršia cieľová skupina vašich zákazníkov.
  4. Poradie načítavania súborov – ako prvé v poradí by sa mali načítať súbory v hlavnom obsahovom stĺpci webu a až po nich obsah bočných stĺpcov.
  5. Externé javascripty – napr. archaické počítadlo návštevnosti, počasie alebo meninový kalendár.
  6. Zabudnite na flash – nielen na desktopoch, ale najmä na mobiloch, sú flash doplnky blokované. 

Ako zrýchliť web?

Okrem odstránenia vyššie uvedených faktorov je dôležité vybrať si také riešenie, aby aj samotná tvorba webstránok a administrácia webu boli rýchle.

Potom už stačí len:

  • Popracovať na optimálnej veľkosti obrázkov do 100 kB, max. do 300 kB.
  • Rešpektovať parametre webhostingu a prispôsobovať mu veľkosť jednotlivých súborov.
  • Respozívny webdizajn – aj zdanlivo obyčajné presmerovania mobilnej verzie m.domena.sk spomaľuje načítanie webu.
  • Skontrolovať chyby 404 – interné či externé presmerovanie na neexistujúcu podstránku nebude tolerovať ani Google. Chybové hlásenia nájdete napr. aj v Google Search Console.

Ako zistiť rýchlosť načítania webstránky a e-shopu?

K dispozícii je viacero online nástrojov, ktoré sú navyše zdarma.

Medzi najpoužívanejšie patria:

  1. PageSpeed Insights
  2. Google Analytics
  3. Test my Site
  4. WebPagetest
  5. GTmetrix
  6. ďalšie nástroje nájdete aj na blogu Chodelka.sk.

Rýchle načítanie webu nie je žiadna novinka, Google ho medzi hodnotiace faktory pridal už v roku 2010.

Za rýchlym webom sa skrýva predovšetkým samotná rýchla tvorba webstránok, kvalitný webhosting, optimalizované obrázky, adekvátna veľkosť súborov, žiadne javascripty alebo flash elementy. 

V praxi platí, že čím menej zahltí načítanie vášho webu server, na ktorom je umiestnený, tým rýchlejšie sa webstránka či      e-shop načíta.  

Veľa spokojných návštevníkov vášho rýchleho webu prajeme.

(pr)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
24. apríl 2024 01:27