Mýtus: Batéria sa v chlade rýchlo vybije
Hneď prvé tvrdenie vychádza zo zaužívaného názoru, že nízke teploty môžu viesť k rýchlemu vybitiu, celkovému poklesu kapacity, ale aj úplnému zničeniu batérie. Pokles kapacity Li-Ion batérií je však v chlade menší. V porovnaní s klasickou olovenou batériou má totiž odlišné chemické zloženie. Chlad je pre batériu elektrického vysokozdvižného vozíka prospešný, a vozíky s lítium-iónovou batériou sú tak vhodné aj do chladiarenských skladov.
„Li-Ion batérie sú maximálne výkonné trakčné batérie s vysokou akumulačnou schopnosťou a dlhou životnosťou. Napríklad náš model RX 20 je vybavený Li-Ion batériou s najväčšou kapacitou vo svojej triede, ktorá vydrží na jedno nabitie viac ako 8 hodín, čo pohodlne pokryje celú pracovnú zmenu,“ vysvetľuje Marian Fábry zo spoločnosti STILL. V prípade, že treba batériu dobiť, postačí vám na to 30 minút, čo je doba, ktorá vôbec nenaruší plynulý chod prevádzky. Každý akumulátorový článok je navyše v reálnom čase monitorovaný inteligentným elektronickým systémom.
Mýtus: Vozík sa v prašnom prostredí často kazí
Prach, voda, vlhkosť. Sú im vystavované všetky sklady a existuje obava, že prispievajú ku kazovosti vysokozdvižných vozíkov. Prach môže upchať chladiče a ak sa dostane na kontakty elektroniky, môže sa stať vodivým a spôsobiť skrat. Vozík je však na poruchy spôsobené vodou a prachom náchylný iba vtedy, ak nie je dostatočne chránený. Moderné vozíky sú preto vybavené kompletným zapúzdrením IP 54. Čo to presne znamená?
Celý pohon je chránený pred vniknutím škodlivého prachu a striekajúcej vody, takže takéto vozíky môžu byť bez problémov použité v náročných podmienkach. Samotný názov IP znamená International (niekedy Ingress) Protection a vyjadruje stupeň ochrany krytom. Číslica 5 predstavuje stupeň ochrany pred nebezpečným dotykom a pred vniknutím cudzích predmetov, kým číslica 4 definuje stupeň ochrany pred vniknutím vody.
K bezchybnému fungovaniu vozíka prispieva aj dynamika jazdy na nerovnom povrchu alebo na výjazdoch do stúpania, ktorá umožňuje vysoký výkon. Nápomocná je funkcia Boost, ktorá v prípade potreby mobilizuje maximálny krútiaci moment motoru a poskytuje maximum sily na výškových prechodoch, ako aj pri posúvaní paliet.
Mýtus: Elektrický vozík spotrebuje veľa energie
Spotreba energie je ďalšou často diskutovanou témou. Podľa slov Fábryho zo spoločnosti STILL je to však opäť otázka vybavenosti vozíka. Tie profesionálne nielenže nespotrebujú veľa energie, ale spotrebu dokonca znižujú. Tajomstvom je režim Blue-Q.
„Inteligentný autopilot Blue-Q dokáže v závislosti od spôsobu využitia a od výbavy vozíka dosiahnuť úsporu energie v rozpätí 10 až 20 %. To v prípade elektrického vozíka s nosnosťou 1,6 t znamená za 5 rokov pri trojzmennej prevádzke približnú úsporu 2 500 €. Vďaka optimalizácii pohonu sa dosahuje úspora energie presne tam, kde to neobmedzuje pracovný výkon,“ hovorí Fábry. Pracovný proces taktiež zefektívňuje až 5 jazdných programov, ktoré si môže vodič sám zvoliť a prispôsobiť svojim potrebám.
Popri úspore energie dbá STILL aj na životné prostredie. Viac ako 98 % všetkých inštalovaných materiálov vo vozíku je recyklovateľných.
Pri otázkach o výkonnosti, funkčnosti či spotrebe vysokozdvižných vozíkov je teda na mieste zaujímať sa o technológie, ktorými sú vybavené. Kvalitné vozíky disponujú takými možnosťami, pri ktorých sú všetky obavy len mýtom.
Key Account Manager
Ing. Marian FÁBRY zo spoločnosti STILL
(pr)