StoryEditor

Sledovanie „života“ pneumatík je dôležité

25.10.2019, 00:00
Takýto kontrolný systém prispieva aj k lepšiemu prehľadu o situácii na trhu pre štátny orgán.

Téma ekologickosti je dnes veľmi horúca a v doprave sa týka nielen čoraz prísnejších emisných limitov pre vozidlá, ale napríklad i samotných pneumatík auta. Tie sa totiž musia na konci svojho „životného cyklu“ správne zozbierať a následne spracovať na špecializovaných miestach. Občania Slovenska majú už tri roky vďaka zákonu o odpadoch 79/2015 možnosť použité pneumatiky bezplatne odovzdávať na zberných miestach vytvorených obcami, v pneuservisoch alebo predajniach tohto druhu. Nie sú pritom viazaní kúpou novej pneumatiky ani iného produktu. 

Monitorovanie

Materiálový tok potom predstavuje proces od okamihu uvedenia na trh až po ukončenie životnosti a zahŕňa i spomínaný spätný zber, konečné spracovanie v rôznych spracovateľských kapacitách až po transformáciu cez druhotne surovinový výrobok. Monitoring materiálového toku je veľmi zásadný pre kontrolnú činnosť a evidenciu štátu, kde takto jasne definované toky umožňujú odkryť aj nekalé konanie neférových hráčov. Na trhu sú to takzvaní freeriders, to znamená osoby či firmy, ktoré ďalej predávajú dovezené pneumatiky, nezaregistrujú sa seriózne podľa zákona ako dovozcovia a neprihlásia sa k ich zákonným povinnostiam. Tento čierny dovoz následne ovplyvňuje štatistiky, pretože za tieto pneumatiky nie sú uhradené žiadne poplatky, čo znevýhodňuje konkurenciu a hlavne znemožňuje kupujúcemu podieľať sa na spätnom zbere a spracovaní pneumatík. 

Napríklad spoločnosť ELTMA pracuje s údajmi o pohybe výrobkov a sleduje tak materiálový tok. Systémovo monitoruje nielen uvedenie výrobkov na trh od ich účastníkov, vývoz pneumatík mimo Slovenska, spätne hmotnosť pneumatík z konkrétnych zberných miest, ktorá sa postupne cez zber a logistiku dostáva ku konečnému spracovaniu a k recyklácii, ale taktiež ďalšie dôležité systémové informácie. „Je to jedna z našich zásad, spĺňa naše štandardy transparentnosti a na základe našich skúseností sme presvedčení, že tento spôsob by mal byť všeobecným štandardom na jasnú a preukázateľnú kontrolu. Aj štátne orgány by mali lepší prehľad o reálnej situácii na trhu a následne môžu rozhodovať napríklad o limite na zber, prípadne určovať záväzné limity na spracovanie pneumatík,“ tvrdí Radim Filák, konateľ spoločnosti OZV ELTMA. V budúcnosti sa uvažuje aj o zavedení čipu do pneumatík, čo by monitorovanie kompletného a konkrétneho výrobku v rámci jeho materiálového toku veľmi uľahčilo. 

Ďalšia šanca

Legislatíva má zaručiť, aby opotrebované pneumatiky reálne niekto zozbieral, umiestnil či odviezol na určené miesta. Následne sa môže uvažovať na tým, ako budú ďalej riešené – či bude napríklad lepšie dávať pneumatike druhý život, či sa bude ďalej využívať ako druhotná surovina vo forme výrobkov z granulátu, na energetické využitie alebo v iných, možno nových spôsoboch spracovania. Tento cyklus vlastne umožní, že pneumatika sa naozaj nestane nevyužitým odpadom, ale v rámci cirkulárnej ekonomiky sa opätovne dostane naspäť do kompletného cyklu. To znamená, že sa vráti či už jednou, alebo druhou formou do priemyslu. A to je veľká budúcnosť, pretože na rozdiel od iných komodít pneumatika je výnimočná a stále má ešte potenciál na rôzne nové použitia.

„Za uplynulé tri roky fungovania na slovenskom trhu sa v kontrolnom systéme urobil skutočne významný kus práce. Je pozitívne, že inšpekcia začala kontrolovať distribútorov,“ dopĺňa Filák. Vzhľadom na to, že ide o novú povinnosť, veľa miest, rôznych predajcov a obzvlášť e-shopy sa ešte nezžili s touto povinnosťou. Podľa Filáka by určite pomohlo častejšie vykonávanie kontrol, ktoré by ozrejmili, že každý, kto pneumatiky predáva alebo ich umiestňuje na vozidlo aj bez priameho predaja, má i reálnu povinnosť pneumatiky od občanov bezplatne odobrať. Efektívny kontrolný mechanizmus určite prispieva aj k tomu, aby sa na trhu vytvárali rovnaké trhové podmienky – transparentné a férové. Všetko s jediným cieľom, a to, že ochrana životného prostredia bude efektívnejšia a účinnejšia a služba pre občanov dostupnejšia a ľahšia.

Citát:

V budúcnosti sa uvažuje aj o zavedení čipu do pneumatík, čo by monitorovanie výrobku uľahčilo. 

________________________________________________​

Pneumatiky ako súčasť cestnej infraštruktúry. Napríklad na parkoviskách

Pneumatiky je možné opätovne využívať. Dôležité však je, aby boli správne odovzdané a spracované.

Každý deň je na cestách čoraz viac vozidiel, predaje stúpajú a nie je už nič výnimočné, ak je v jednej rodine aj viac vozidiel – napríklad jedno kompaktné do mesta a druhé väčšie, rodinné. Tie počas svojej celej existencie „spotrebujú“ stovky pneumatík, ktoré zahlcujú životné prostredie. Teda v prípade, ak sa s nimi nebude pracovať v súlade so zákonom a budú sa vyhadzovať do prírody. Odovzdaním na zberných miestach dostanú ďalšiu šancu poslúžiť na užitočné účely. Napríklad sa môžu využívať aj v doprave, respektíve v rámci cestnej infraštruktúry. Z odovzdaných pneumatík sa totiž spracovaním získava napríklad gumový granulát, ktorý je možné použiť pri výrobe bezpečnostných prvkov na parkoviskách. Tie sú aktuálne veľmi dôležité, veď so stúpajúcim počtom vozidiel je dôležité rozširovať i pokrytie miest, kde tieto automobily bude možné odstaviť.

Pri vstupoch do podzemných parkovísk sa napríklad používajú gumové platne, ktorými sa z vonkajšej strany obložia betónové rozdeľovacie pásy medzi jednotlivými pruhmi. Docieli sa tak nielen ochrana betónových pásov, ktoré následne vydržia „v prevádzke“ dlhšie, ale tiež samotných diskov na aute. Ak totiž vchádza na parkovisko menej skúsený alebo len nepozorný vodič, predíde sa tak znehodnoteniu často skutočne drahých diskov na luxusných autách. Rovnako sa gumový granulát využíva pri výrobe obalov na stĺpy v podzemných či krytých parkoviskách, aby sa nepoškodilo murivo alebo vozidlo v prípade menších „ťukancov“. Pomoc vodičom poskytujú aj gumové pätníky, ktoré zastavia vozidlo počas parkovania čelne pred stenou, a naopak, bezpečnosť chodcov zvyšujú gumové retardéry (spomaľovače), ktorých úlohou je prinútiť vodičov spomaliť vozidlo. V opačnom prípade hrozí poškodenie auta. 

________________________________________________

STĹPČEK ODBORNÍKA K TÉME

Ing. Radim Filák,

konateľ spoločnosti OZV ELTMA 

Aké povinnosti vyplývajú dovozcom a výrobcom pneumatík na Slovensku? A kto všetko sú vlastne dovozcovia a výrobcovia? 

Okrem povinnosti zberu a spracovania pneumatík od distribútora je hlavnou povinnosťou sa registrovať na MŽP (ministerstvo životného prostredia). Každý, kto dováža pneumatiky či už z Česka, inej krajiny EÚ a mimo EÚ a tieto pneumatiky na Slovensku ďalej  predáva, je povinný sa registrovať. Upozorňujem, že pokiaľ niekto nakupuje od neregistrovaného výrobcu alebo dovozcu, prechádzajú všetky zákonné povinnosti – teda zber a likvidácia pneumatík a ďalšie, ktoré vyplývajú zo zákona o odpadoch – na neho.

Ak firma dováža či distribuuje pneumatiky a chce, samozrejme, dodržať zákon, čo má robiť?

Prvým krokom je rozhodnutie, či je schopný zaistiť plnenie všetkých povinností sám a zažiada o tzv. individuálnu autorizáciu alebo využije služby niektorej OZV. Už pri registrácii na MŽP by mal mať zmluvu s OZV, ktorú uvedie do formulára. Je veľmi dôležité vybrať si OZV správne, pretože nie je jednoduché zmluvu ukončiť. Zmeniť OZV v podstate možno iba  koncom roku. 

Pneumatiky nie sú komunálnym odpadom. Ako sa teda rieši ich likvidácia a kto to financuje, keď sa na tento typ odpadu poplatky nevzťahujú?

Od roku 2016 vošiel do  platnosti zákon o odpadoch 79/2015, ktorý definoval  zodpovednosť za nové pneumatiky, ako aj  pneumatiky po skončení ich životnosti. Zber a  spracovanie pneumatík patrí medzi povinnosti výrobcov a dovozcov pneumatík. Samotný zber je zákonom určený pneuservisom a predajcom, teda tzv. distribútorom, ktorí od konečných používateľov pneumatiku odoberú a zároveň zmluvou s výrobcom alebo dovozcom, prípadne s niektorou OZV si distribútor zaistí po vyzbieraní určitého objemu ich odber a  konečné spracovanie. 

To znamená, že spotrebiteľ môže odovzdať pneumatiku v  ktoromkoľvek pneuservise  alebo u predajcu bez poplatku, aj keď tam pneumatiku nekúpil ani nemenil? 

Zákon všetkým pneuservisom i  predajcom pneumatík ukladá povinnosť zadarmo prevziať od motoristov ojazdené pneumatiky bez ohľadu na ich značku,  a to aj v prípade, že nenakúpi ďalší tovar alebo službu. Likvidácia pneumatiky je totiž už započítaná v cene pneumatiky a  každý článok predaja musí túto informáciu uvádzať na predajnom doklade tak, aby spotrebiteľ vedel, že si spracovanie už  zaplatil a  neplatil pneuservisu či predajcovi ďalšie poplatky. 

A ako to funguje keď si zákazník  kúpi pneumatiku cez e-shop, ktorý nemá kamennú predajňu?

Zákon pamätá aj na tento prípad. Každý, kto predáva pneumatiky výhradne zásielkovým spôsobom, je povinný informovať kupujúceho o  mieste, kde mu opotrebované pneumatiky odoberie, a to v každom okrese tak, aby spotrebiteľ nemusel pneumatiky vracať  poštou.

Ako sa dá poznať, že je firma registrovaná?

Najlepšie je vyžiadať si overenie registrácie priamo u spoločnosti u ktorej nakupujete. Na stránkach MŽP existuje aj register výrobcov, ale ten bohužiaľ nemusí byť kompletný. Naša spoločnosť výrobcov a dovozcov, ktorí sú v našej OZV, uvádza transparentne na svojich stránkach, čo by malo byť štandardom.

(natívna informácia)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
25. apríl 2024 14:05