StoryEditor

Slovenská Batériová Aliancia vyzýva výrobcov: Nebojme sa batérií, majú perspektívny druhý život

11.12.2019, 23:00
Na nedávnej novembrovej konferencii Energy Manifest, ktorú organizovala Slovenská Batériová Aliancia bola horúcou témou aj elektromobilita. Ministerstvo hospodárstva spustilo 11.12.2019 program podpory elektromobilov formou dotácie pre nové vozidlá typu plug-in hybrid alebo čistý batériový pohon. Slovensko sa tak zapojí medzi krajiny, kde zrejme vzrastie v krátkom čase predaj elektromobilov. Téma je teda vysoko aktuálna.

Napriek zjavným ekologickým benefitom sa neustále objavujú hlasy skeptikov, ktorí šíria mýty o dojazde, nárokoch na elektrickú sieť počas dobíjania a celkovú uhlíkovú stopu elektromobilov od ich výroby až po recykláciu.

Nová technológia môže u určitej skupiny ľudí vzbudzovať obavy. Je to súčasť ľudskej povahy, obava z neznámeho. Tak to bolo v prípade rádií, telefónov, počítačov, či leteckej prepravy. Preto neudivuje, že výrobcovia vozidiel a pohonných hmôt dlho odolávali evolúcii elektromobility. Avšak najnovší vývoj a zistenia dávajú za pravdu vedcom z The Union of Concerned Scientists (Zväz zainteresovaných vedcov), ktorí sa rozhodli pokoriť ďalší mýtus o elektrických autách rozšírený medzi verejnosťou niekedy okolo roku 2014 a 2015. Podľa tohto mýtu by mali byť autá so spaľovacím motorom počas celého svojho životného cyklu od výroby až po likvidáciu, ekologickejšie, pretože ich životný cyklus má menšiu uhlíkovú stopu.

Práve tento mýtus vyvracia štúdia “Craddle to Grave” publikovaná v roku 2015 a samotná realita trhu. V štúdii vedci uvádzajú, že elektromobily s batériou produkujú približne o polovicu menšiu uhlíkovú stopu ako autá so spaľovacím motorom, a to aj po zarátaní emisií z výroby batérií. Realita trhu potvrdzuje, že globálny predaj elektromobilov neustále rastie. Podľa analytickej spoločnosti JATO Automotive svetový predaj čisto elektrických áut (BEV) už v prvom polroku 2019 vzrástol o 92 % na 765 tisíc kusov vozidiel. Najviac ich predali v Číne, USA, Nórsku, Nemecku a vo Francúzsku. Hlavným skokanom v trhovom podiele BEV sa stala Tesla Model 3, ktorej sa v prvom polroku 2019 predalo viac ako 130 tisíc kusov. Tento nárast predaja nesúvisí len s dotáciami, ale so všeobecným vzostupom popularity BEV, ktoré na niektorých trhoch už dosahujú 10 % predaja všetkých vozidiel.
(https://www.jato.com/global-sales-of-pure-electric-vehicles-soar-by-92-in-h1-2019/)

Analytická platforma Bloomberg New Energy Forum predpokladá, že parita elektromobilov s autami s tradičným pohonom príde už v roku 2040. Kvalifikovaný odhad hovorí, že v tomto roku budú elektrické vozidlá predstavovať 57 % všetkých predajov osobných automobilov a 30 % globálnej flotily osobných áut bude elektrických. Tento vývoj podporuje hlavne znižujúca sa cena batérií, ktorá medziročné klesá približne o 20 %, keď sa berie do úvahy vážený priemer ceny lítiového batériového súboru.
(https://about.bnef.com/electric-vehicle-outlook/#toc-viewreport)

Automobilový priemysel nie je jediným odvetvím, ktorý využíva batérie. Veľký podiel batérií napája mobilné zariadenia, najmä viac ako 1 a pol miliardy smartfónov predaných ročne. A k slovu sa dostáva aj technológia recyklácie a znovu-využitia batérií z elektromobilov, ktoré tak nachádzajú nové uplatnenie – druhý život. Toto predstavuje revolučný potenciál pre celý batériový ekosystém a bude mať pozitívny vplyv na globálne prostredie a ekonomiku. Recyklácia batérie môže mať podľa expertov hodnotu aj viac ako 10 tisíc dolárov, povedal Hans Eric Melin, zakladateľ Circular Energy Storage, ktorá sa zaoberá konzultáciami v oblasti riadenia životného cyklu batérií. Odvetvie znovu-využitia batérií vygeneroval v roku 2018 až 51 miliónov dolárov, no o päť rokov sa tento trh zväčší až na 1,3 miliardy. V roku 2018 v Japonsku zrecyklovali 55 tisíc batérií a plán do roku 2025 počíta s 3,4 miliónmi kusov.

Batérie v elektromobiloch majú vysoké zaťaženie, sú vystavené extrémnym prevádzkovým teplotám a každý rok majú za sebou niekoľko stoviek čiastočných nabíjacích cyklov. Lítium-iónové batérie degradujú v priebehu piatich rokov a hranica ich užitočného využitia v automobiloch klesá po 10 rokoch. Deje sa to najmä kvôli automobilovým výkonnostným štandardom, na základe ktorých by si batéria mala udržať 80 % svojej využiteľnej kapacity a mala by dosahovať samo-vybíjanie maximálne 5 % počas 24 hodín. To však neznamená, že táto batéria sa nedá použiť v iných aplikáciách. V súčasnosti je lacnejšie recyklovať z batérie kovy ako nikel alebo kadmium a vytvoriť batériu novú, ako zakladať nové bane a tieto kovy ťažiť.

V súčasnosti vidíme tri hlavné trendy v rámci druhého života batérií.

Reuse – znovu-využitie napríklad v kontajnerových akumulátoroch, ktoré uskladňujú energiu z veterných elektrární a iných obnoviteľných zdrojov, alebo vyvažujú výkyvy v elektrickej sieti počas nárastu spotreby energie. V takomto prípade dokážu spoľahlivo vykryť časový interval, ktorý je potrebný na nábeh elektrárne alebo iného energetického zdroja. Môžu byť taktiež použité na uskladňovanie energie zo solárnych panelov a následne na rýchlo-nabíjanie automobilov v domácnostiach.

Recycle – ide o rozobratie batériových článkov na jednotlivé komponenty, posúdenie ich kvality a znovu-využitie vhodných častí na výrobu nových batériových súborov. V súčasnosti ide pomerne o komplexný proces, keďže predpokladáme, že do roku 2025 bude na cestách 250 nových modelov elektromobilov s batériami od viac ako 15 výrobcov, ktorí majú v rámci batériových súborov svoje vlastné dizajny a chemikálie. V každom prípade trh recyklácie predstavuje veľký potenciál pre nové spoločnosti a nové odvetvia.

Rebuild – po posúdení batériového súboru (packu) je vyhodnotený stav jednotlivých článkov a tie, ktoré zodpovedajú normám sú zabudované do nových súborov, prípade sú z nich vyrobené iné batériové súbory.

Vedecké štúdie o životnom cykle automobilov, trh, zákazníci a nové prístupy výrobcov už v krátkom čase spôsobia, že skratka 3R – Rebuild, Reuse, Recycle – sa stane bežnou súčasťou nášho života. Odmenou nám bude čistejší vzduch, nižšia hlučnosť v mestách a efektívnejšie využitie technológií.

 (PR)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
20. apríl 2024 04:28