Originál ako pasca?
Prevádzkovateľom mestskej hromadnej dopravy sa núkajú pri výbere – originálne, lokálne systémy alebo štandardizované riešenie.
Originálny lokálny systém, ktorý je v prevádzke v niekoľkých mestách, nesie v sebe riziko pasce závislosti na jednom jedinom dodávateľovi, a nekompatibilitou s výrobkami iných dodávateľov na trhu. Na druhej strane štandardizované riešenie umožňuje nielen oddelenie výberu nabíjacej infraštruktúry od výberu vozidiel, ale aj kompatibilitu do budúcnosti, keď sa flotila bude dopĺňať o výrobky ľubovoľného dodávateľa.
Ďalším dôležitým aspektom efektívnosti je modularita systému, ktorá umožní rýchlo a bez zbytočných nákladov pridať nové nabíjacie miesto.
Pomaly ale aj rýchlo
Štandardy, ktoré rešpektujú všetci významní dodávatelia infraštruktúry a elektrovozidiel sú podľa Vladimíra Kukučku, špecialistu na elektromobilitu v spoločnosti ABB na Slovensku, dva – CCS2 pre pomalšie nabíjanie a OppCharge pre rýchle nabíjanie. „Oba sa však dajú kombinovať. Pri pomalšom nabíjaní ide o hodiny, v prípade rýchleho skutočne o pár minút. Pomalší sa preto umiestňuje do depa alebo garáží, kde sa ebusy nabíjajú počas noci. K jednej stanici však môže byť pripojených viac vozidiel. Tie rýchle a ultrarýchle sa zvyknú umiestňovať na trase linky, v uzloch, alebo na konečnej, kde sa stretáva viac liniek a e-bus chvíľu čaká. Tam sa môžu priebežne dobíjať prostredníctvom pantografu, ktorý sa vysunie z vozidla alebo z nabíjačky. Hoci, od umiestnenia pantografu do vozidla sa už dnes upúšťa, pretože predražuje výrobu, údržbu a prevádzku vozidiel. Pantograf integrovaný v nabíjacom stojane môže využiť viac vozidiel. Pri ultrarýchlom nabíjaní jednosmerným prúdom (DC) s výkonom 450kW, aké sme najnovšie dodali mestám Goteborg alebo Hamburg, hovoríme o 3 až 6 minútach,“ vysvetľuje V. Kukučka.
Po príklady úspešnej implementácie elektromobility do mestskej hromadnej dopravy netreba už dnes chodiť až do Hamburgu, Štokholmu, Luxemburgu, či Goteborgu. Na otvorené štandardy vsadili aj v susedných Čechách – v Ostrave, Hradci Králové a najnovšie v Trutnove, ktorý na jeseň rozšíri svoj vozový park mestskej dopravy o elektrobusy značky Škoda. Nabíjať sa budú v rýchlonabíjacích staniciach ABB s výkonom 150 kW dodanej ČEZ ESCO v kombinácii s klasickými dobíjacími stanicami v depe. Skupina ČEZ dodá aj energiu na ich prevádzku.
„Elektrobusy s dojazdom 200 km a denným nájazdom prevyšujúcim 300 km sme vyhrali najmä s ohľadom na miestny členitý terén a komplikované zimné podmienky. Pri brzdení alebo jazde do kopca vozidlo rekuperuje a spätne sa dobíja. Na snehu zlepšuje jazdné vlastnosti zaťaženie zadnej nápravy ťažkými batériami,“ hovorí Milan Kovář, obchodný riaditeľ Arriva Východné Čechy.
Pripojenie dobíjacích staníc, dodávku rozvodov a ďalšie nadväzné služby zabezpečuje spoločnosť ČEZ ESCO. „Popri rozvodoch pre päticu dobíjacích staníc zabezpečíme ich servis a prevádzkovanie v priebehu piatich rokov, vrátane služby ´Next business day´, teda sprevádzkovanie stanice v čo najkratšom čase v prípade poruchy. Počítame tiež so zberom nameraných údajov a vyhodnocovaním prevádzky celého systému. Klientovi sme tiež zariadili všetko okolo financovania našej dodávky,“ dopĺňa za ČEZ ESCO generálny riaditeľ Kamil Čermák.
Unikátom celého riešenia je inštalácia rýchlonabjacej stanice ABB s výkonom 150 kW, ktorá je schopná doplniť väčšinu kapacity batérií elektrobusu za niekoľko desiatok minút. Navyše je doplnená o celý rad prvkov v oblasti konektivity, vrátane diaľkového monitorovania, riadenia, diagnostiky a aktualizácie softvéru. Tieto pokročilé služby ABB Ability™ poskytujú zákazníkom dôležitý pohľad dovnútra procesov nabíjania a umožňujú vysokú prevádzkyschopnosť a rýchlu reakciu v prípade problému.
(PR)