Stravné lístky ako monopol? Naopak, vydávať ich môže každý.Asociácia moderných benefitov
StoryEditor

Stravné lístky ako monopol? Naopak, vydávať ich môže každý

09.10.2020, 00:00
Jednou z kritík, ktoré zaznievajú na adresu stravných lístkov, je, že je to štátom garantovaný biznis. Na podnikanie v sprostredkovaní stravy zamestnancom však netreba žiadne zvláštne povolenie alebo splnenie nejakých podmienok. Prečo potom na Slovensku existuje len niekoľko spoločností podnikajúcich v tomto odvetví?

Podnikanie so stravenkami je často prezentované ako zlatá baňa, kde sa nedá pomýliť. Nebolo by v tom prípade prirodzené, aby sa ním zaoberal každý druhý podnikateľ? Toto podnikanie je otvorená živnosť, to znamená, že na to, aby ste si založili stravenkovú firmu, nepotrebujete žiadne špeciálne povolenie, vzdelanie, ani splniť žiadne extra podmienky. Tak prečo v stravnom nezačne podnikať každý ambicióznejší študent?

Dôvod je jednoduchý, priebežné investície nutné na zavedenie nových technológií, náklady na marketing, oslovovanie spoločností, vytvorenie akceptačnej siete, tlač a distribúciu lístkov sú vysoké. Napriek tomu, že stravné emitované členmi Asociácie moderných benefitov za minulý rok dosiahlo závratných 720 miliónov eur, ich tržby boli na úrovni len okolo 35 miliónov. To však ešte stále nie je zisk, ten predstavuje pre všetky tri spoločnosti len 6,6 milióna eur, teda menej ako percento.

So stravným môžete podnikať aj vy, skúste si ale sadnúť a spraviť si podnikateľský plán, či vám to bude sedieť a akú budete mať návratnosť investícií.

Stravné povinné je, lístky nie

Ak si hovoríte, no a čo, všetci musia mať lístky, dám len lepšiu cenu ako konkurencia, budete sklamaní hneď na úvod. Provízia na strane zamestnávateľa (zamestnanec za lístky emitentom neplatí nič) je zákonom obmedzená na maximálne 3 percentá. Trhová súťaž tu však funguje, napríklad veľké množstvo potenciálnych klientov súťaží cenu za lístky cez aukcie. Reálna provízia na strane zamestnávateľov je tak spravidla omnoho nižšia ako stanovuje zákon.

Druhý problém, ktorému budete čeliť, je, že napriek tomu, čo počúvate od politikov, lístky skutočne nie sú povinné. Povinné je zo Zákonníka práce poskytnúť zamestnancovi jedno teplé jedlo a nápoj počas pracovného dňa. Vedeli ste, že stravné lístky má len približne 40 % zamestnancov? Ostatní sa stravujú v zamestnaneckých kantínach, cez donášku jedla, alebo má zamestnávateľ priamo zazmluvnenú reštauráciu, ktorá jeho zamestnancom varí.

Takže zhrňme si to: váš produkt vôbec nie je povinný, väčšina trhu používa niečo iné a zamestnávatelia vám veľa nezaplatia. Takže vám zostanú reštaurácie a obchody, aspoň u tých je podnikanie s lístkami garantované. Alebo nie? Nie! Každý obchod i reštaurácia sa rozhodujú sami, s kým a za akých podmienok podpíšu zmluvu. Aj tu je to záležitosťou slobodnej súťaže na trhu.

Náskok si držíte cez modernizáciu

Ako teda preraziť v podnikaní so sprostredkovaním stravy? Buďte inovatívny, posúvajte trh dopredu, zavádzajte nové technológie a produkty. Tak ako v každom inom odvetví šťastie praje pripraveným, v našom prípade sa trh už roky presúva do digitálneho prostredia. Viac než tretina zamestnancov používajúcich stravné lístky / karty je už na digitálnych riešeniach a toto číslo rýchlo rastie. Vedeli ste napríklad, že firme v rámci stravnej karty môžete ponúknuť aj integrovaný dochádzkový systém či zlúčenie všetkých benefitov ako vstupy do fitka a darčekové poukazy?

Aj preto emitenti už dlho hovoria o zavedení povinnej digitalizácie. Vedia, ako to vyzerá. Napríklad ich sesterské spoločnosti v Belgicku majú povinne elektronický trh už od roku 2016. Miestna Agentúra na zjednodušenie administratívy vypracovala štúdiu, v ktorej zvažovala benefity všetkých foriem stravného. Nakoniec zavrhli hotovosť a celý trh digitalizovali. Miesto experimentovania v čase krízy by sme sa Belgickom mohli inšpirovať aj u nás na Slovensku.

 

(PR článok – Asociácia moderných benefitov)

menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
25. apríl 2024 12:44