DACHSERu sa darí reagovať na súčasnú situáciu vďaka plánom, ktoré zahŕňajú naozaj detailné riešenia, ale tiež aj vďaka inováciám, ktoré umožňujú nepodliehať panike a naďalej fungovať. Vďaka tomu je DACHSER schopný aj v tomto čase plniť svoje záväzky voči klientom i zamestnancom. Nielen o tom sme sa rozprávali s Romanom Stoličným, generálnym riaditeľom DACHSER Slovakia.
Koronavírus teraz rieši naozaj každý, na to sa asi ani nemusíme pýtať. Čo je pre Vás témou číslo dva, ktorá má najvyššiu prioritu?
Tak samozrejme čakáme, ako sa všetko v súčasnej situácii vyvinie. Okrem toho by sme však chceli, aby sme mohli pokračovať v aktivitách, ktoré sme si naplánovali. Máme strategické plánovanie na 5-ročné obdobie a každoročne dopĺňame plány na jeden ďalší rok. Ide o strategické ciele, ktoré sa priebežne plnia, ale v rámci rozvoja firmy sa aj priebežne dopĺňajú. Tieto ciele sú dlhodobé a ich plnenie prebieha v podstate za každej situácie, len sa možno predlžuje ich čas zavedenia či realizácie. Prioritou sú pre nás inovácie v technologickej aj environmentálnej oblasti, ktoré sú nevyhnutné pre ďalšie fungovanie firmy.
Aké zmeny chystáte v environmentálnej oblasti?
Obyvateľstvo sa sťahuje z vidieka do miest. Mestá sa neustále rozrastajú, vznikajú okolo nich satelitné obce, ktoré tiež jedného dňa mesto pohltia. Slovenska sa to zatiaľ až tak netýka, no najmä v metropolách ako je Paríž, Londýn či Berlín, je už dnes situácia ohľadom dopravy a logistiky veľmi kritická. Vznikajú tam denne obrovské dopravné zápchy, riešia sa limity CO2 a emisií. Veľmi háklivé sú najmä podmienky v centrách miest, kde treba riešiť zásobovanie a doručovanie do obchodov a na predajné miesta aj v peších zónach.
V DACHSERi vyvíjame a testujeme alternatívne riešenia logistiky v mestách. Vo veľkom už testujeme elektromobilitu, zavádzame mikrohuby, ktoré umožňujú priviesť tovar na hranicu určitej zóny, a potom vo vnútri tej zóny pod špecifickými požiadavkami zabezpečiť distribúciu. Samostatnou kapitolou sú pešie zóny, kde zásobovanie prebieha najmä v nočných hodinách a využívajú sa tu čoraz viac elektromobily. Je to vždy o úzkej spolupráci so starostom či primátorom mesta, ktorý dokáže koncept rozvoja mesta adaptovať aj z pohľadu logistiky.
Aký vývoj očakávate do budúcnosti, čo sa týka rozvoja aktivít firmy na Slovensku?
Naša firma by mala ďalej rásť − sme vo fáze rozvoja, lebo máme na to zdroje, priestory aj možnosti. Chceme zavádzať nové produkty. Máme v pláne napríklad rozširovanie chemického priemyslu, do toho spadá aj kozmetika a farmácia, petrochémia a všetky deriváty, ktoré vznikajú z chemických procesov. Rovnako hovoríme o fashion a sport segmente, ktorý je veľmi perspektívny, pretože aktívny vek ľudí sa neustále predlžuje a športové potreby a oblečenie sú teraz veľmi v trende.
Myslíme pozitívne, pretože vieme, že každá katastrofa jedného dňa pominie. Vývoj za posledných 100 rokov ukázal, že či už boli vojny alebo ekonomické krízy, ekonomika sa dostala späť do fázy rastu už do 2−3 rokov. Našťastie máme veľmi diverzifikovaných zákazníkov, takže nie sme striktne orientovaní iba na jeden úzky segment, ako napr. automobilový priemysel, potravinárstvo alebo chemický priemysel. Pomer našich zákazníkov z rôznych oblasti priemyslu je veľmi vyvážený. Ťažisko tvorí asi strojárstvo, máme aj veľa elektroniky, časť automobilového segmentu, chemický priemysel vrátane kozmetiky a pod.
Ako sa odzrkadlila koronavírusova kríza vo vašej spoločnosti, ak ide o zamestnanosť?
Máme vytvorený 4 či 5 úrovňový plán, ktorého jednotlivé úrovne by sa aktivovali v závislosti od ekonomického vývoja v danej situácii. Počas jarnej vlny koronavírusovej krízy sa to u nás zastavilo na druhej úrovni. Riešili sme jedno či dvojtýždňový výpadok čerpaním dovoleniek a skrátením pracovného času. Niektoré oddelenia boli naopak preťažené, takže sme krátkodobo presúvali ľudí do iných oddelení, ktoré potrebovali posilu. V čase, keď boli zavreté školy sa veľa rodičov muselo starať o deti. Avšak na našich zamestnancov sme sa mohli a aj sa môžeme spoľahnúť, pretože vo väčšine prípadov dokázali zvládnuť starostlivosť o rodinu aj home office. Taktiež sa čerpali OČR-ky a v apríli a máji si ľudia potom vyberali dovolenky, ktoré boli plánované na leto.
Redukovali ste nejako počet zamestnancov počas poslednej doby?
Na prepúšťanie zamestnancov tu v podstate ani nebol priestor. Je pravdou, že niektoré oddelenia sme trochu zoštíhlili, no jednalo sa len o minimálny počet zamestnancov a išlo o optimalizáciu procesov, ku ktorej by sme pristúpili skôr či neskôr, bez ohľadu na koronu. Počet našich zamestnancov sa teda znížil z 205 na 200. Do dnešného času máme teda tohtoročnú fluktuáciu menšiu ako 4 percentá, čo je štandardný vývoj aj počas bežného roka.
Máte nejakú dlhodobú stratégiu, čo sa týka náboru zamestnancov?
Máme pozície, ktoré sú pripravené na ďalšiu expanziu. Uvidíme, čo sa bude diať v budúcnosti a keď sa ekonomika začne vracať do normálu, tieto pozície veľmi rýchlo doplníme. V prípade, že by sa situácia nezlepšovala a trh by ďalej klesal, potom by sme aktivovali ďalšiu úroveň našich interných opatrení a neskôr ďalšiu. Do vzdelávania a rozvoja našich ľudí sme však veľa investovali. Pripraviť kvalitného špecialistu na pracovnú pozíciu v logistike niekedy trvá niekoľko rokov. Preto je pre nás dôležité aj zo strategického hľadiska snažiť sa takýchto ľudí udržať v našej spoločnosti.
(PR)