Slovensko na začiatku roku 2020 zmrazilo rast stravného. Rast cien jedál v reštauráciách sa však nezastavil, práve naopak, zamestnanci si za obedy priplácajú viac ako v minulosti. V praxi to znamená, že v roku 2021 si zamestnanci v porovnaní s minulým rokom kúpia za ten istý príspevok menej. Zvýšenie denného stravného z minimálnych 3,83 eura na maximálnych 5,10 eura spraví zamestnancovi mesačne rozdiel približne 25 eur. Podľa prieskumu agentúry 2muse z mája 2019 je priemerný nákup Slovákov v potravinách na úrovni okolo 20 eur.
Zvýšenie stravného je tak skutočne sociálnym opatrením, ktoré podporí rodinné rozpočty. Zároveň, je to aj opatrenie, pri ktorom sa 1:1 prejaví každé investované euro. Platí, že stravné do výšky 5,10 eura denne je oslobodené od daní a odvodov, a to ako na strane zamestnávateľa, tak na strane zamestnanca. Navyše, tento benefit môže firma financovať zo sociálneho fondu, nič teda nestratí.
Ako je možné, že zvýšenie stravného firmu nič nestojí?
Na starostlivosť o zamestnancov môže firma použiť sociálny fond. Ten musí zo zákona tvoriť tak či tak a pohybuje sa na úrovni 0,6 % až 1 % súčtu hrubých miezd zamestnancov za rok. Firma sa však môže rozhodnúť, že túto sumu navýši ešte o ďalších maximálne 0,5 %. Už pri niekoľkých zamestnancoch to môže byť ročne zaujímavá suma. Veľa firiem sociálny fond podceňuje a rozpustí ho raz za rok, napríklad na vianočný večierok. Existujú však aj efektívnejšie formy jeho využitia, najmä v čase koronakrízy. Ak by sa firma rozhodla pridať zamestnancovi na stravnom, tak aj pri priemerných mzdách môže sociálny fond zabezpečiť zvýšenie stravného o viac ako 50 centov na deň. Zamestnanci by tak nemali kredit či lístky v hodnote 3,83 ale priemerne 4,38 eura. To predstavuje 12,5 % zvýšenie stravného len vďaka zmene firemnej politiky.
Napriek neistote ostáva stravné spoľahlivým benefitom
Stravné je naďalej veľmi obľúbeným a dôležitým benefitom. V prieskume z marca 2021 sa až 72 % zamestnancov vyjadrilo, že sú pre nich stravné lístky a karty dôležitým zdrojom, ktorý prispieva do rodinného rozpočtu. Firmy by sa nemali báť stravné zvyšovať. Vráti sa im to v podobe spokojnejších a lojálnejších zamestnancov. A najlepšie na tom je, že zvýšenie stravného firmu nemusí stáť nič navyše!
(PR článok – Asociácia moderných benefitov)