20.05.2020, 10:39 Aktualizované dňa 20.05.2020 o 16:56

Vo Voderadoch vyrastie unikátna továreň na batérie. Bude jediná na svete

InoBat Auto má v pláne postaviť dve prevádzky, do ktorých preinvestuje približne miliardu eur a zamestná takmer 1 700 pracovníkov.

Vo Voderadoch vyrastie unikátna továreň na batérie. Bude jediná na svete
Zdroj: Reuters

Namiesto televízorov sa budú vyrábať batérie. Zmenil sa osud časti lokality, ktorá bola roky známa produkciou komponentov pre juhokórejský koncern Samsung, Voderád, 40 kilometrov od Bratislavy. Firma InoBat Auto totiž oznámila akvizíciu pozemku od dodávateľa Samsungu TPS. Plánuje na ňom vybudovať prvú slovenskú továreň na batérie.

Na parcele s rozlohou 27-tisíc štvorcových metrov by chcela už v tomto roku začať s výstavbou prevádzky a v budúcom už aj začať s produkciou. „Projekt úspešne napreduje. Centrum výskumu a vývoja, ktoré sa bude nachádzať na strategickom mieste, je zároveň v tesnej blízkosti hlavných pôvodných výrobcov zariadení vrátane Peugeotu, Jaguara Land Rover a Kie,“ uviedol spoluzakladateľ spoločnosti InoBat Auto Marián Boček.

Výskum, vývoj, výroba

Ročná kapacita fabriky, ktorá má zamestnať 150 vysokokvalifikovaných pracovníkov, bude 100 megawatthodín. Vybudovanie závodu aj s pilotnou linkou má zároveň zhltnúť približne sto miliónov eur. V jeho priestoroch bude prebiehať výskum, vývoj a výroba.

Ako prvá na svete sa sústredí na produkty robené na mieru podľa predstáv výrobcov, nie podľa preddefinovaných parametrov. Koncoví zákazníci sú zatiaľ otázni. InoBat by však mohla ťažiť zo skúseností amerického investora Wildcat Discovery technologies, ktorý spolupracuje s hráčmi, ako sú Apple, Samsung či BMW.

Stimul od vlády

Rozvoj prvej batériovej výroby sa vo februári rozhodlo podporiť aj ministerstvo financií. Príspevok zo štátneho rozpočtu sa má použiť primárne na financovanie odborných kapacít a technologických potrieb pre spustenie R&D centra a výrobnej linky. „Vzhľadom na skutočnosť, že spoločnosť InoBat Auto prináša na Slovensko unikátne spojenie vysokokvalifikovaného konzultanta pre batérie a plánuje postaviť výskumno-vývojové centrum a pilotnú linku, navrhuje sa vláde podporiť projekt jednorazovou dotáciou vo výške piatich miliónov eur,“ uviedol rezort financií v schválenom vládnom materiáli.

InoBat podporuje aj investičná skupina IPM Group, ku ktorej sa v posledných mesiacoch pridali aj regionálni industriálni hráči ako A.EN. Group, MSM Group či Matador Group. Posledná spomenutá firma zohrá kľúčovú úlohu vo vývojovej fáze demonštračnej výrobnej linky.

Príprava na druhú fázu

Výstavba má byť len predzvesťou druhej fázy, ktorá má potenciál vytvoriť až 1 500 pracovných miest. Ide o projekt v hodnote miliardy eur s názvom InoBat Auto Gigafactory. Závod má do roku 2024 dodať na náš trh takmer 250-tisíc batérií do elektromobilov. Mal by sa nachádzať na zatiaľ nespresnenom mieste v Košickom kraji, kde má investor v rámci nedávno vytvoreného „inovačného akcelerátora“ v pláne spolupracovať aj s Technickou univerzitou v Košiciach, Univerzitou Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach či so Slovenskou akadémiou vied.

Firma hovorí aj o potrebe projektu na znižovanie závislosti od batérií z Ázie. InoBat je totiž v Európe po švédskom NorthVolte jediným investorom s neázijským pozadím. „Je to jedinečný projekt. Po Švédsku je Slovensko iba druhou krajinou, kde sa podobná výroba pripravuje,“ uviedol šéf Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu SARIO Róbert Šimončič.

Celkovo je pritom na európskom trhu 84 fabrík na produkciu batérií. Ich počet vzrástol najmä v minulom roku, konkrétne o 38 percent. Dôvodom je podľa analytikov najmä rozširujúca sa ponuka áut so zásuvkou a tlak Bruselu na „zelené“ vozidlá. Slovensko pritom ako jediné z Vyšehradskej štvorky držalo v rukách batériového čierneho Petra. Svoju produkciu článkov do elektromobilov postupne v minulých rokoch ohlásili Poľsko, Česko a Maďarsko, ktoré sa môže pochváliť už treťou investíciou tohto druhu.

Segment rýchlo rastie

Do roku 2040 by malo byť na trhu o 500 percent viac elektromobilov ako dnes. Aktuálne sú ich na cestách zhruba dva milióny. Na ich výrobu sa už naplno sústreďujú všetci automobiloví hráči na trhu a investujú do ich vývoja miliardy eur. Ich prítomnosť bude na cestách nevyhnutná, keďže Brusel chce byť do roku 2050 uhlíkovo neutrálny. Vozidlá budú musieť na cestách už v roku 2021 produkovať maximálne 95 gramov na kilometer a stanovené limity sa budú neustále sprísňovať. V roku 2030 budú musieť vypúšťať o viac ako 37 percent splodín menej než v roku 2021. Ak stanovené limity výrobcovia nesplnia, budú podľa odborníkov vystavení miliardovým pokutám.

Rast automotive segmentu a tlaku na podporu obnoviteľných zdrojov bude zvyšovať aj nároky na samotných producentov batérií. Svetová výroba by mala už v tomto roku presiahnuť 35 gigawatthodín. To je však iba zlomok oproti plánovanej produkcii do roku 2040 na úrovni 912 gigawatthodín.

Rast produkcie bude posielať aj ceny batérií nadol a elektromobily by sa tak postupom času mali stať pre zákazníka dostupnejšie. Priemerná cena kilowatthodiny v batériách v roku 2010 sa pohybovala okolo 1 200 dolárov. Dnes je šesťnásobne nižšia. Rovnako je to aj v prípade surovín. Cena lítia kontinuálne rastie, no podľa odborníkov po otvorení nových ťažobných polí v Čile, Austrálii či Zimbabwe bude jeho cena klesať.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.