StoryEditor

Otázniky nad infraštruktúrou

04.04.2005, 00:00
Veľké automobilky oznamujú svoje zámery vyrábať 10- či 5-dňové auto, čo znamená že od objednávky zákazníka po dodávku automobilu môže uplynúť maximálne 10 resp. 5 dní. Rýchlosť a čas dodávok závisí od dopravnej infraštruktúry. Ak do nábehu výroby v spoločnosti Kia nebude po Žilinu dobudovaná diaľnica, nastane úplný dopravný kolaps.

Veľké automobilky oznamujú svoje zámery vyrábať 10- či 5-dňové auto, čo znamená, že od objednávky zákazníka po dodávku automobilu môže uplynúť maximálne 10, resp. 5 dní. Rýchlosť a čas dodávok závisia od dopravnej infraštruktúry. Ak do nábehu výroby v spoločnosti Kia nebude po Žilinu dobudovaná diaľnica, nastane úplný dopravný kolaps.
Nával kamiónov
Do Žiliny bude za rok potrebných približne 180-tisíc kamiónov, teda denne približne 500 kamiónov na dovoz komponentov a približne 200 kamiónov za deň na odvoz hotových áut. "Trváme na tom, že tento úsek bude v roku 2006 dokončený. Ak by sa však pre problémy prechodu cez Považskú Bystricu oneskoril, tak prinajmenšom sa dokončí v polovičnom profile, dostavba diaľnice D1 Bratislava -- Žilina do konca novembra 2006 je jednou z priorít rezortu," povedal pre HN hovorca Ministerstva dopravy SR Tomáš Šarluška.
Ďalšie obmedzenia
Predstavitelia automobilového priemyslu však považujú za kritické aj dopravné spojenie Žilina -- Martin a Martin -- Ružomberok. Teda prepojenie Žiliny s jednou z najvýznamnejších priemyselných zón Slovenska, s najbohatšou tradíciou strojárskej výroby, kde už investovali viacerí významní zahraniční investori a chystajú sa investovať ďalej. Úplne nevyhovujúca je z hľadiska automobilového priemyslu situácia na východnom Slovensku, kde sú len fragmenty diaľnic a kvalita lokálnych ciest je veľmi nízka. V železničnej doprave sú brzdou nízke traťové rýchlosti. Modernizáciu si bude vyžadovať aj vodná doprava.
Úseky sú prioritou
"Všetky najdôležitejšie zmienené úseky patria k úsekom diaľnice D1, ktorá je jednou z priorít ministerstva dopravy. Bude sa budovať za partnerskej pomoci súkromného sektora v systéme verejno-súkromného partnerstva (PPP). Zatiaľ platí rozhodnutie vlády spojiť Bratislavu a Košice diaľnicou D1 do roku 2010," pokračuje Šarluška. "Úsek D1 Hubová -- Ivachnová by sa mal začať stavať v polovici budúceho roka. Urýchlené dokončenie výstavby je však drahšie, poradenská firma Mott MacDonald spracovala štúdiu s dvoma variantmi, lacnejší znamená dokončiť prepojenie Bratislavy s Košicami v roku 2013, no aj tu sa hodnota investície môže zvýšiť vplyvom inflácie. Rezort presadzuje pôvodný variant, no rozhodnutie je na vláde," povedal Šarluška. Dva varianty prepojenia diaľnicou sú aj pre spojenie Martina so Zvolenom -- cez Kremnicu alebo cez Ružomberok, záleží na rokovaniach s vyšším územným celkom," doplnil. Nesúhlasí, že by sa zanedbávalo budovanie spojenia na juhu, pretože sa slušným tempom budujú rýchlostné cesty, ktoré cez Zvolen spoja Bratislavu s Košicami a pripravuje sa širšie využitie štrukturálnych fondov EÚ.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
23. apríl 2024 23:05