StoryEditor

Manažéri musia komunikovať

19.10.2006, 00:00

Ako šéf firmy stavia predovšetkým na práci s ľuďmi. Hoci je Švéd, už zhruba desať rokov sa realizuje na Slovensku. Pracoval na rôznych postoch v niekoľkých švédskych spoločnostiach. Jeho riadiace schopnosti nedávno ozdobilo ocenenie Osobnosť personálneho manažmentu. Generálny riaditeľ spoločnosti NEFAB Packaging Slovakia Per Olof Riese.
Ocenenie si Per Olof Riese prevzal v rámci slávnostného vyhodnotenia Slovenskej ceny za riadenie a rozvoj ľudských zdrojov. Oceňovanie bolo súčasťou dvanásteho ročníka konferencie Personálny manažment a riadenie firmy, ktorý na konci septembra v Bratislave zorganizovalo Združenie pre riadenie a rozvoj ľudských zdrojov.
Podľa vyjadrenia odbornej poroty Per Olof Riese cenu Osobnosť personálneho manažmentu získal za dosiahnutie vysokej úspešnosti podniku prostredníctvom vodcovstva, formovania ľudského kapitálu manažérov firmy a osobného príkladu v riadení.

Fascinovaný zmenami krajiny
Ako sa Per Olof Riese vôbec dostal do srdca Európy? Veľmi prozaicky. Môžu za to z veľkej časti "lovci hláv", ktorí ho vo Švédsku naverbovali pre trnavský závod Spartan spoločnosti Swedwood. Pôsobil tiež vo fabrike Swedwoodu v Malackách.
Súčasťou koncernu Nefab Group sa stal pred zhruba dvoma rokmi. Predstaviteľov tejto tiež švédskej skupiny oslovili najmä jeho slovenské skúsenosti. Ponúkli mu, aby bol na čele projektu výstavby novej fabriky v strednej Európe, konkrétne v levickom priemyselnom parku. Spoločnosť Nefab vyrába a dodáva obaly, primárne pre telekomunikačný a automobilový priemysel.
Závod vznikol na zelenej lúke. Vyrábať začal v máji minulého roku. Dnes využíva zhruba 7 500 štvorcových metrov veľké výrobné priestory a má 120 zamestnancov.
Nebolo to ťažké rozhodnúť sa prísť na Slovensko? "Nie, bral som túto možnosť ako výzvu," dopĺňa.
Keď sa obzrie naspäť, vybavuje sa mu veľa príjemných spomienok. Je úžasné -- ako hovorí -- byť súčasťou transformácie krajiny, spoločnosti, vidieť zmeny, ktoré sa za tých desať rokov udiali.
Očividne sa zmenili podľa neho aj ľudia. Najviac to vidieť v Bratislave. Do regiónov prichádzajú zmeny neskoršie. Rýchlejšie a ľahšie sa adaptujú mladí ľudia, starší sú viac napojení na minulosť, na svoje návyky. "Implementovať nové myslenie je preto neraz problém," dopĺňa.

Naučiť sa počúvať
Pri našom rozhovore sa bráni požiadavke, aby povedal slovenským kolegom nejaké odporúčania.
Ale hovorí: "Každá organizácia potrebuje rozdielne riadenie v rozdielnom čase, závisí to od jej typu, rozvoja cieľov spoločnosti a jej dozrievaní. Neexistuje iba jeden správny model." Vyzdvihuje dobrú sieť slovenského technického školstva, z čoho vyplýva priaznivá technická základňa krajiny do budúcnosti.
Rezervy vidí vo firmách najmä v súvislosti s riadením ľudí, pri zvyšovaní sily organizácie. Priestor na zlepšenie je podľa neho napríklad pri komunikácii. Topmanažéri by mali otvorene hovoriť o cieľoch spoločnosti, ľudia by mali mať možnosť pochopiť, čo sa od nich očakáva.
No komunikácia -- ako prízvukuje -- to nie je monológ šéfa firmy, ale dialóg, vychádza zo schopnosti počúvať. Manažéri by mali vedieť počúvať, človek predsa stojí za to, aby bol vypočutý. Okrem toho je jasné, že žiaden šéf nevie všetko. Páči sa mu výrok: "Snaž sa pochopiť predtým, ako sa ty snažíš byť pochopený."
Slováci sa podľa jeho skúsenosti neraz boja povedať svoj názor. Naopak, mali by cítiť, že majú priestor sa vyjadriť, mali by cítiť dôveru. Ten pocit byť "niekým" a nie nikým, môže hory prenášať.
Dôležité je snažiť sa -- ako pokračuje -- pochopiť aj osobné túžby a ambície spolupracovníkov. "Ak ľudí lepšie poznám, rozumiem im, môžem podľa toho upraviť svoje metódy, môžem sa im čo najviac priblížil, a tak ich aj lepšie riadiť tým smerom, ktorým potrebujem," vysvetľuje.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 23:02