StoryEditor

Ako udržať výrobu na Slovensku

04.04.2005, 00:00
"Automobilová výroba je nepochybne pre Slovensko veľkou príležitosťou na rozvoj celej ekonomiky. Zväčša sa zdôrazňuje pozitívny vplyv automobiliek na zamestnanosť celých regiónov, ale aj na reštrukturalizáciu priemyslu," hovorí senior analytik Slovenskej ratingovej agentúry Andrej Spišiak.

"Automobilová výroba je nepochybne pre Slovensko veľkou príležitosťou na rozvoj celej ekonomiky. Zväčša sa zdôrazňuje pozitívny vplyv automobiliek na zamestnanosť celých regiónov, ale aj na reštrukturalizáciu priemyslu," hovorí senior analytik Slovenskej ratingovej agentúry Andrej Spišiak.
Rozvoj automobilového priemyslu podľa neho podporí napríklad aj elektrotechnický a gumárenský priemysel. Mnohým podnikom, ktoré vyrábajú komponenty na Slovensku, dá príležitosť zapojiť sa do dodávateľskej a subdodávateľskej siete, ale vďaka zvýšeniu príjmov zamestnaného obyvateľstva pozdvihne aj služby. Zvýši sa pridaná hodnota vytvorená na Slovensku, podporí sa výroba a zamestnanosť v ďalších odvetviach i regiónoch.
Strašiakom je presun výroby
"Rovnako jednoznačným, ale negatívnym javom je však budúci významný podiel automobilového priemyslu na exporte a silná orientácia výrobného sektora na produkty pre toto odvetvie. Desaťročia odpozorované cyklické správanie automobilového priemyslu nevytvára príliš veľa argumentov, prečo by to na Slovensku nemalo byť tak isto," hovorí Spišiak. Pripúšťa, že automobilky budú vo fáze ekonomického poklesu najprv rušiť staršie, menej efektívne závody v iných krajinách, ale pri súčasnom technologicky relatívne jednoduchom presune výroby do inej krajiny môže podľa neho od rozhodnutia k faktickému presunu ubehnúť príliš krátky čas na to, aby sa ekonomika krajiny stihla adaptovať.
"Koncentrácia automobilovej výroby sa v štruktúre priemyslu v horizonte niekoľkých rokov prejaví zmenou výrobných programov v prospech produktov pre automobilky. Nakontrahovaný istý odbyt pri nutnom vysokom stupni špecializácie automobilových dodávateľov a subdodávateľov nebude motivovať firmy na hľadanie odbytových príležitostí v iných odvetviach," analyzuje Spišiak. Správanie týchto firiem podľa neho kopíruje rozhodnutia automobiliek o presune výroby a mnohé by tak nemuseli mať dôvod ponechať výrobu na Slovensku.
Niekoľko podmienok
Podľa analytika Prognostického ústavu SAV Pavla Kárásza je potrené orientáciu na automobilový priemysel chápať ako reakciu na príležitosti vytvárané zahraničným kapitálom. "Najsilnejšou stránkou orientácie Slovenska na automobilový priemysel je hlavne rýchla a lacná reštrukturalizácia priemyselnej výroby a impulzy na rozvoj služieb. Najslabšou stránkou je možnosť zvýšenej hospodárskej zraniteľnosti, daná závislosťou ekonomiky od hospodárskych cyklov medzinárodného automobilového priemyslu," uviedol Kárász. No táto zraniteľnosť sa podľa neho dá vyvážiť rozvíjaním dodávateľských a obslužných činnosti s vysokou pridanou hodnotou, ktoré sú konkurencieschopné a flexibilné. Upozorňuje však, že nutnou podmienkou na trvalé udržanie prác s vysokou pridanou hodnotou je najmä adekvátna infraštruktúra, kvalitný systém vzdelávania.
Aktivity SAV
"Orientácia Slovenska na automobilový priemysel vyplynula z kvalifikovaných štúdií, komparatívnych výhod Slovenska, geografickej polohy a potreby sýtiť automobilový trh strednej a východnej Európy," pripomína predseda SAV Štefan Luby. "V súvislosti s touto orientáciou občas zaznieva obava, že automobilové výroby neskôr opustia Slovensko a pôjdu za ešte lacnejšou pracovnou silou ďalej na východ. K tomu nemusí dôjsť, ak sa Slovensko tejto problematiky chytí v plnej šírke, zapojí domáci výskum, vzdelávanie, dobuduje diaľnice a podobne," uviedol Luby. Ústavy SAV sú podľa neho na plnenie týchto úloh čiastočne pripravené, bude však potrebné urobiť ešte niektoré technické a personálne opatrenia. O svojich ponukách rokujú s predstaviteľmi automobilového priemyslu i ministerstva hospodárstva.


menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 18:06