Švédsky automobilový koncern Volvo si pohneval jedného z najvplyvnejších módnych návrhárov súčasnosti. Stačil na to fakt, že ho použil vo svojej reklame a ani si od neho nevypýtal súhlas.
Reklamný prešľap
Automobilka Volvo v najnovšej kampani využila známeho módneho návrhára Lagerfelda, ktorého meno sa spája so značkami BMW a Audi. Spravila to však bez akýchkoľvek zmlúv či dohôd.
Každý výrobca automobilov má vytypovanú klientelu. Tá sa často identifikuje podľa určitých znakov, vlastností a preferencií. S názvom Volvo a jeho značkou sa asociuje pocit bezpečia, záruky a istoty. V najnovšej kampani sa však táto značka zamerala na iné vlastnosti. Nový model postavila do svetla, ktoré namiesto bezpečia vyzdvihuje krásu. V reklame pritom Volvo využilo jednu z najvplyvnejších osôb súčasnej módy, Karla Lagerfelda, ktorého meno sa spája so značkami Chloé, Fendi či Chanel, no v jeho portfóliu nechýbajú ani automobilové koncerny BMW a Audi.
A práve Lagerfeldova podobizeň sa stala predmetom kritiky. Jeho klony sa totiž objavili v najnovšej reklamnej kampani, ktorú automobilka Volvo plánovala uviesť začiatkom roka 2008. Módny mág však zasiahol a nedopustil to. Dôvodom bolo, že Volvo využilo (alebo použilo?) v reklame až dvadsať klonov Lagerfelda, a to bez jeho súhlasu. Zneužitie návrhárskej celebrity v reklame nebolo ani prvým, ani posledným podobným prípadom. Podľa Lagerfelda by však k takýmto prešľapom nemalo nikdy dochádzať - navyše, ak ide o takú známu a zavedenú firmu, akou je Volvo.
Takmer sto miliónov ľudí
K televíznym obrazovkám americkej stanice FOX si počas finále Super Bowlu sadlo viac ako 97,5 milióna divákov. Doterajší rekord, ktorý Super Bowl dosiahol, bol z roku 1996. V tom čase si na televíznej stanici NBC pozrelo finále viac ako 94,1 milióna ľudí. Napriek týmto neuveriteľným číslam sa Super Bowlu nepodarilo prekonať prvenstvo vôbec najsledovanejšej americkej relácie. Doterajší rekord drží posledný diel seriálu z vojenského prostredia - M.A.S.H. Jeho záverečnú epizódu videlo 28. februára 1983 približne 106 miliónov nadšencov.
S narastajúcim počtom televíznych prijímačov, ako aj s novými technológiami príjmu vysielania, je prekonanie tohto rekordu len otázkou času. Do značnej miery k tomu prispieva aj vynikajúco zvládnutá marketingová komunikácia celej súťaže.
Mimochodom, finále Super Bowlu vyhralo mužstvo NewYork Giants. Televízna stanica FOX zinkasovala počas vysielania vďaka reklame viac ako 225 miliónov dolárov (približne 5,1 miliardy korún).
Najdrahšia značka v spotoch
Jedna z najhodnotnejších prémiových značiek sveta - Louis Vuitton - uvedie prvýkrát v histórii televízne a kinové spoty. Ale ani v jednej z reklám sa neobjavia jej produkty. Značka sa považuje za ikonu luxusu a prestíže. Podľa odhadov denníka Financial Times Deutschland sa vlani umiestnila na prvom mieste v rebríčku desiatich najdrahších a najhodnotnejších značiek sveta. Jej hodnota presahuje 22,69 miliardy dolárov, v prepočte asi 538,53 miliardy korún.
Faktom však zostáva, že veľké množstvo značiek, najmä z prémiového či luxusného segmentu, vo svojich reklamách neuvádza konkrétny produkt. V ich kampaniach sa väčšinou dostávajú do popredia emócie. Inými slovami, značka sa identifikuje s príjemcom reklamného posolstva na základe zhodných znakov životného štýlu. Ide trebárs o vyjadrenie voľnosti, pohody a podobných pocitov. Značka Louis Vuitton pristúpila práve k takémuto typu reklamy - zobrazí životný štýl spojený s cestovaním a pocitom slobody. Kreatívu jej zabezpečí agentúra Ogilvy & Mather. Okrem TV a kinových spotov bude kampaň prebiehať aj v printovej podobe, ale neobjaví sa v nej žiadna spoločensky či politicky známa osobnosť (naposledy to bol známy ruský politik Michail Gorbačov).
Sodexho inak
Medzinárodná skupina Sodexho Alliance, ktorá sa zaoberá stravovaním, facility manažmentom služieb a distribúciou poukážok na stravovanie a služby, zmenila obchodný názov. Z doterajšieho názvu sa vynechalo písmeno "h". Okrem nového názvu Sodexo sa zmenilo aj logo. Inovácie nadväzujú na novú filozofiu, ako aj na smerovanie spoločnosti.
Čína v zajatí inzerátov
Nadchádzajúce olympijské hry v Číne už pocítili aj tamojšie médiá. Výdavky inzerentov na televíznu, printovú a rozhlasovú reklamu prekonali v roku 2007 hranicu 41 miliárd eur. V porovnaní s rokom 2006 ide o nárast vo výške 15 percent.
STV s dokumentmi
Slovenská televízia pripraví tento rok až 95 dokumentov. Medzi nimi by sa mali objaviť dokumentárne cykly Radosť zo života, GEN SK a Eskalátor, v ktorých si STV pripomenie významné osobnosti z kultúrneho a zo spoločenského života. STV tiež odvysiela cyklus k "osmičkovým" rokom a v marci dokument o Ladislavovi Chudíkovi. Všetky pripravované programy odvysiela STV na Dvojke.
Zo Sazky Arena O2 Arena
Česká multifunkčná hala Sazka Arena zmení v marci svoj názov. Majiteľ haly, firma Bestsport, totiž podpísal nový kontrakt s telekomunikačnou spoločnosťou Telefónica O2. V nej sa zaviazala, že počas nasledujúcich piatich rokov bude niesť hala meno podľa názvu telekomunikačnej spoločnosti. Výška ročného prenájmu pomenovania multifunkčnej haly sa pohybuje od 30 do 50 miliónov českých korún (39 - 65 miliónov slovenských korún).
Trh s reklamou narástol
Príjem reklamy v slovenských médiách vzrástol minulý rok o 16 percent. V roku 2006 sa tu preinvestovalo približne 35 miliárd korún. V minulom roku to bolo o päť miliárd viac, čo predstavuje približne 40 miliárd. Vyplýva to zo zistení spoločnosti TNS SK.
AOL kúpila Buy.at
Americká internetová spoločnosť AOL (America On-line) kúpila marketingovú sieť Buy.at, ktorá pomáha značkám aplikovať vhodnú reklamnú stratégiu v prostredí internetu. Inzerent pritom platí tomu, kto v sieti Buy.at zverejnil jeho reklamu - ale len v prípade, keď používateľ zareaguje na reklamu, čiže uskutoční prekliknutie na webe.
tt, čtk, sita
Zdroj: MediaWeek, MarketingWeek, MarketingVox, Marketing&Media, čtk, BrandRepublic, sita, FD, Kreativ.hu, WARC)