Jedným z problémov, ktoré sprevádzajú zdravotné zúčtovanie, sú chyby pri výbere a vypĺňaní tlačív. Poisťovne sa omylom snažia predchádzať pomocou rôznych poradenských služieb. Tieto služby sme testovali.
Komunikácia poistenec verzus poisťovňa
Aby som otestoval klientsky servis poisťovní, vžil som sa do pozície fiktívneho poistenca, ktorý si nevie dať rady so zúčtovaním. Najskôr som si prezrel internetové stránky poisťovní. Potom som zo súkromnej e-mailovej adresy poslal poisťovniam otázku od fiktívneho poistenca. Otázka znela: "V septembri 2007 som skončil vysokú školu, zároveň som však od júla 2007 aj SZČO. Od januára 2007 som pracoval na dohodu, zarobil som 50-tisíc. Okrem toho som počas celého roku 2007 dostával autorské honoráre (na základe autorskej zmluvy?)a zarobil ďalších 70-tisíc. Aké tlačivo na zúčtovanie mám použiť? Týka sa ma zúčtovanie aj za obdobie, keď som bol zároveň študentom, živnostníkom, autorom a pritom som ešte pracoval na dohodu?" Nakoniec som s rovnakou otázkou obtelefonoval zákaznícke linky všetkých poisťovní.
Správnou odpoveďou na moju otázku je tlačivo typu B. V prvom rade treba oddeliť príjmy z dohody, ktoré sa mi ako študentovi do zúčtovania nepočítajú. Ostanú príjmy živnostníka a autora, prelínanie štúdia a živnosti nehrá rolu. Podľa zákona sa môžu autori a umelci rozhodnúť, či sa chcú považovať za živnostníkov. Pri súbehu sa príjmy z autorských zmlúv uvádzajú na tlačive B spolu s príjmami zo živnosti. Práve táto informácia je pri určovaní tlačiva kľúčová, na stránkach poisťovní som ju však nenašiel.
Informácie na internete sú rôznej kvality
O zúčtovaní sa na svojich stránkach zmieňujú všetky poisťovne. Na stránkach poisťovne Apollo som informácie o zúčtovaní našiel pod hlavičkami Pre poistencov ako aj Pre platiteľov. Vo vysvetlivkách k jednotlivým tlačivám som ako zistil, že by som mohol použiť viacero tlačív, istý som si však nebol ani jedným.
Poisťovňa Dôvera má odkaz na zúčtovanie pod oddielom Užitočné informácie. V oddiele Neprehliadnite ponúka služby elektronickej podateľne, respektíve pobočky. Elektronická pobočka vám po vybavení formalít prináša výhody podobné tým, ktoré priniesol pri komunikácii s bankou internet banking. Podateľňa umožňuje vypísať zúčtovanie pomocou počítača tak, aby ste si ho mohli vytlačiť a poslať. Z textu na stránke som však múdry nebol. Hneď v úvode som síce zistil, že musím podať zúčtovanie, no ktoré tlačivo mám použiť už nie.
Web Spoločnej zdravotnej poisťovne na domácej stránke uvádza prepojenie na Ročné zúčtovanie 2007, informácií je však málo. Ak však prejdete cez hlavičku Poistenci na podkategóriu Ročné zúčtovanie, dozviete sa viac. Ktoré tlačivo by som mal použiť, som však nezistil.
V Unione som odkaz na informácie našiel na prvej stránke. Nevedel som sa však rozhodnúť medzi tlačivami C a S. Tlačivo B mi opätovne ani len nenapadlo.
Všeobecná zdravotná zahrnula do textu aj tabuľky, v ktorých sa môžu nájsť jednotliví poistenci. Prvá udáva možné postavenie poistenca, ktoré priraďuje ku konkrétnemu tlačivu. V druhej tabuľke je taxatívne vymedzené, kto podáva ktoré tlačivo. V tabuľkách som sa našiel medzi C a S, v texte som sa identifikoval ako C. Na stránke som však zaregistroval, že ročné zúčtovanie môžem podať aj elektronicky. Interaktivita tejto služby však pokrivkáva v porovnaní s elektronickou pobočkou Dôvery. Splnenie povinnosti sa totiž nezaobíde bez použitia klasickej pošty, keďže operácia si vyžaduje podpis poistenca. Ako jednorazová záležitosť je to však šikovné.
Na väčšine stránok taktiež absentovala informácia o avizovanom predĺžení stránkových hodín.
E-mail môže byť efektívnym nástrojom
Do všetkých poisťovní som v rovnakom čase poslal e-mail, kde som ich okrem spomínanej otázky upozornil na to, že som v časovej tiesni. V priebehu dvoch dní som dostal odpovede zo všetkých poisťovní
Najrýchlejšie reagovala poisťovňa Apollo. Odpoveď prišla do dvoch hodín. Apollo zvolila odlišný spôsob komunikácie ako konkurenčné ústavy. Na internetovej stránke má e-mailové kontakty na regionálnych poradcov, komunikujete teda s konkrétnym človekom. Poradkyňa mi odporučila vyplniť tlačivo B.
Na druhý deň zareagovala Dôvera. Požadovali odo mňa identifikačné údaje. Mal som šťastie, pretože som klientom tejto poisťovne. Preto som im poslal vlastné identifikačné číslo, hoci s vedomím, že tam údaje z otázky nenájdu. Môj zámer preveriť ich služby síce odhalili, v priebehu pár minút mi tiež odporučili tlačivo B.
Z Unionu som dostal odpoveď až po rozhovore s operátorkou, ktorá si moju e-mailovú otázku spojila s telefonátom. Žiadali odomňa identifikačné údaje, ktoré som si musel vymyslieť, odporučili mi však tlačivo S. Niekoľko minút po telefonáte som dostal e-mail, v ktorom mi oznámili, že napriek tomu, že som sa bližšie neidentifikoval a v systéme ma nenašli, mal by som použiť tlačivo S.
Najobsiahlejšiu odpoveď som dostal zo Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Prišla po dvoch dňoch. Operátorka mi odporučila tlačivo B, pričom mi zároveň obšírne vysvetlila prečo. V závere ma upozornila na možnosť elektronického podávania zúčtovania a jeho vyplnenia zamestnancami poisťovne.
Odpoveď zo Spoločnej zdravotnej poisťovne neprišla ani po tom, ako som sa jej po dvoch dňoch dožadoval.
Odpovede z infolinky sa líšia
Každá poisťovňa má svoju infolinku, na ktorej by vám mali poskytnúť odpoveď na vaše otázky. Medzi infolinkami sú určité rozdiely.
Prvý rozdiel je v sadzbe za hovor. Hovory do väčšiny poisťovní sú v cene miestneho hovoru. Platené infolinky majú obe štátne poisťovne a poisťovňa Union. Naopak, zadarmo, sa dovoláte do Apolla a Dôvery.(a čo VšZP?)
Operátorka z poisťovne Apollo mi po objasnení situácie navrhla použiť tlačivo B. Pred koncom rozhovoru sa ma ešte stihla spýtať, či viem, kde môžem získať predpísané tlačivá, aby mi následne odporučila stránku www.rzzp.sk, zriadenú ministerstvom zdravotníctva. V poisťovni Dôvera som dostal protichodné informácie. Jej operátorka mi odporučila použiť tlačivo S, pričom príjmy zo živnosti by som uviedol na list SB, a príjmy z honorárov do listu SD. Tento spôsob nie je správny, keďže v liste SD sa uvádzajú príjmy zamestnancov, a autori zamestnancami nie sú. Paradoxné je, že v e-mailovej odpovedi na identickú otázku mi v Dôvere odporučili tlačivo B.
V poisťovni Union mi poradili tlačivo typu S. Neskôr som na linku zavolal opäť, aby som sa uistil, či by som predsa len nemal použiť tlačivo B. Tentoraz odo mňa chceli identifikačné údaje, aby ma mohli nájsť v systéme. Keďže nie som poistencom Unionu, nájsť ma v ňom nemohli. Aj napriek tomu mi odpovedali na otázku, opäť mi odporučili tlačivo S, čo vzápätí potvrdili aj e-mailom.
Na infolinke Všeobecnej zdravotnej som dostal rovnakú odpoveď ako e-mailom -- mal by som použiť tlačivo B, keďže dohody sa do úvahy neberú a autorské honoráre sa v súbehu so živnosťou uvádzajú spolu.
Operátorka Spoločnej zdravotnej poisťovne mi odporučila vyplniť tlačivo B. Vysvetlila, že autorské honoráre sa v mojom prípade berú ako príjem zo živnosti, spolu som ich písal aj do riadku v daňovom priznaní. Uistila ma, že tlačivo S by som používať nemal, pretože by som mohol zaplatiť viac, ale najmä preto, lebo autor nie je zamestnancom.
StoryEditor