StoryEditor

Písanie otvára aj nové podnikateľské príležitosti

18.01.2009, 23:00

Pastier.medialne.sk je blog o unikátnych reklamných riešeniach z praxe. Denne ho píše Michal Pastier, senior copywriter jednej z predných slovenských agentúr, ktorý navrhuje kampane pre Peugeot, T-Com alebo Fun rádio. Miloš Čermák je nielen novinár, spoluautor komiksu Hana a Hana, ale aj spisovateľ a aktívny bloger. Vedie blog pre študentov Mediář.cz a píše aj svoj vlastný Extra.cz.

Kedy a prečo ste sa rozhodli písať svoj vlastný blog?
Michal Pastier: Koncom roku 2005 som založil svoj prvý blog v angličtine o reklame AdArena. Urobil som to najmä preto, aby som si zostavil osobný archív najefektnejších riešení, ostal v neustálom kontakte s aktuálnou praxou vo svete a získal kontakty na šikovných ľudí v brandži.
Miloš Čermák: Prvý blog som si zaregistroval na službe Blogger.com niekedy začiatkom roku 2000, volal sa Médiář a dodnes existuje, aj keď ho používam ako "výučbový nástroj" pre študentov žurnalistiky. Neskôr som niekoľkokrát založil a potom zase zavrel blog na svojej stránke Extra.cz. Začínal som s nadšením a končil preto, že nemal čas alebo náladu. Súčasný pokus sa začal v septembri 2007, teraz som v plnej kondícii.

Považujete svoje blogy za populárne?
M. P.:
Som rád, že mesačne si tisíce ľudí nezabudne k svojej rannej káve otvoriť blog pastier.medialne.sk. Majú istotu, že každý deň tam nájdu zaujímavý príspevok, ktorý ich nielen pobaví, ale im môže aj reálne pomôcť. Vďaka tomu popularita blogu stále rastie.
M. Č.: Záleží na tom, čo je populárne, návštevnosť sa pohybuje niekde medzi šesťsto a tisíc návštevami denne. Na pomery českých blogov teda patrí medzi tie populárnejšie.

Aký osoh máte z písania blogov?
M. P.:
Relax, zábava, pravidelný príjem, noví priatelia, prehľad o problematike, o ktorej blogujem, biznis príležitosti, pocit zodpovednosti, že aj zajtra ráno naň príde množstvo ľudí, ktorí sa tešia na nový príspevok...
M. Č.: Kontakt s čitateľmi i inšpiráciu.

Získali ste vďaka blogom viac priateľov, kontaktov, zaujímavých informácií?
M. P.:
Až príliš.
M. Č.: Nepovedal by som, že som získal priateľov, ale určite som získal množstvo informácií, veľa spätnej väzby na svoje články či názory, tiež som napríklad prostredníctvom blogu získal producentku pre svoju firmu.

Podarilo sa vám vďaka blogom získať lepšie postavenie v práci?
M. P.:
V mojej práci je prvoradý stabilný prísun kreatívnych komunikačných riešení pre klientov. To, že o tejto téme denne blogujem, mi určite pomáha. Aj vďaka tomu viem, ako sa podobné problémy riešili v zahraničí, alebo akí môžu mať dosah, prípadne aké riziká prinášajú.
M. Č.: Nie som nikde zamestnaný, ale ako komentátorovi mi blog nepochybne pomáha.

Dá sa z písania blogov aj vyžiť, alebo si aspoň finančne prilepšiť?
M. P.:
Prilepšiť určite. Pri spravovaní niekoľkých blogov už môžeme hovoriť teoreticky o niekoľkých desiatkach tisíc korún mesačne. To si vyžaduje nielen publikovanie, ale v podstate aj marketing, a najmä kontaktovanie inzerentov.

Koľko viete zarobiť na blogu v priemere za mesiac?
M. P.:
Presne toľko, aby ma každý mesiac prinútil zamyslieť sa nad tým, či by nemohol aj viac.
M. Č.: Existuje teória, že na to, aby ste sa mohli uživiť, potrebujete tisíc pravidelných "fanúšikov". Potom máte šancu, že vás nepriamo uživia, pretože si budú kupovať napríklad vaše knižky. Priamo sa živiť blogom znamená príjem z reklamy, a to je, myslím si, nemožné. Ja osobne žiadnu reklamu nemám a ani sa o ňu neusilujem.

Čo je zdrojom príjmu vášho blogu? Reklama? Ktoré reklamné spôsoby preferujete?
M. P.:
Automatizované formáty, ktoré uľahčujú vyhľadávanie inzerentov, aj keď zarábajú menej.

Čaká v budúcnosti blogy ďalší úspech a rast, alebo očakávate skôr ich pokles?

M. P.: Blogovanie je čoraz jednoduchšie a naberá na formách. Rozmach sociálnych sietí učí ľudí pracovať s on-line obsahom a multimédiami, penetrácia internetu rastie, reklamné príjmy smerujúce na internet začínajú porážať aj najklasickejšie médiá. Blogeri získavajú nielen osobnú, ale aj finančnú motiváciu na publikovanie. Na druhej strane, väčšina ľudí si blogovanie len chcela vyskúšať a ich blog po pár príspevkoch aj skončil. Čo bude rásť, budú najmä blogy profesionálov, odborníkov na určité témy.
M. Č.: Teraz sa blogovanie vezie na "módnej vlne", veľa ľudí si blogy zakladá a experimentuje s nimi, ale dlhodobo sa udrží len zlomok. Takže čo sa týka funkčných a aktualizovaných blogov, je pokles nevyhnutný.

Budú môcť niekedy českí a slovenskí bloggeri zarábať toľko, ako ich americkí kolegovia?
M. P.:
Je ich určite minimum, ale už zarábajú. Nemusia písať ani v angličtine. Buď ich majú niekoľko, alebo ich šikovne napojili na svoj skutočný biznis.
M. Č.: Neviem. Možno v momente, keď českí a slovenskí novinári, spisovatelia a príslušníci ďalších profesií závislých od veľkosti jazykového trhu, budú zarábať rovnako ako ich americkí kolegovia. Teda najskôr nikdy, nemožno však vylúčiť výnimky.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
23. apríl 2024 13:03