StoryEditor

Komunitné weby sú žiadaným tovarom

18.01.2009, 23:00

Inzerenti dnes vidia cieľovú skupinu "mamička" úplne inak. Má asi tridsať rokov, je finančne stabilizovaná, napriek tomu, že je možno na materskej, slušne ju živí manžel. 'Mamička' rozhoduje o tom, aký kúpia byt, kde vezmú hypotéku, auto, dovolenku, spotrebný tovar.

Eva Pavlíková prišla pred ôsmimi rokmi s nápadom založiť webovú stránku o bábätkách. Z čoho ju však financovať? Inzerenti nechápali, prečo platiť inzerciu na webe pre mamičky. Nevideli zmysel v podpore reklamy určenej matkám, ktoré nezarábajú, žijú z materských príspevkov, o ničom nerozhodujú, sú doma a točia sa okolo detí, vraví Pavlíková. "Na začiatku teda nemohla byť žiadna obchodná objednávka či zadávateľ. Bolo to nadšenie pár ľudí -- pre vec, ktorá na Slovensku ešte nebola."

Tak sa jej podarilo rozbehnúť úspešný komunitný web, ktorý dnes už nemá núdzu o príjmy z reklamy. "Rozbehnuté komunitné weby dnes za príjemné osemciferné sumy skupujú aj veľké spoločnosti z mediálnej alebo telekomunikačnej brandže, ktoré zistili, že ak sa s ich brandom stotožnia ľudia v komunitách, zainvestovali správne a trafili obchodne do čierneho."

Ako sa rodí bábätko
Za vznikom stránky babetko.sk stál nápad písať o tehotenstve, deťoch, rodičoch, výchove či zdraví detí. Svoj nápad však Pavlíková nechápe ako prevratný v tom, že o daných témach bolo treba "písať", keďže tlačené periodiká existujú už niekoľko storočí. Zlom tkvel v novom médiu -- internete. "Tou prevratnejšou ideou bolo to, že veci budú viditeľné na webe aj pre iných rodičov, ktorí budú nielen čítať, ale možno aj niečo komentovať, písať, pýtať sa. A tak mi manžel strčil pod ruky namiesto Wordu nejaký publikačný CMS systém, a písanie mi skomplikoval HTML tagmi."

Na každý dobrý nápad sú nutné peniaze. "Značnou investíciou bol vklad nášho času a energie, keďže regulárne výplaty za prácu prišli až po niekoľkých rokoch." Internetovému bábätku pomohol z technologickej stránky aj Michal Hrabovec zo spoločnosti Anasoft. "Pár ľudí sa ma už na hodnotu našej spoločnosti pýtalo. Hodnotu technológie by nemal byť problém vyčísliť, ale ako by som hodila do kalkulačky niekoľko rokov života, to fakt netuším," poznamenáva Pavlíková.

Nová situácia
Za osem rokov vyrástlo nielen babetko.sk, ale veľa sa zmenilo aj na slovenskom internete. Kým okolo roku 2000 nebol záujem inzerentov o mamičkovský web, dnes sa "cieľová skupina 'ideálna mamička' vníma úplne inak. Má asi tridsať rokov, je finančne stabilizovaná, napriek tomu, že je možno na materskej, slušne ju živí manžel. 'Mamička' rozhoduje o tom, aký kúpia byt, kde vezmú hypotéku, auto, dovolenku, spotrebný tovar. Dávno to nie je len o jedle pre deti," informuje Pavlíková. Spektrum inzerentov je teda veľmi široké a cieľová skupina vyhľadávaná. Weby Tehotenstvo.sk, Babetko.sk, Zdravedieta.sk Detskechoroby.sk zastrešené portálom rodinka.sk majú svoje príjmy nielen z reklamy, ale aj e-shopu a kontextových systémov.

Počet unikátnych návštevníkov za mesiac odhaduje Babetko.sk na 180-tisíc. Nie je to však dôvod, aby tvorcovia spyšneli. "Viem, že slovo pokora sa v obchodnom slovníku neobjavuje, ale naša skúsenosť čakania na čierne čísla 'obchodnú pokoru' priniesla. Preto vieme dnes podporiť aj mimo cenníkových tabuliek dobré a užitočné projekty iných nadšencov," dodáva Pavlíková.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 22:35