StoryEditor

Špičkové tatranské syry vyrába strojár

15.03.2009, 23:00

Tatranská mliekareň je známa výrobou BIO produktov a dominanciou na trhu plesňových syrov. Obrat firmy od roku 2004 stúpol o viac ako 220 percent. Len málokto však vie, že pod úspechy značky s mliečnou chuťou Tatier sa pritom podpisuje niekdajší strojár.

Mikuláš Bobák sa stal akcionárom mliekarne pred trinástimi rokmi. Dovtedy s ňou spolupracoval externe ako partner pri financovaní rozvojových aktivít. Jeho traja partneri v priebehu dvoch rokov mliekarenský biznis opustili, a tak v roku 1998 zostal jej jediným kapitánom.

"Mliekarenstvo bolo pre mňa niečo nové, do jeho špecifík som preto musel prenikať postupne. Pri mojej pôvodnej strojársko-obchodnej orientácii pre mňa predstavoval biznis založený na spätosti s prírodou a s tradičnými slovenskými hodnotami veľkú výzvu. Bola tu aj šanca zanechať svoju stopu na rozvoji jedného hospodárskeho odvetvia," hovorí Bobák.

Konkurenčná výhoda
Do roku 2000 mala mliekareň približne 150 zamestnancov. Zo začiatku musel nový majiteľ počúvať práve ich. Ako vraví, najviac sa učil od bežných ľudí a obchodných partnerov. Podarilo sa mu však dať dokopy tím tvorivých, odborne zdatných a zanietených ľudí predovšetkým v manažmente, čo vytvorilo základ prosperity Tatranskej mliekarne. Rozhodujúce investičné zámery začal Bobák uskutočňovať v roku 2003. Zameral sa na technologické inovácie a zvyšovanie výrobných a logistických kapacít, čo zásadné ovplyvnilo smerovanie mliekarne.

V spolupráci s finančným partnerom -- Slovenskou sporiteľňou -- vybudoval nový expedičný sklad v Kežmarku, v priebehu ďalších dvoch rokov zmodernizoval pasterizačnú stanicu, rozšíril výrobný program o trvanlivé smotany a vybudoval linku na výrobu plesňových syrov camembertového typu.

"Plesňové syry sú výkladnou skriňou Tatranskej mliekarne. Za ich špecifickou chuťou je najmä skutočnosť, že takmer všetko mlieko nakupujeme od producentov z horských a podhorských oblastí. Považujeme to za našu veľkú konkurenčnú výhodu, keďže podtatranský región ponúka ideálne podmienky na chov zdravého dobytka a k jeho prednostiam patria čistý vzduch, čistá voda a najzelenšia tráva."

Expanzia k susedom
Obchodné zázemie šéf výrobne naplno využil pri expanzii do Českej republiky a Maďarska. Nový trh mal za následok vysoký nárast objemu predaja výrobkov, čo výrazne posilnilo export spoločnosti. Mliekareň zvýšila výrobu aj v súvislosti s projektmi privátnych značiek pre väčšinu obchodných reťazcov, súčasne sa stala jedinou spoločnosťou, ktorá vyrába BIO výrobky pod privátnou značkou v troch krajinách. V rámci každoročného rozširovania výrobkového portfólia začali okrem kravského spracúvať aj ovčie mlieko, ktoré sa teší popularite u nás i v Česku.

Vďaka týmto úspechom vytvorila firma desiatky nových pracovných miest a pokračovala v investičnom programe. V rokoch 2006 a 2007 postavila za viac ako 6,6 milióna eur (200 miliónov korún) syráreň na výrobu syrov s bielou plesňou na povrchu, ktorá dnes spracúva vyše 75 000 litrov mlieka denne. Slovenská sporiteľňa tu kryla zhruba polovicu rozpočtových nákladov. Banka má výrazný podiel aj na financovaní prevádzkových činností. Jej úverová angažovanosť vzrástla oproti roku 2005 päťnásobne. Objem investícií podmieňujúcich uvedenie nových produktov a zvyšovanie ich kvality v ostatných rokoch prekročil 13,2 milióna eur (400 miliónov korún). "Pre Slovenskú sporiteľňu je charakteristický kreatívny, nadštandardný prístup k riešeniu najmä špecifických potrieb firmy. V súčasnej ekonomickej situácii si to veľmi cením," tvrdí Bobák.

"Ako obchodník banky, ktorý získal tohto náročného klienta pre Slovenskú sporiteľňu, môžem potvrdiť, že za celé obdobie spolupráce sa nám podarilo vždy vzájomne dohodnúť," potvrdzuje Darina Handzušová z popradského Firemného centra Slovenskej sporiteľne. "Tatranská mliekareň je klientom, ktorý si vždy plnil záväzky v zmysle dohodnutých podmienok. Verím, že aj v zložitých časoch bude táto rýdzo slovenská spoločnosť napredovať, v čom ju bude Slovenská sporiteľňa ako hlavný financujúci partner podporovať."

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 19:58