StoryEditor

Internet ovplyvňuje ľudí. Treba ho využiť

18.01.2009, 23:00

Na úspech treba invenciu, dobrý nápad, čerstvé suroviny a vedieť, čo a kedy chcete navariť. Musíte sa stále zlepšovať, no mať i dávku šťastia. Toto nie je recept na jedlo, ale recept na internetový úspech. Takto ho prezentoval na konferencii Internet ako nástroj vplyvu, ktorá sa nedávno konala v Prahe, obchodný riaditeľ portálu Seznam.cz Tomáš Búřil.

Búřil pôsobí v internetovom biznise 11 rokov. Seznam.cz začínal v roku 1996, odvtedy rozšíril svoje portfólio o mnoho iných služieb, napríklad sReality alebo sAuto. Búřil si kladie otázku, či robiť jednu vec a byť v nej najlepší alebo stáť na viacerých nohách. "Určite - stáť na viacerých nohách, aby bola spoločnosť stabilná. Produktov nesmie byť priveľa, aby nebola pozornosť na ich vývoj rozdrobená. Viac kvalitných produktov je ideálna cesta.“

Ponúknuť pridanú hodnotu
Každá služba poskytovaná na internete musí byť jednoduchá a funkčná a musí prísť v správny čas. Seznam rozbehol katalóg firiem Firmy.cz, v ktorom vidí veľký potenciál. "V súčasnosti ešte nedávame naším používateľom takú veľkú pridanú hodnotu, aká by mohla byť.“ Projekt s diskutabilnou pridanou hodnotou, ktorý realizuje Seznam, je fulltextový vyhľadávač v českých médiách clanky.cz. "Ukazuje sa, že o podobný typ služby má záujem len malá skupina používateľov.“

Názov pražskej konferencie Internet ako nástroj vplyvu vyprovokoval Buřila na otázku, či má Seznam.cz - alebo internetové médium vôbec - nejaký vplyv. "Je možné zmeniť správanie používateľov? Presunúť ich z off-line do on-line?“ To isté sa spýtali HN Búřila. "Určite je to možné: ponúknete službu, ktorú poznajú zo sveta off-line, a vo svete on-line ju začnú používať trošku inak. Alebo im pripravíte niečo nové, po čom je hlad, ale nikto s tým zatiaľ neprišiel. Typický príklad je Facebook.“

Búřil považuje Seznam.cz za úspešný, vidí ho ako dielo náhody, šťastia, veľkého odhodlania a práce. "Dôležitým prvkom bolo to, že sa dlhodobo nemenilo jednoduché používateľské prostredie.“ Seznam meria svoj úspech vysokou návštevnosťou a výškou príjmov z reklamy. "Teda v prípade Česka Netmonitorom v kombinácii s Admonitoringom.“

Dávidovia a Goliáši
Podľa šéfky českého Google Táťány Le Moigne je nevyhnutné získať kritickú masu, aby sa z výnimočnej udalosti stal trend. Internet je dnes veľmi silné médium. Kým pred desiatimi rokmi bolo 70 miliónov ľudí on-line, dnes je to 1,4 miliardy. Obrovská je aj sila elektronického obchodu, ktorého ročný obrat je 420 miliárd dolárov. Denne sa rozpošle 183 miliárd mailov. Google zaznamenáva denne 1,46 miliardy vyhľadávaní.

Úspech technológie podľa Le Moigne závisí od načasovania (timingu) a získania kritickej masy. Internet je špecifický v tom, že každý používateľ môže mať svoje internetové médium. "Každý si to môže skúsiť vo svete plnom exhibicionistov,“ smeje sa Le Moigne. Internet má svoj dosah na biznis: zákazníci sa hľadajú úplne inak, ako kedysi. "Prieskum na internete sa uskutočňuje pred kúpou,“ informuje Le Moigne.

Ako získať klienta
Ako získať zákazníka, je téma aj pre bývalú českú ministerku informatiky Danu Bérovú, ktorá v súčasnosti pracuje pre poradenskú firmu Gartner. "Je to čoraz zložitejšie. I konkurencia na internete rastie každým dňom. Dnes treba zaujať dobre spracovanou webovou prezentáciou, dobre použiteľnou, originálnou a reagujúcou na potreby zákazníkov. Nestačí mať len dobrý produkt alebo službu.“

Podľa prieskumu spoločnosti Gartner sa internet primárne využíva na e-mail a druhotne na získavanie informácií. Na treťom mieste sa umiestnilo internetové bankovníctvo.

Internet je príležitosť, ale aj hrozba, nazdáva sa Bérová. "Internet mení obvyklé modely sociálneho správania a ľudia často zverejňujú i to, čo zvyčajne povedia len v súkromí. To potom prináša mnohé riziká napríklad v profesionálnom živote.“ Podobne to platí aj pre biznis. "Pre firmy je potom riskantné, že je možné zverejniť ľubovoľnú negatívnu informáciu o výrobku alebo službe, tá sa rýchlo šíri a obrana je i v prípade nepravdy zložitejšia než v minulosti.“ Podľa nej by spoločnosti mali pamätať na takzvaný manažment internetovej povesti, ktorým je možné aktívne vytvárať dobrú povesť firmy, produktu alebo služby a brániť sa útokom a negatívnym informáciám. Nepriateľ je na internete anonymný. "Je ťažké spoznať, či je to len nahnevaný zákazník, notorický kverulant alebo rafinovaný konkurent začínajúci riadenú kampaň.“

Peniaze verzus myšlienka
David Duroň pracuje ako marketingový manažér českého Vodafone. Na konferencii sa zamýšľal, ako vzájomne interagujú peniaze a myšlienky. "Peniaze bez myšlienky nemajú zmysel. Myšlienka sa bez peňazí nedá zrealizovať,“ uvažuje Duroň. Doslova platí, že zabitie dobrých myšlienok môže poškodiť vašu budúcnosť.

Každá firma si uplatňuje vnútri nástroje vplyvu. Duroň uvádza, že v 60. rokoch sa pracovníci zvolávali podnikovými rozhlasmi a oznámili sa im dôležité rozhodnutia. V 80. rokoch sa šesťkrát mesačne odosielali firemné obežníky. Dnes sa vo firmách komunikuje najčastejšie e-mailom. Duroň vyčíslil, že len v českom Vodafone sa rozpošlú asi štyri milióny mailov za mesiac, čo je 470 GB dát. "Stávame sa neefektívni.“

Každý bol trpaslíkom
Michal Hanus, zakladateľ firiem Logos a Geewa, radí začínajúcim podnikateľom, aby si najprv našli svoj produkt a svojho zákazníka. Treba sa zamerať na svoj priestor na trhu, mať podnikateľského ducha, motivovať tím a nepadnúť po dvoch rokoch. "Každá veľká firma bola na začiatku trpaslíkom s neistým osudom.“ Geewa vyrába on-line hry, ktoré si užívatelia môžu zahrať na adrese hry.cz. Logos začínal vývojom softvéru, dodávaním hardvéru a desktop publishingom. Ako sa z malých firiem stávajú veľké? Logos sa zameral na 40-percentný rast ročne. "Dôležité je poznať podnikanie klienta a podporiť jeho úspech,“ odporúča Hanus.

Prečítajte si aj:
Komunitné weby sú žiadaným tovarom

Inzerenti dnes vidia cieľovú skupinu "mamička" úplne inak. Má asi tridsať rokov, je finančne stabilizovaná, napriek tomu, že je možno na materskej, slušne ju živí manžel. 'Mamička' rozhoduje o tom, aký kúpia byt, kde vezmú hypotéku, auto, dovolenku, spotrebný tovar. Eva Pavlíková prišla pred ôsmimi rokmi s nápadom založiť webovú stránku o bábätkách. Z čoho ju však financovať? Inzerenti nechápali, prečo platiť inzerciu na webe pre mamičky. Nevideli zmysel v podpore reklamy určenej matkám, ktoré nezarábajú, žijú z materských príspevkov, o ničom nerozhodujú, sú doma a točia sa okolo detí, vraví Pavlíková. „Na začiatku teda nemohla byť žiadna obchodná objednávka či zadávateľ. Bolo to nadšenie pár ľudí – pre vec, ktorá na Slovensku ešte nebola.“

Celý článok >>

Slovenský trh ešte ponúka veľa voľného priestoru

Bežný internetový návštevník môže mať pocit, že mu na slovenskom internete nič závažné nechýba a vie si len ťažko predstaviť, či ešte môže vzniknúť nový a úspešný webový projekt. Internet s príponou „.sk“ však určite skrýva potenciál rásť, keď sa doň naďalej investuje. Horúcim príkladom je súčasná slovenská internetová jednotka Azet.sk, ktorá chce prostredníctvom projektu Inkubátor podporiť podnikanie na internete. S jedlom rastie i chuť. „Chceme rásť ďalej a Azet Inkubátor sme si vybrali ako nástroj, ktorým to chceme dosiahnuť,“ naznačuje predseda Predstavenstva Azet.sk Milan Dubec.

Celý článok >>
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
18. apríl 2024 23:25