StoryEditor

Inovačná sila generátorom úspechu

17.04.2002, 00:00

Jozef Šupšák
Jedným z najvýznamnejších vystavovateľov na tohoročnom CeBITe bol aj Siemens, menovite jeho pred časom novosformovaný podnikateľský segment Information and Communication (Siemens I & C). Hlavným cieľom takéhoto strategického rozhodnutia v roku 1998 bolo vytvoriť spoločnosť, ktorá bude ponúkať úplne spektrum produktov, služieb a riešení pre mobilné podnikanie. Pre úplnosť treba dodať, že celá spoločnosť má dnes tri divízie: Siemens Business Services (SBS), IC Networks a IC Mobile. SBS sa orientuje na riešenia a služby pre elektronické a mobilné podnikanie. IC Mobile podporuje pevné siete, ako aj mobilné zariadenia pre hlas, dáta a video. IC Networks zasa vytvára produkty, riešenia i služby pre internet novej generácie.

LEPŠIE AKO KONKURENTI
Na tlačovej konferencii Siemens I & C Volker Jung, člen vedenia Siemens, ktorý zodpovedá za I a C podnikanie, viackrát zdôraznil, že v spoločnosti sa spoliehajú predovšetkým na svoju inovačnú silu, ktorá by im mala zabezpečiť úspech v budúcnosti. Aj tohtoročný CeBIT potvrdzoval, že slabý rast až recesia v globálnom telekomunikačnom priemysle oslabila pozíciu na trhu viacerých vedúcich svetových dodávateľov. Podľa V. Junga sa Siemens vyrovnal so zložitou situáciou v porovnaní s hlavnými konkurentmi veľmi dobre. Za rok 2001 zvýšil predaj o 8 percent, vo finančnom vyjadrení o 30 miliárd eur. Zaujal tak druhú priečku na trhu a nechal za sebou takých konkurentov ako Alcatel, Ericsson, Lucent, Cisco a Nortel. Podľa vedúcich predstaviteľov Siemens tento relatívne priaznivý výsledok ovplyvnili štyri rozhodujúce faktory: aj napriek viacerým odporúčaniam spoločnosť bola veľmi opatrná pri možných akvizíciách nových firiem a ich začleňovaní do globálnej spoločností, až úzkostlivo si strážila finančnú a produktovú politiku. Vyvarovala sa takých riskantných objednávok, ktoré by mohli priniesť aj veľkú stratu. Tým, že Siemens pôsobí globálne, dokázal kompenzovať straty niektorých svojich dcérskych spoločností v regiónoch. A v neposlednom rade portfólio produktov a služieb bola jasne zacielené na potenciálne oblasti rastu.
"Ziskovosť, návratnosť investícií a voľný cash flow sú znova kľúčové otázky tak pre nás výrobcov, ako aj používateľov. Práve túto axiómu sme obsiahli v motte na CeBITe, adresovanom našim zákazníkom. Mobilné podnikanie: váš zisk -- naša prvá priorita. Aj na tomto prestížnom podujatí sme sa snažili ukázať, že je zmysluplné investovať, najmä v zložitých ekonomických obdobiach, len do takých produktov a služieb, ktoré používateľom prinášajú nové hodnoty. Pre nás to znamená riešiť také problémy, ktoré sú na jednej strane technicky uskutočniteľné, ale zároveň po ekonomickej stránke opodstatnené," podčiarkol Volker Jung.
PÄŤ OBLASTÍ
Siemens v rozsiahlej výstavnej expozícii, ako aj počas odborných prezentácií demonštroval, že na najbližšie obdobie má jasnú stratégiu. Koncentruje sa na päť strategických oblastí, kde očakáva v strednodobom horizonte najväčší rast. Medzi takéto najdôležitejšie technológie a aplikácie zaraďuje: IP konvergencia, širokopásmový prístup, mobilné zariadenia, mobilná infraštruktúra a e-business. V oblasti konvergencie hlasu, dát a video aplikácií, ktorá sa odohráva na báze internetového protokolu, sa očakáva najväčšia miera ročného rastu zo všetkých oblastí -- až takmer 70 percent. Tu chce Siemens I & C rozšíriť svoju pozíciu lídra na trhu. Spoliehať sa bude najmä na produkty HiPath a Surpass, ktoré umožňujú kombináciu prenosu dát a hlasu. Dobre sa ujala najmä architektúra HiPath (implementovalo ju viac ako 70 perc. spoločností z rebríčka Fortune 500), ktorá umožňuje spoločnostiam, podľa ich individuálnych potrieb a pri zachovaní doterajších investícii, ďalej rozvíjať súčasnú dátovú a hlasovú infraštruktúru, a ak je potrebné implementovať nové technológie na báze internet protokolu. V prípade širokopásmového prístupu síce nebude až taká veľká dynamika, ale aj tak ročná miera rastu dosiahne viac ako 12 percent a hodnota trhu v roku 2005 sa vyšplhá na takmer 20 miliárd eur. V tomto segmente Siemens zaznamenal výrazný krok dopredu, keď sa za rok posunul zo šiestej pozície na druhu (!) a mieri ešte vyššie. V oblasti DSL aplikácií sa chce sa stať jednotkou už v strednodobom horizonte. V mobilných zariadeniach a mobilných sieťach predpovede analytikov nie sú až také optimistické, ale aj tak by sa rast trhu mal približovať k hranici desiatich percent. Tu sa bude Siemens usilovať upevniť tretiu priečku v mobilných telefónoch.
INTEGRÁCIA
Elektronické podnikanie bude v najbližšom období oblasťou, kde sa očakáva druhý najväčší rast trhu -- vyše 35 percent ročne. To bude pole pôsobnosti pre divíziu Siemens Business Services, ktorá už dnes patrí medzi najvýznamnejších svetových dodávateľov riešení pre mobilné a elektronické podnikanie. "Všade tam, kde je potrebné poradenstvo, systémová integrácia, outsourcing celých podnikových procesov, alebo dokonca vytvorenie nových modelov podnikania, dokážeme ponúknuť komplexné riešenia a služby," hovorí Paul A. Stodden, prezident SBS. "O našej sile a profesionalite svedčí aj to, že všetky divízie Siemensu sú našimi zákazníkmi, vyvíjame aktivity v 44 krajinách. V oblasti podnikových riešení pokrývame všetky kľúčové segmenty, v našich radoch je 2000 špecialistov na systémovú integráciu a 2 600 profesionálov pre SAP riešenia."
Na CeBITe predviedla spoločnosť Siemens Business Services (SBS), ako môžu podniky pracovať efektívnejšie a s nižšími nákladmi prostredníctvom integrovaných a mobilných procesov. V konkrétnom scenári boli prepojené tri aplikácie mySAP a v rámci nich aj rôzne koncové zariadenia.
Tento scenár potvrdil, že nepostačuje, ak sa na procesy jednotlivých časti podniku pozeráme izolovane. Konkrétna pridaná hodnota pre zákazníka vzniká až pri ucelenom sledovaní všetkých procesov a oddelení. Príklad ukázal, ako možno prekonať rozhrania medzi jednotlivými oblasťami, lepšie využiť informácie pracovníkov, urýchliť procesy, znížiť chybovosť a náklady a zvýšiť kvalitu poradenstva. Mobilný scenár bol modelovaný v strednom priemyselnom podniku a pokrýval oblasti Business Intelligence (BI), Customer Relationship Management (CRM) a Supply Chain Management (SCM) -- pri integrácii mobilných produktov Siemens: Simpad SL4, Handheld SX45 a mobilného telefónu S45.
Predstavme si praktickú situáciu: v počítačovom programe produktového manažéra sa jedného rána rozsvieti červená výstražná kontrolka -- produkt X danej firmy sa nepredáva dobre a obchodné ukazovatele zaostávajú za plánom. Na stimulovanie obratu produktový manažér rozbehne, v spolupráci s oddelením marketingu, reklamnú kampaň. Táto integruje CRM a odbyt. Záujem zákazníkov o produkt X prudko narastie. Pracovník odbytu zákazníka navštívi priamo na mieste. Vysvetlí výhody produktu a prostredníctvom svojho mobilného spojenia cez Simpad je schopný podať informácie o stave jeho zásob. Keď zákazník produkt kúpi, poskytne odbyt alebo CRM automaticky priamu spätnú väzbu o stave objednávok na SCM -- a výroba sa môže zvýšiť. Úspešná kampaň a stúpajúci obrat majú za následok, že odbyt produktu X u nášho kontrolóra má zase zelenú.

POMOC TECHNIKOM
So zaujímavým riešením SBS sme sa stretli aj v oblasti mobilného riešenia pre servisných technikov. Pomocou "m-Butler" môžu podniky zlepšiť svoje služby zákazníkom a znížiť tak náklady na jedného servisného technika aspoň o 10 percent. Všetci servisní technici podniku sú vybavení PDA (Personal Digital Assistant (vreckový počítač)) a pomocou neho mobilne komunikujú s centrálou. Všetky mobilne realizované procesy -- od objednávky až po vyúčtovanie -- sa zadávajú do systému SAP R/3. Takto možno osloviť práve najbližšieho disponibilného pracovníka, ktorý už na ceste k zákazníkovi dostane podrobnosti o poruche ako aj celú "históriu prístroja". Úspory vznikajú vďaka lepšiemu plánovaniu, zníženým materiálovým nákladom a prísnejšiemu dodržiavaniu servisných zmlúv. V divízii Siemens Medical Solutions -- sa toto riešenie už používa. Je vhodné pre všetky väčšie a stredné podniky, ktoré zamestnávajú servisných technikov a využívajú systém SAP R/3.
MINIATURIZÁCIA
Za zmienku stála aj inovačná škála prototypov a konštrukcia nových produktov Siemens, ktorá poskytla pohľad do budúcnosti mobilnej komunikácie. Spoločnou témou je miniaturizácia. Napríklad ultraľahký štvorpásmový Pendant phone umožňuje užívateľovi robiť fotografie a okamžite ich poslať priateľovi cez GPRS. Vďaka Mobile Beamer budú podnikatelia čoskoro nosiť najmenší projektor na svete vo svojom mobilnom telefóne. Užívatelia budú môcť premietať prezentácie vo veľkosti A4 priamo zo súborov (napr. Microsoft PowerPoint) uložených do flash/MMC karty ich mobilného telefónu. Všetko napájanie bude zabezpečené z batérie mobilného telefónu, čo umožní viesť improvizované porady v malej skupine ľudí. Alebo Web Mate je koncepcia prehliadača internetových stránok vo veľkosti PDA, ktorý umožňuje plnohodnotné prehľadávanie HTML stránok a surfovanie v ležatom formáte. Toto malé zariadenie má displej s vysokým rozlíšením a poskytuje ľahkú navigáciu.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
25. apríl 2024 10:07