StoryEditor

Šancu prežiť majú malé rodinné podniky

15.02.2009, 23:00

Vlaňajšie štatistiky zaznamenali, že až 1,8 milióna Slovákov prenocovalo aspoň jednu noc v hoteli alebo penzióne. Pre domáci turizmus je to zatiaľ historické maximum. Tento rok takýto rekordný zďaleka nebude.
Boli ste od začiatku roka v niektorom z našich zimných stredísk?
Bol som vo Vysokých Tatrách a nepríjemne ma prekvapili prázdne zjazdovky.

Majú podnikatelia v cestovnom ruchu pripravený "krízový plán"?
Niektorí áno, niektorí nie. Tí, ktorí rýchlo pochopili novú situáciu, pružnou cenovou politikou a novými službami reagujú na znížený záujem zákazníkov, iní čakajú na spásu odinakiaľ. Šancu na prežitie majú podľa môjho názoru predovšetkým malé rodinné podniky, budované so zámerom ich zachovania, zveľaďovania a existencie na niekoľko generácií dopredu, prechádzajúce z rodičov na deti a potom na ich deti.

Má aj štát nejaký krízový plán pre podnikateľov v cestovnom ruchu?
Situácia v slovenskom turizme si nevyžadovala, aby sme mali pripravený nejaký osobitný "krízový plán", máme predsa Novú stratégiu rozvoja cestovného ruchu do roku 2013, v ktorej sú pomenované všetky hlavné problémy slovenského turizmu aj cesty ich riešenia. Podniky cestovného ruchu nie sú ako výrobné fabriky, kde sú celá výrobná infraštruktúra i celé osadenstvo sústredené za jedným plotom vo výrobných halách v podstate na jednom mieste.

Dlho sa poukazuje na rakúsky model systémovej podpory podnikateľov v cestovnom ruchu v regiónoch. Je nádej, že by sa cez zákon o cestovnom ruchu mohlo niečo také zaviesť aj u nás?
Budem vám vedieť dať odpoveď až potom, keď bude jasné, ako bude nový zákon vyzerať, ako si systémovú podporu turizmu rozdelia medzi sebou štát, samospráva a podnikateľský sektor. Budú to určite náročné diskusie, ale verím, že výsledok bude prijateľný pre všetkých. Ešte sme len na začiatku cesty.

Ak klesnú príjazdy našej tradičnej klientely od susedov, je tu niekto, kto by ich mohol nahradiť?
Nemáme ešte celkom podchytené veľké ázijské trhy - Japonsko, Čínu, Indiu. K nim však potrebujeme dobudovať sieť zahraničných zastúpení Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, čo je finančne veľmi náročné. No a značné rezervy vidíme aj na ruskom a ukrajinskom trhu. Pre každú krajinu sú však najcennejší domáci turisti, a to si musia uvedomiť aj naši podnikatelia. Máme spracovaný program na podporu domáceho turizmu, teraz bude na agentúre a samosprávach, aby ho spolu s podnikateľmi pretavili do činov.

Ako sa vyvíja cestovný ruch medzi Slovákmi, ktorí sa rekreujú na Slovensku?
Za posledné roky veľmi aktívne vyhľadávajú termálne kúpaliská a akvaparky. Je to nový spôsob trávenia dovolenky. Bude zaujímavé sledovať, čo spôsobí masívna výstavba apartmánových domov v mnohých rekreačných oblastiach. Ak ich budú využívať len ich majitelia, je to v poriadku. Ak sa budú prenajímať na komerčné účely, môžu odlákať potenciálnych zákazníkov z hotelov a penziónov. Ale keď nastanú problémy s odvodom dane z ubytovania do obecnej kasy, ktorú prevádzkovateľ nehnuteľnosti od hosťa zinkasuje, ale potom je povinný ju aj odviesť do obecnej kasy, finančne budú na tom obce len tratiť. Kontrola dodržiavania zákona je v tomto prípade zložitá, ale veľmi potrebná.

Bude sa tohto roku rekreovať viac Slovákov doma ako za posledné roky?
Trend trávenia dovolenky na Slovensku v uplynulých dvoch rokoch rástol. Za rok 2008 u nás strávilo aspoň jednu noc v hoteli alebo penzióne temer 1,8 milióna Slovákov, čo je zatiaľ historické maximum. Vlani napríklad tatranské hotely napĺňali z väčšej časti Slováci, čo v nedávnej minulosti nebolo obvyklé. Dokazuje to, že dovolenka sa už postupne stáva pevnou súčasťou nášho životného štýlu. Nie je to už len o tom, že počas dovolenky pracujeme na stavbe domu, v záhradke alebo na chate, ako to bolo ešte pred dvoma-troma desaťročiami.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 12:18