StoryEditor

Cesta k úspechu vedie cez úspory

11.09.2009, 00:00
Hospodárska kríza čistí trh - firmy na chabých základoch padajú a uvoľňujú priestor novým. Odborníci dávajú šancu na úspech najmä tomu, kto ponúkne úsporné riešenia a inovácie.

"Kríza mení zabehnuté pravidlá v ekonomike a to je vždy príležitosť pre nové projekty,“ hovorí Richard Kovář, partner spoločnosti Redbaenk zaoberajúcej sa nákupom a predajom podnikov.

Ušetrite iným náklady
Šancu na úspech majú podľa Patrika Daneka z audítorskej a konzultačnej spoločnosti Deloitte najmä malé a stredné podniky. "Vplyvom makroekonomickej situácie novým biznisom jednoznačne prajú oblasti, ktoré dokážu zákazníkom ušetriť finančné prostriedky.“ Takou oblasťou sú podľa neho najmä informačné technológie. "Kvalitné softvérové riešenia prinášajú aj napriek počiatočnej investícii zo strany zákazníkov úsporu nákladov nasledujúcich období,“ dodal. Čím viac si firma zautomatizuje podporné alebo hlavné činnosti, tým viac sa môže sústrediť na strategické rozhodnutia v tomto období. Nová firma si môže podľa Daneka získať ešte viac zákazníkov, ak k úspornému softvéru ponúkne aj dobré poradenstvo pre manažérov.

Inovujte
Kovář vidí hlavnú príležitosť takisto v inovatívnych úsporných produktoch, no prakticky vo všetkých odvetviach. "V čase, keď sa všetkým darilo, bolo často ťažké meniť staré postupy a presadiť sa s novým produktom či službou, keďže firmy slušne zarábali na starších produktoch či riešeniach.“ Dnes môže byť ľahko presaditeľný aj produkt alebo služba, ktoré radikálne zmenia postupy v nejakom odvetví.
Cestou môže byť tiež vytváranie nových, modifikovaných produktov. "Schopných pri porovnateľnej kvalite lepšie cenovo konkurovať existujúcim výrobkom na trhu,“ poznamenal Danek. Zabúdať by sa nemalo ani na eurofondy. Európske vlády majú ambíciu využívať ich intenzívnejšie, a tak nemusí byť zlé preniknúť aj do mechanizmov ich poskytovania.

Všetko je na webe
Začínajúci podnikateľ by si mal dobre zmapovať trh a posúdiť, či má jeho produkt naozaj významnú konkurenčnú výhodu a či ju dokáže aj dlhodobejšie udržať. Hĺbková analýza trhu pre začínajúceho malého alebo stredného podnikateľa by bola pravdepodobne príliš drahá a zdĺhavá. Aspoň zbežný prehľad o situácii v rôznych odvetviach získa na webe. "Ťažiskom jeho úspechu však bude to, či nájde svoju cieľovú skupinu a či ju dokáže správne osloviť,“ komentuje Danek. V tom môže podľa neho pomôcť napríklad dotazníkový prieskum u potenciálnych zákazníkov, tvorivý prístup pri marketingu či atraktívne cenové ponuky.

Ľudia nad peniaze
Zo všetkého najdôležitejšie je podľa Kovářa mať tím správnych ľudí, ktorí dostanú správne úlohy. "Ak ste schopní obklopiť sa tímom ľudí, ktorý je výrazne lepší, než má konkurencia, máte reálnu šancu, že aj vaša firma môže byť dlhodobo úspešná. Ľudia sú jednoducho kľúč v každej dobe a pri rozbehu podnikania obzvlášť,“ radí Kovář.
Naopak, problémom môže byť získanie peňazí na rozbeh. Banky pre krízu úverujú opatrnejšie. Ak sa to novému podniku podarí a bude dobrý, môže sa stať lídrom na trhu vo svojej oblasti podstatne rýchlejšie ako v časoch hospodárskeho rastu.


Ako uspieť v čase krízy
- navrhnúť úsporné alebo inovatívne riešenia vo všetkých oblastiach
- zmapovať si situáciu v danom odtvetví aspoň cez internet
- dotazníkom zistiť informácie od potenciálnych zákazníkov
- využívať nápaditý marketing
- zostaviť atraktívne cenové ponuky
- zvoliť si lepší tím ľudí, než má konkurencia

01 - Modified: 2003-08-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Zisk MOL-u prudko klesol 02 - Modified: 2003-08-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Prognózy únie sa nezmenili 03 - Modified: 2003-08-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Koncern E.ON mení štruktúru
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
18. apríl 2024 21:44