StoryEditor

Konanie proti nečinnosti orgánu verejnej správy

04.09.2002, 00:00

Zákon č. 424/2002 Z. z. je ostatnou novelou zákona č. 99/1963 Zb. (Občiansky súdny poriadok), ktorá nadobúda účinnosť 1. septembra 2002. Okrem iných zmien, ktoré uvedený zákon priniesol, V. časť Občianskeho súdneho poriadku sa dopĺňa štvrtou a piatou hlavou, ktoré upravujú konanie proti nečinnosti orgánu verejnej správy, ako i konanie o ochrane pred nezákonným zásahom orgánu verejnej správy. Štvrtá hlava V. časti Občianskeho súdneho poriadku upravuje v ustanovení § 250t možnosť navrhovateľa obrátiť sa na súd. Túto možnosť zákon dáva fyzickej alebo právnickej osobe, aby sa domáhala na súde a aby súd uložil povinnosť konať a rozhodnúť orgánu verejnej správy, ak je v konaní nečinný bez vážneho dôvodu a navrhovateľ vyčerpal prostriedky, ktorých použitie mu umožňuje osobitný predpis.

Orgán verejnej správy, proti ktorému návrh smeruje, je povinný bezodkladne po doručení návrhu predložiť súdu vyjadrenie k návrhu a príslušný spis. K rozhodnutiu o návrhu si súd môže vyžiadať stanovisko nadriadeného správneho orgánu. Súd o návrhu rozhodne bez pojednávania uznesením. Ak súd návrhu vyhovie, vo výroku uvedie označenie orgánu, ktorému sa povinnosť ukladá, predmet a číslo správneho konania a primeranú lehotu, nie však dlhšiu ako tri mesiace, v ktorej je orgán verejnej správy povinný rozhodnúť. Súd môže na návrh orgánu verejnej správy túto lehotu predĺžiť. Nedôvodný alebo neprípustný návrh súd zamietne. Navrhovateľ má právo na náhradu trov konania, ak súd návrhu vyhovel. Predseda senátu konanie zastaví, ak odpadli dôvody na ďalšie konanie, a zároveň rozhodne o trovách konania. Proti rozhodnutiu súdu nie je prípustný opravný prostriedok.

Sankcie
Za nedodržanie lehoty uvedenej v uznesení súdu môže súd na opakovaný návrh účastníka, ak je správny orgán naďalej nečinný, uložiť pokutu do 100 000 Sk, a to aj opakovane. Pred rozhodnutím o pokute si súd vyžiada stanovisko nadriadeného správneho orgánu. Ustanovenie § 250v umožňuje konanie o ochrane pred nezákonným zásahom orgánu verejnej správy fyzickej osobe alebo právnickej osobe, ktorá tvrdí, že bola ukrátená na svojich právach a právom chránených záujmoch nezákonným zásahom orgánu verejnej správy, ktorý nie je rozhodnutím, a tento zásah bol zameraný priamo proti nej alebo v jeho dôsledku bol proti nej priamo vykonaný, aby sa pred súdom domáhala ochrany proti zásahu, ak taký zásah alebo jeho dôsledky trvajú alebo hrozí ich opakovanie. Orgán, proti ktorému návrh smeruje, je orgán, ktorý podľa tvrdenia uvedeného v návrhu vykonal zásah, v prípade zásahu ozbrojených síl, ozbrojeného zboru alebo iného verejného zboru je to orgán, ktorý tento zbor riadi, alebo ktorému je taký zbor podriadený.

Prípustnosť návrhu
Návrh nie je prípustný, ak navrhovateľ nevyčerpal prostriedky, ktorých použitie umožňuje osobitný predpis, alebo ak sa navrhovateľ domáha len určenia, že zásah bol alebo je nezákonný Návrh musí byť podaný do 30 dní odo dňa, keď sa osoba dotknutá zásahom o ňom dozvedela, najneskôr však do jedného roka odo dňa, keď k nemu došlo. Súd o takom návrhu rozhodne rozsudkom. Vo výroku rozsudku uvedie označenie orgánu, ktorému sa povinnosť ukladá, predmet a číslo správneho konania a lehotu, v ktorej má orgán verejnej správy túto povinnosť vykonať. Povinnosť spočíva v zákaze pokračovať v porušovaní práva navrhovateľa a v príkaze, ak je to možné, obnoviť stav pred zásahom. Ak návrh nie je dôvodný alebo nie je prípustný, súd návrh zamietne. Navrhovateľ má právo na náhradu trov konania, ak súd návrhu vyhovel. Predseda senátu konanie zastaví, ak odpadli dôvody na ďalšie konanie, a zároveň rozhodne o trovách konania. Proti rozhodnutiu súdu nie je prípustný opravný prostriedok.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 16:43