Ako si nájsť prácu, podľa čoho sa pri jej výbere riadiť, ako si vyrokovať čo najlepší plat. O tom a aj o ďalších témach, ktoré zaujímajú uchádzačov o prácu či ľudí, ktorí chcú zmeniť zamestnanie, bude náš nový seriál Nový job.
Ako predať vlastnú prácu? Ako ovplyvniť proces predaja vlastného pracovného času, zručností, talentu, skúseností? A kto bude tým najlepším zákazníkom na odber nášho produktu -- našej práce? O tom bude prvý diel nášho nového seriálu.
Celý proces hľadania zamestnávateľa môžeme prirovnať k situácii v obchode. A k sloganu "náš zákazník -- náš pán". Všeobecne v predaji platí, že treba uspokojiť potreby zákazníkov a oni budú spokojní. Uspokojiť potreby zákazníkov však nestačí. Ak je zákazník "iba" spokojný a bude mať niekoľko možností na výber, bude si medzi nimi vyberať podľa (pre nás) nejasných kritérií alebo pocitovo. My v role predajcov strácame kontrolu nad týmto procesom a nevieme zabezpečiť úspech -- predaj
Ako to celé súvisí s hľadaním si práce? Základným východiskom pre úspech na trhu práce je prechod z reaktívneho reagovania na inzeráty uverejnené na internete a (alebo) v médiách k proaktívnemu vytvoreniu si marketingovej stratégie.
1) Čo vlastne chceme robiť alebo Ideálne pracovné podmienky
Cieľom pri hľadaní práce je motivujúca pozícia v dobrých pracovných podmienkach. Pre každého z nás to znamená niečo iné. Preto sa musíme pozrieť najskôr "do seba". Čo je tou podstatou nášho snaženia, a kedy a kde sme skutočne spokojní. Aká by mala byť práca, ktorú chceme robiť. Očakávame rozvoj odborných zručností alebo všeobecných zručností (manažérskych, obchodníckych, interpersonálnych...), očakávame prácu v tíme, alebo samostatnosť, očakávame prácu v kancelárii, alebo v teréne.
2) Čo im vieme ponúknuť alebo kľúčové zručnosti
Ak nás niečo baví, je vysoký predpoklad, že v tom budeme aj dobrí. Nie vždy. Preto sa musíme pozrieť aj pravde (teda sebe) do očí a zhodnotiť vlastné zručnosti. V čom sme dobrí, čoho je najviac a v čom lepší než ostatní. Na ktoré naše zručnosti sme právom hrdí, pretože ostatní danú zručnosť nemajú alebo sú v nej "len dobrí". Identifikujme tie kvality, ktoré zabezpečujú náš úspech pri plnení úloh. Na druhej strane si musíme nastaviť zrkadlo a identifikovať zručnosti, ktoré máme slabo rozvinuté.
3) Čo pozícia vyžaduje a čo zamestnávatelia očakávajú
Ak chceme zákazníkom niečo ponúknuť, musíme poznať ich potreby. Čo skutočne potrebujú a hľadajú u kandidátov? Musíme ísť za rámec požiadaviek v inzeráte. K tomu všetkému potrebujeme poznať firemnú kultúru a prostredie. Dôležitý je aj súlad medzi firemnými a našimi osobnými hodnotami. Ak dôjde k zhode v názoroch a pokrytí požiadaviek, resp. ich kompenzácii inými zručnosťami, sme bližšie k dosiahnutiu cieľa -- získaniu pracovnej pozície a jej udržaniu.
4) Aké vieme dať dôkazy
"Som samostatný, zodpovedný, ambiciózny, odolný voči stresu, tímový hráč..." No a? Tieto slová zamestnávatelia počujú skoro od každého kandidáta. Je dôležité, aby sme vedeli zákazníkov presvedčiť o svojich kvalitách na základe našich úspechov v práci. Pripravme si niekoľko projektov dokazujúcich praktické využitie našich zručností. Zákazníkovi tým vravíme, že ak si kúpi našu prácu, získava človeka s konkrétnymi vlastnosťami v konkrétnych oblastiach.
5) Od spokojného k nadšenému zákazníkovi
Až keď dáme zákazníkovi niečo navyše, stáva sa viac než len spokojným zákazníkom. Takýto zákazník je nadšený, a ak sa môže rozhodovať pri kúpe kandidáta, ktorý predáva svoju prácu, vyberie si toho, ktorý mu dá viac.
