StoryEditor

Lepší produkt ako konkurenčný? Beriem

16.09.2009, 00:00
Marketingoví riaditelia. Sú medzi nimi rovnako ženy aj muži. Dôležitá je komunikácia a dobrá ponuka.

Nech je firma akokoľvek dobrá, nech poskytuje ten najlepší zákaznícky servis alebo má najvýhodnejšie ceny, bez dobre riadeného marketingu bude v dnešných časoch liberalizácie trhu s energiou len ťažko úspešná. A podľa toho, aké dôležité je presadiť sa v konkurenčnom boji, možno ľahko pochopiť dôležitosť funkcie, ktorú v spoločnosti zastáva človek zodpovedný za marketing.

Prirodzene sa k jeho práci ešte pribaľujú aj iné činnosti viac či menej s ňou súvisiace. Takže okrem toho, že zodpovedajú za prieskumy trhu, riadenie značky, reklamy, riadenie obchodnej stratégie či riadenie plánov a projektov, majú na starosti internú a externú komunikáciu, napríklad sprostredkúvanie informácií pre verejnosť. Na poste marketingového riaditeľa sa preto, samozrejme, nachádzajú ľudia s bohatými skúsenosťami a s dobrým prehľadom trhu s energiou.

Práca ich obohacuje
Vedúci marketingu a predaja elektriny maloodberateľom spoločnosti Stredoslovenská energetika Michal Jaloviar prišiel do SSE v roku 2005 na pozíciu projektového manažéra na sekciu Stratégia a regulácie. Tam bol zodpovedný za zavedenie projektového riadenia v spoločnosti. Postupne mu pribudla zodpovednosť za riadenie predaja elektriny segmentom mid-market a domácností.

Beáta Kullová, vedúca úseku Marketing spoločnosti Východoslovenská energetika, zodpovedá najmä za aktivity v oblasti prieskumu trhu, riadenia značky, reklamy, event manažmentu a direct marketingu. Táto práca jej podľa vlastných slov dáva mnoho. "VSE mi umožňuje žiť v Košiciach, ktoré milujem a zároveň robiť marketing na profesionálnej úrovni.“

Robert Kňažek, Head of Marketing & Sales Support v Západoslovenskej energetike, pracuje na svojej pozícii už od roku 2003. Na starosti má úsek marketingu a podpory obchodu, kde vybudoval marketingový tím postavený na mladých a zanietených ľuďoch. "Naším cieľom je byť lídrom na trhu, čo stojí na kvalitnom produktovom portfóliu, efektívnom spôsobe komunikácie a profesionálnej obsluhe zákazníkov,“ hovorí.

Čerstvý manažér
Úplne opačným prípadom je riaditeľka komunikácie a marketingu Bohdana Horáčková, ktorá prišla do Skupiny ČEZ len tento rok v júni. V spoločnosti zastrešuje všetky útvary externej komunikácie a marketingu.

Miloň Vojnar pracuje na poste vedúceho obchodu s elektrinou spoločnosti Lumius tri roky. "Pozícia marketingového riaditeľa obnáša predovšetkým výber formy prezentácie našej spoločnosti cieľovému segmentu zákazníkov,“ hovorí.
Riaditeľka marketingu v SPP Jiřina Repaská je na svojom poste od novembra 2007. Tu má za úlohu riadiť obchodnú stratégiu, produktový manažment a marketingovú komunikáciu.

Dôležitá komunikácia
Manažérom komunikácie a vonkajších vzťahov v Slovenských elektrárňach, ktoré patria do skupiny Enel, je Michele Bologna. Jeho prácou je sprostredkúvať verejnosti informácie, riadiť inštitucionálne vzťahy, vyberať a riadiť projekty, ktoré prispievajú k napĺňaniu vízie spoločnosti. "Tou je byť najbezpečnejším, najspoľahlivejším a konkurencieschopným výrobcom energie vzhľadom na životné prostredie,“ hovorí.

Kristína Félová, ako riaditeľka útvaru Podniková komunikácia spoločnosti Slovnaft, zodpovedá za komunikačnú stratégiu vrátane stratégie a ročných a operatívnych plánov marketingovej komunikácie či riadenie projektov a aktivít zameraných na rozvoj značky, vyhodnocovanie ich efektívnosti a prínosu. "V súčasnosti sa venujem najmä vytváraniu a neustálemu zlepšovaniu komunikačnej stratégie, nástrojov komunikácie a meraniu ich efektívnosti, teda viac formovaniu budúcnosti. Mojou prioritou je ďalšie zlepšovanie internej komunikácie spoločnosti, teda komunikácie so zamestnancami.“

ČEZ
Bohdana Horáčková
riaditeľka komunikácie a marketingu Skupiny ČEZ
Absolventka strojárskej a elektrotechnickej fakulty Vysokej školy baníckej v Ostrave nastúpila do Skupiny ČEZ v júni 2009 z pozície konateľky a riaditeľky firmy, ktorá sa venovala automatizácii a regulácii pohonov. Ešte pred tým, ako členka predstavenstva, riadila marketingové projekty skupiny Conti Capital. V rokoch 1996 až 1999 bola riaditeľkou PR a tlačovou hovorkyňou skupiny Moravia Steel a Třinecké železiarne. Kariéru začala v roku 1993 v Českej televízii ako redaktorka a dramaturgička spravodajstva a publicistiky. Medzi jej záľuby patrí šport, hudba, moderná architektúra a dizajn. V skupine ČEZ zastrešuje všetky útvary externej komunikácie a marketingu.

"ČEZ je veľmi úspešná firma. Z pohľadu Európy sa z regionálnej energetickej firmy v priebehu piatich rokov stal významný stredoeurópsky hráč, ktorého rast ešte zďaleka neskončil. Silné firmy vytvárajú ekonomický dopyt a obvykle tiež významne podporujú neziskové oblasti. To je ich prínosom pre všetkých.“

LUMIUS
Miloň Vojnar
vedúci obchodu s elektrinou a marketingový riaditeľ
Narodil sa v roku 1977. Počas svojho štúdia na ČVUT v Prahe bol veľmi aktívny vo vedeckých činnostiach. Pôsobil ako pomocná vedecká sila a zapojil sa do spolupráce na projektoch. Už počas štúdia, v rokoch 1998 až 2001, pôsobil ako marketingový asistent a špecialista v spoločnosti Gillette Czech v divízii Stationery. Zároveň úspešne ukončil niekoľko projektov. Po tom, čo v roku 2001 úspešne ukončil vysokú školu, nastúpil do spoločnosti VČE ako technik obchodného dispečingu, no už o rok sa stal vedúcim tohto oddelenia. Jeho profesionálna kariéra je spätá s elektrickou energiou a jej obchodovaním. Najprv pôsobil ako oblastný manažér predaja ČEZ. Od roku 2006 pracuje v spoločnosti Lumius, ktorej názov znamená v latinčine "nosič svetla“, na pozícii vedúceho obchodu a napokon aj marketingového riaditeľa. Od januára 2008 je vedúcim obchodu s elektrinou. Je tiež členom poradnej skupiny generálneho riaditeľa spoločnosti Operátor trhu s elektrinou. Aktívne ovláda angličtinu. Je ženatý, má trojročnú dcérku a ročného syna. Po hektickom dni sa vi odreagovať pri športe, aktívne hrá futbal, hokej, lyžuje a rád jazdí na offroadovej štvorkolke.
"Pozícia marketingového riaditeľa zahŕňa predovšetkým výber formy prezentácie našej spoločnosti cieľovému segmentu zákazníkov a stanovovanie rámcov obsluhy našich zákazníkov.“

ENEL SE
Michele Bologna
riaditeľ komunikácie a vzťahov s verejnosťou
Narodil sa v Brescii, Taliansku, v roku 1976. Vyštudoval medzinárodné vzťahy a diplomaciu na Universita di Trieste, Goricie, Taliansko. Počas štúdia pracoval v zahraničnej divízii spoločnosti Eurocomet. Hovorí plynulo po česky a slovensky, anglicky, španielsky a francúzsky. V roku 2002 vykonal odbornú stáž na talianskom veľvyslanectve v Bratislave. V máji 2003 ukončil Master v ekonómii rozvoja v Dubline. Od mája do septembra 2003 spolupracoval s OSN (UNDP) na projekte v Addis Abebe v Etiópii. Od októbra 2003 pôsobil ako generálny tajomník Taliansko-slovenskej obchodnej komory. Od 1. júna 2006 je manažérom komunikácie a vonkajších vzťahov v Slovenských elektrárňach, ktoré patria do skupiny Enel. "Mojou dennodennou prácou je sprostredkúvať verejnosti informácie, riadiť inštitucionálne vzťahy, vyberať a riadiť projekty, ktoré prispievajú k napĺňaniu vízie spoločnosti - byť najbezpečnejším, najspoľahlivejším a konkurencieschopným výrobcom energie, s ohľadom na životné prostredie. Je to dôležitá práca, ktorá má na zreteli prospech akcionárov, zákazníkov, komunít v okolí závodov a všetkých, ktorí s nami pracujú.“

SLOVNAFT
Kristína Félová
riaditeľka útvaru Podniková komunikácia
Pred pôsobením v Slovnafte pracovala ako novinárka vo viacerých významných médiách. Novinárčina ju chytila za srdce ešte počas univerzitných štúdií na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Po návrate z Veľkej Británie, kde študovala a úspešne ukončila MBA v medzinárodnom podnikaní, však cítila potrebu posunúť sa v kariére o krok ďalej. Prechod na takpovediac druhú stranu bol z jej pohľadu logickým a racionálnym krokom. Ponuka Slovnaftu bola veľkou výzvou. Slovnaft je totiž 2. najväčším nefinančným podnikom v SR, ktorý sa významne podieľa na HDP, exporte, priemyselnej produkcii, ako aj zamestnanosti na Slovensku. "V čase, keď prišla ponuka od Slovnaftu, jeho komunikácia, najmä k smerom k verejnosti, dosť zaostávala. Vytvoriť modernú a efektívnu komunikáciu Slovnaftu tak smerom do vnútra spoločnosti, ako aj smerom von, bola preto veľkou výzvou, ktorú som rada prijala.“ Kým v predchádzajúcej pozícii hovorkyne Slovnaftu prevládali skôr tie operatívne úlohy, v súčasnosti sa venuje najmä vytváraniu a neustálemu zlepšovaniu komunikačnej stratégie, nástrojov komunikácie a meraniu ich efektívnosti, teda viac formovaniu budúcnosti. "Mojou prioritou je ďalšie zlepšovanie internej komunikácie spoločnosti, teda komunikácie so zamestnancami.“

SPP
Jiřina Repaská,
riaditeľka marketingu
Vyštudovala odbor riadenia na Fakulte pozemných stavieb STU v Bratislave, kde v roku 1993 získala diplom stavebnej inžinierky. Časť svojich štúdií absolvovala na ENTPE (Národná škola štátnych verejných prác) vo francúzskom Lyone, so špecializáciou pre oblasť riadenia podnikov verejných prác. V roku 1994 absolvovala stáž vo Vzdelávacom stredisku ATG a prax na viacerých útvaroch Gaz de France vo Francúzsku. V rokoch 1995 až 2000 pôsobila v obchodnej sekcii filiálky Gaz de France na Slovensku - POZAGAS. V období 2000 až 2002 sa pracovne vrátila do Francúzska na pozíciu vedúcej predaja v Obchodnej agentúre pre plyn Ouest Francilien v Nanterre. V rokoch 2002 až 2003 sa ako členka pracovných skupín za Gaz de France podieľala na procese reštrukturalizácie Slovenského plynárenského priemyslu. Neskôr pracovala ako špecialistka pre politiku predaja a riadenia biznis zákazníkov a v apríli 2005 sa stala riaditeľkou predaja pre biznis zákazníkov SPP. Od novembra 2007 pôsobí vo funkcii riaditeľky marketingu SPP, kde je zodpovedá za riadenie obchodnej stratégie, produktového manažmentu a marketingovej komunikácie. Aktívne ovláda francúzsky, anglický a ruský jazyk. "V pozícii riaditeľky marketingu mi veľmi pomáhajú moje predchádzajúce skúsenosti z predaja a priameho kontaktu so zákazníkmi. Poznám potreby zákazníkov, na marketingové aktivity sa pozerám veľmi prakticky, očami trhu. Trh s energiami sa však dynamicky mení - otvára sa konkurencii, menia sa podmienky, legislatíva i zákazníci - zmena je preto bežnou súčasťou mojej práce. Na mojej práci mám rada široký záber aktivít a súvislostí, ktoré musím spoznať a pri rozhodovaní vziať do úvahy.“

SSE
Michal Jaloviar
vedúci marketingu a predaja elektriny maloodberateľom
Po ukončení ekonomického vzdelania so špecializáciou na podnikanie a manažment a absolvovaní TU vo Zvolene nastúpil ako projektový asistent do spoločnosti zaoberajúcej sa podporou využívania biomasy na energetické účely. V roku 2005 prešiel do Stredoslovenskej energetiky ako projektový manažér na sekciu Stratégie a regulácie, zodpovedný za zavedenie projektového riadenia v spoločnosti a zároveň ako súčasť tímu projektu právneho unbundlingu, po ktorého skončení začal svoje pôsobenie na obchodnej divízii. K pozícii vedúceho vývoja produktov postupne pribudla zodpovednosť za riadenie predaja elektriny segmentom mid-market a domácností a od roku 2008 tiež marketingovej komunikácie spoločnosti. "Moje začiatky v spoločnosti spájam najmä s kľúčovým projektom právneho odčlenenia distribúcie a súvisiaceho precenenia majetku, ktorého som bol súčasťou. Tak som sa okamžite po nástupe dostal do priamej spolupráce s topmanažérmi spoločnosti, čo určite ovplyvnilo môj ďalší postup. Marketingová komunikácia tradičného dodávateľa elektriny je do veľkej miery špecifická.“

VSE
Beáta Kullová
vedúca úseku Marketing
Je absolventkou Podnikovohospodárskej fakulty v Košiciach, Ekonomickej univerzity Bratislava. Po štúdiu pracovala niekoľko rokov v account manažmente v reklamných agentúrach Ark Thompson a Jazz Communication v Prahe. Mala v nich na starosti medzinárodných i lokálnych klientov ako Unilever, Kraft Foods či Živnostenská banka. Prácu v reklamnom svete si vyskúšala aj v Londýne, kde jeden rok pôsobila na pozícii Account Managera v agentúre Burkitt DDB. V roku 2003 sa vrátila do Košíc a nastúpila do spoločnosti VSE. Ako vedúca marketingu zodpovedá hlavne za aktivity v oblasti prieskumu trhu, riadenia značky, reklamy, event manažmentu a direct marketingu. "VSE mi umožňuje žiť v Košiciach, ktoré milujem a zároveň robiť marketing na profesionálnej úrovni. Je úžasné vidieť, ako sa značka VSE posunula od tradičného vnímania monopolného dodávateľa k spoločnosti, ktorá reaguje na potreby zákazníkov a kontinuálne s nimi otvorene komunikuje. Motivuje ma, že som súčasťou tímu, ktorý neustále hľadá spôsoby, ako robiť veci lepšie.“

ZSE
Robert Kňažek
Head of Marketing & Sales Support
Vyštudoval Obchodnú Fakultu Ekonomickej univerzity v Bratislave a v roku 2002 absolvoval MBA na ESCP-EAP v Berlíne a momentálne absolvuje na EU aj doktorandské štúdium. Pracovnú kariéru odštartoval v roku 1999 v poisťovni Generali, najskôr ako produktový manažér v Bratislave, neskôr na centrále vo Viedni. Odtiaľ viedli jeho kroky do spoločnosti T-Com tiež k produktom a v roku 2002 zakotvil v Západoslovenskej energetike, kde pôsobí dodnes. Od leta 2003 má na starosti úsek marketingu a podpory obchodu, kde vybudoval marketingový tím postavený na mladých a zanietených ľuďoch. Byť súčasťou otvoreného trhu s elektrinou sa podľa neho nedá bez veľkej dávky flexibility a bez ľudí, ktorí vedia zo seba vydať viac, ako sa od nich očakáva. Výzvou je pre neho výrazná zmena vnímania ZSE, ako modernej a zákaznícky orientovanej firmy, ako férového partnera a profesionálneho hráča na trhu s elektrinou. Jednou z ciest, ako sa k tomu prepracovať, je podľa jeho slov aj vzdelávanie zákazníkov v energetickej osvete, kam patrí i energetická efektívnosť a inovatívna online zákaznícka obsluha. Cieľom je byť lídrom na trhu, čo stojí na kvalitnom produktovom portfóliu, efektívnom spôsobe komunikácie a profesionálnej obsluhe zákazníkov.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
07. december 2025 18:30