StoryEditor

Trh môže byť malý aj pre malú firmu

26.07.2004, 00:00
Ultrazvuk získala minulý týždeň ako jedna zo štyroch malých firiem cenu ministerstva hospodárstva Najlepší exportér roka za rok 2003. Venuje sa najmä vývoju a výrobe ultrazvukovej techniky.

"Pre malú firmu výroba na export znamená veľkú záťaž, ale i riziko. Musíme zvládnuť administratívne úkony, konzultovať so zákazníkom technické i obchodné veci a hlavne pri výrobe jednoúčelových zariadení ´na prvý pokus´ splniť všetky predstavy odberateľa, navrhnúť a vyrobiť výrobok do neznámeho prostredia. Pritom akákoľvek porucha, reklamácia alebo iná nespokojnosť zákazníka sú veľmi drahé. Malá firma navyše ani nemá v zahraničí možnosť účinne presadzovať svoje záujmy," vysvetľuje konateľ spoločnosti Ultrazvuk z Nového Mesta nad Váhom Ladislav Miklánek.
Spoločnosť Ultrazvuk získala minulý týždeň ako jedna zo štyroch malých firiem cenu ministerstva hospodárstva Najlepší exportér roka za rok 2003. Venuje sa vývoju a výrobe ultrazvukovej techniky. Export sa na jej výnosoch podieľa v priemere 70 až 80 percentami. Základ firmy dnes tvoria štyria spoločníci a ďalší štyria zamestnanci. Sú to prevažne výskumníci a konštruktéri s dlhoročnou praxou.
Firma vznikla v roku 1992 pôvodne ako dcérska spoločnosť Výskumného ústavu mechanizácie a automatizácie. Po vstupe zahraničného investora do ústavu a jeho zmene na výrobný závod sa pôvodné vývojové a technické činnosti utlmili. Zostávajúci spoločníci preto od ústavu odkúpili podiel a odišli do prenajatých priestorov. "Chceli sme sa presadiť s produkciou primeranou našim vedomostiam a skúsenostiam. V čase vzniku firmy však slovenský priemysel zápasil so svojimi problémami a novú techniku si málokto dovolil zavádzať. Dnes je situácia omnoho lepšia, ale i tak je slovenský trh príliš malý pre výrobcov nekonvenčných technologických zariadení. Keď ich chceme vyvíjať a dodávať, nutne musíme hľadať zákazníkov v zahraničí," hovorí Miklánek.
Ultrazvukové čistiace linky šité na mieru odberateľa už firma vyviezla na Ukrajinu, do Ruska, Českej republiky, ale i Švajčiarska a Talianska. Veľmi dôležité pre úspech v zahraničí je podľa Miklánka cielene osloviť zákazníka s ponukou vypracovanou presne podľa jeho potrieb. Na komunikáciu s prípadnými odberateľmi využíva firma najmä internet, rôzne odborné konferencie, výstavy a v neposlednom rade osobné odporúčania a tipy existujúcich zákazníkov.
Firma snaží rozširovať ponuku o ďalšie technologicky nadväzujúce zariadenia, ale hlavne hľadať nových zákazníkov, ktorým by mohli ponúknuť tak overené, ako aj nové technické riešenia.
Podľa Miklánka existujúce nástroje na podporu exportu sú pre firmu príliš ťažkopádne, súčasný systém je pre menších hráčov málo efektívny. "Naši odberatelia sa neustále menia, mení sa i teritórium a predmet vývozu. Zákazník požaduje splnenie dodávky po jej technicko-obchodnom vyjasnení napríklad do dvoch či troch mesiacov a počas tohto obdobia nie je možné nič vybaviť," vysvetľuje Miklánek.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
24. apríl 2024 16:05