Národná rada Slovenskej republiky 19. júna 2002 sa uzniesla na zákone č. 425 o vyšších súdnych úradníkoch a o zmene a doplnení zákona č. 335/1991 Zb. o súdoch a súdoch v znení neskorších predpisov, ktorý nadobudol účinnosť 1. septembra t. r. Podľa neho teda môže vyšší súdny úradník vydávať rozhodnutia a vykonávať iné úlohy súdu. Zákon však ustanovuje, kedy môže súdny úradník konať samostatne a kedy na základe poverenia vydaného sudcom. Súdny úradník v rozsahu ustanovenom týmto zákonom * rozhoduje v občianskom súdnom konaní a v trestnom konaní vo veciach uvedených v § 6 a 8, na ktoré boli písomne poverený sudcom a * koná na základe rozvrhu práce vo veciach uvedených v § 7 a 9 zákona.
Vymenovanie za súdneho úradníka
Za súdneho úradníka môže byť vymenovaný občan, ktorý a) spĺňa predpoklady podľa osobitného predpisu (pozri napr. § 14 zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov), b) získal právnické vzdelanie absolvovaním bakalárskeho alebo magisterského štúdia na právnickej fakulte vysokej školy v Slovenskej republike alebo má uznaný (§ 106 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov) doklad o právnickom vzdelaní absolvovaním štúdia rovnakej úrovne na vysokej škole v zahraničí, c) je bezúhonný a jeho morálne vlastnosti dávajú záruku, že funkciu súdneho úradníka bude riadne vykonávať. Pripomíname, že za bezúhonného na účely tohto zákona sa považuje ten, kto nebol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za čin, za ktorý mu bol uložený nepodmienečný trest odňatia slobody, pričom bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov nie starším ako tri mesiace. Treba mať na zreteli aj požiadavku na kvalifikačnú skúšku podľa osobitného predpisu (§ 14 zákona č. 312/2001 Z. z.). Ide o odbornú skúšku na súdneho úradníka. Za odbornú skúšku na súdneho úradníka podľa zákona č. 425/2002 Z. z. sa považuje aj
* odborná justičná skúška,
* produkčná skúška,
* advokátska skúška,
* notárska skúška a
* odborná skúška komerčného právnika. Akcentujeme, že ak sa voči súdnemu úradníkovi začalo trestné konanie alebo disciplinárne konanie, je až do právoplatného rozhodnutia oprávnený vykonávať úkony súdu podľa tohto zákona okrem oprávnenia vydávať rozhodnutie
Súdny úradník je pri rozhodovaní viazaný
Súdny úradník je pri rozhodovaní viazaný a) Ústavou Slovenskej republiky, ústavným zákonom a zákonom, b) medzinárodnou zmluvou podľa čl. 7 ods. 2 a 5 Ústavy Slovenskej republiky, c) nálezom Ústavného súdu Slovenskej republiky. Za podmienok ustanovených osobitnými predpismi (pozri § 226 a 243 ods. 1 zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov, § 149 ods. 6, § 264 ods. 1 a § 270 ods. 4 zákona č. 141/1961 Zb. o trestnom konaní súdnom (trestný poriadok) v znení neskorších predpisov) je súdny úradník viazaný aj právnym názorom, ktorý vysloví vo svojom rozhodnutí súd vyššieho stupňa. Sudca môže dať súdnemu úradníkovi písomný záväzný pokyn, ako má byť úkon vykonaný (to však neplatí pre úkony, ktoré spočívajú v rozhodovaní). Z dikcie § 5 ods. 1 zákona č. 425/2002 Z. z. vyplýva, že súdny úradník predloží vec sudcovi, ak
a) ide o vec právne alebo skutkovo zložitú,
b) je vo veci potrebné vykonať úkony, na ktoré súdny úradník nie je oprávnený.
Podľa ods. 2 § 5 sudca môže súdnemu úradníkovi aj vec (v zmysle ods. 1 § 5) odňať. Je zároveň povinný o odňatí veci urobiť písomný záznam, v ktorom uvedie dôvod odňatia veci. Po odňatí veci súdnemu úradníkovi vec vybaví sudca.
n Písomné poverenie súdneho úradníka v občianskom súdnom konaní
Zákonodarca do § 6 zakotvil možnosť pre sudcu, aby v občianskom súdnom konaní písomne poveril súdneho úradníka
a) konaním vrátane rozhodovania v týchto veciach:
1. konanie o určenie otcovstva súhlasným vyhlásením rodičov,
2. konanie o úschovách, 3. konanie o umorenie listín,
4. konanie vo veciach starostlivosti súdu o maloletých, v opatrovníckych veciach osôb pozbavených spôsobilosti na právne úkony, osôb obmedzených v spôsobilosti na právne úkony, osôb neprítomných a neznámych, v ktorom nie je potrebné nariadiť pojednávanie,
5. konanie o náhradách na vydanie platobného rozkazu a v týchto prípadoch i rozhodovanie o oneskorenie podaných odboroch, a odboroch podaných bez odôvodnenia a o zrušení platobného rozkazu, ktorý nemožno doručiť, 6. konanie o výkon rozhodnutia o výchove maloletých detí, o výkon rozhodnutia zrážkami zo mzdy, prikázaním pohľadávky a predajom hnuteľných vecí, ak netreba nariadiť pojednávanie vrátane činnosti pred nariadením výkonu rozhodnutia;
b) rozhodovaním:
1. o zastavení konania pre späťvzatie návrhu pred prvým pojednávaním,
2. o poriadkovej pokute,
3. o svedočnom, znalečnom a tlmočnom,
4. o vrátení zložených preddavkov na trovy dôkazov,
5. vo veciach súdnych poplatkov vrátane rozhodovania o zastavení konania pre nezaplatenie súdneho poplatku a o zrušení uvedeného rozhodnutia;
c) vykonaním úkonov súdu, okrem pojednávania a rozhodovania vo veci samej, v týchto veciach:
1. konanie vo veciach obchodného registra,
2. konanie o dedičstve,
3. zmierovacie konanie,
4. konanie vo veciach starostlivosti súdu o maloletých v opatrovníckych veciach osôb pozbavených spôsobilosti na právne úkony, osôb obmedzených v spôsobilosti na právne úkony, osôb neprítomných a neznámych, v ktorom je potrebné nariadiť pojednávanie,
5. konanie o výkon rozhodnutia, v ktorom je potrebné nariadiť pojednávanie,
6. exekučné konanie a
7. konanie konkurzu a vyrovnania.
Súdny úradník môže v občianskom súdnom konaní ďalej vykonávať
V § 7 je ustanovené, že súdny úradník môže v občianskom súdnom konaní ďalej vykonávať
-- spisovanie podaní s výnimkou podaní v konaniach, v ktorých sa podľa osobitného predpisu vyžaduje právnické vzdelanie účastníka alebo je ho zástupcu,
-- vyzývanie na odstraňovanie vád nesprávnych alebo neúplných podaní,
-- vybavovanie dožiadaní s výnimkou dožiadaní v styku s cudzinou,
-- poskytovanie súčinnosti pri podávaní žiadosti o poskytnutie právnej pomoci v cudzine,
-- vydávanie úradných odpisov, výpisov a potvrdení zo spisov a registrov vedených súdom,
-- prípravu pojednávania podľa osobitného predpisu (pozri § 114 ods. 2 písm. a) až c) zákona č. 99/1963 Zb. v platnom znení),
-- úkony súdu pred predložením veci odvolaciemu súdu,
-- úkony súdu pred predložením veci dovolaciemu súdu,
-- poplatkovú kontrolu spisu pred uložením spisu do spisovne,
-- úkony súvisiace s rekonštrukciou spisu,
-- vyznačovanie doložky právoplatnosti a vykonateľnosti na rovnopisy súdnych rozhodnutí,
-- vyhodnotenie štatistických listov a ďalších prác v odbore súdnej štatistiky a výkazníctva,
-- samostatné vykonávanie úkonov v inej činnosti súdu (pozri § 352 zákona č. 99/1963 Zb. v platnom znení).
Písomné poverenie súdneho úradníka v trestnom konaní
Sudca môže (§ 8) v trestnom konaní písomne poveriť súdneho úradníka rozhodovaním o:
a) vrátení veci dôležitej pre trestné konanie po právoplatnosti rozhodnutia vo veci samej,
b) trovách trestného konania,
c) ustanovení obhajcu,
d) svedočnom, znalečnom a tlmočnom a
e) započítaní väzby a trestu. Súdny úradník môže (§9) v trestnom konaní ďalej vykonávať spisovanie podaní vrátane návrhov a opravných prostriedkov, zabezpečovanie doručovanie obžaloby a písomností súdu, vybavovanie dožiadaní s výnimkou dožiadania v styku s cudzinou, opatrenia potrebné na výkon uložených trestov, ochranných opatrení a poriadkových pokút, zabezpečovanie podkladov na rozhodnutie súdu, oznámenia a vyrozumenia o úkonoch súdu vrátane oznámení zasielaných registru trestov, kontrolu korešpondencie obvinených v kolíznej väzbe, účasť pri návštevách obvinených v kolíznej väzbe, zabezpečovanie prípravy hlavného pojednávania a iných pojednávaní súdu, vyhotovenie konceptov rozhodnutí, vyznačovanie doložky právoplatnosti a vykonateľnosti na súdnych rozhodnutiach a úkony súvisiace s predkladaním spisu inému súdu a so zapožičiavaním spisu, úkony súvisiace s rekonštrukciou spisu a vydávanie úradných potvrdení o skutočnostiach známych zo spisu.
Na záver žiada sa pripomenúť, že podľa čl. 142 Ústavy Slovenskej republiky súdy o. i. rozhodujú v občianskoprávnych a trestnoprávnych veciach. Zákon ustanoví, v ktorých veciach môže rozhodnúť aj zamestnanec súdu poverený sudcom. Proti rozhodnutiu zamestnanca súdu povereného sudcom je prípustný opravný prostriedok, o ktorom rozhoduje vždy sudca. Či zákonom o vyšších súdnych úradníkoch sa posilnia prvky rokovacieho spôsobu v občianskom súdnom konaní a v trestnom konaní ukáže až súdna prax pri vybavovaní konkrétnych vecí.