StoryEditor

Ukradli vám v reštaurácii odloženú vec? Máte nárok na náhradu

14.06.2014, 14:00
Autor:
tasr, stltasr, stl
Ak vám v reštaurácii, vo firme, či v knižnici ukradnú odloženú vec, prevádzkovateľ ju musí nahradiť. Upozornenie, že za veci neručí, neplatí.

Chodievate v práci, či cez víkendy do reštaurácie na obedy? V takom prípade by ste mali vedieť, že za prípadnú stratu vecí návštevníka zodpovedá prevádzkovateľ podniku.
„Ak je s prevádzkou niektorej činnosti spojené aj odkladanie vecí, zodpovedá za ten, kto ju vykonáva,“ upozornila advokátka Jana Martinková, odvolávajúc sa na ustanovenia Občianskeho zákonníka. Fyzickej osobe zodpovedá prevádzkovateľ za veci, „ak ich návštevník odložil na mieste na to určenom alebo na mieste, kde sa obvykle odkladajú,“ dodala.



Reštaurácia sa zodpovednosti nezbaví

Prevádzkovateľ reštaurácie sa podľa Martinkovej nemôže tejto zákonnej zodpovednosti nejakým „jednostranným vyhlásením ani dohodou zbaviť,“ upozornila. Tým môže byť napríklad umiestnenie tabule s nápisom že reštaurácia za odložené veci nezodpovedá. „Ide totiž o takzvanú objektívnu zodpovednosť, čo znamená, že na jej vznik sa nevyžaduje zavinenie zodpovedného subjektu.

Podmienkou vzniku zodpovednosti je vykonávanie takej činnosti, s ktorou sa spája odkladanie vecí fyzickej osoby,“ vysvetlila advokátka. Takouto prevádzkou sú nielen reštaurácie a kaviarne či čajovne, ale aj firmy, školy, knižnice, či zdravotnícke zariadenia.

Poškodený nemusí dokazovať

Podľa advokátky zákon od prevádzkovateľa takéhoto zariadenia očakáva, že sa o odložené veci svojich klientov, či zákazníkov postará do tej miery, aby nedošlo ku škode, teda strate, odcudzeniu či zničeniu. Ak by k takému prípadu došlo, poškodený nemusí porušenie povinnosti zo strany prevádzkovateľa dokazovať.

„Prevádzkovateľ sa môže vyviniť jedine v prípade, ak sa mu podarí preukázať, že by ku škode došlo aj inak. Tým sa myslí taký vznik škody, ktorý nie je v príčinnej súvislosti s prevádzkou reštaurácie, ako sú prírodné katastrofy alebo teroristický útok,“ konštatovala Martinková.

Škodu musí nahradiť

Prípadnú stratu veci alebo inú škodu musí prevádzkovateľ reštaurácie nahradiť. Je však potrebné si toto právo čo najskôr uplatniť. „Ak sa tak nestane najneskôr do pätnásť dní po dni, keď sa o škode návštevník dozvedel, tak toto právo zanikne," dodala Martinková.

01 - Modified: 2006-06-22 14:21:00 - Feat.: 0 - Title: Na rozlúčku s Jánom Langošm prišli jeho priatelia, kolegovia i obyčajní ľudia
01 - Modified: 2022-09-29 17:33:49 - Feat.: - Title: Ako počas silného covidu. Nálada gastrobiznisu a hotelierov padla do mínusu, hovoria o zúfalstve 02 - Modified: 2022-09-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Slovákovi sa pokúsili ukradnúť jeho SUV na dovolenke v Poľsku. Toto ho zachránilo 03 - Modified: 2022-09-18 14:06:00 - Feat.: - Title: Polícia začala trestné stíhania v prípade muža, ktorý okradol ženy v Bratislave 04 - Modified: 2022-09-06 15:57:47 - Feat.: - Title: Rast sektora služieb v USA sa v auguste nečakane zrýchlil 05 - Modified: 2022-09-07 22:00:00 - Feat.: - Title: Táto jedna značka áut sa na Slovensku kradne najviac. Ako ju ochrániť pred zlodejmi?
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
01. október 2022 20:47