StoryEditor

Zoberte autom do práce kolegu, či suseda. Ušetríte

11.10.2014, 17:00
Autor:
turtur
V štyroch z piatich áut jazdí v ňom spravidla len sám vodič. V zahraničí však vedia oceniť, ak je v nich viac ľudí. Šetria sa tým náklady, aj príroda.

Zdieľanie auta, teda využívanie vozidla viacerými osobami naraz, je v zahraničí bežné. U nás je to ešte novinka, nezabehnutá vec. Sused suseda totiž do práce odvezie len málokedy. Rovnako tak kolega svojho kolegu. Viete si však napríklad predstaviť, že by ste bicyklom prišli ráno zo svojej obci k diaľnici, tam ho do večera odložili a nastúpili kolegovi do auta, ktorý by vás vzal do práce? Ako nám povedala Slovenka Mirka Jacobsen, takto to funguje napríklad v Dánsku, kde žije. Sama to tam niekoľko mesiacov robila. Pri návrate z práce ju kolega zasa pri bicykli vysadil a išla domov. Obavu, že by jej niekto počas dňa nestrážený bicykel odcuzil, nemala. 



Na sociálnych sieťach a webových stránkach sa však aj u nás už objavujú ponuky a žiadosti ľudí, ktorí hľadajú spolujazdcov. Zverejňujú dátumy a trasy ciest. Tým si chcú zlacniť dopravu, ktorá je potom aj rýchlejšia a ekologickejšia. Zdieľaná doprava do zamestnania či pri iných príležitostiach prispieva k redukcii vozidiel na cestách a znižovaniu výfukových splodín v ovzduší. „Podpora ekologizácie dopravy, ktorou je aj zdieľanie vozidiel, je však jednou z priorít firiem, ktoré sa riadia princípmi zodpovedného podnikania,“ uviedla Nadácia Pontis, ktorá združuje zodpovedné firmy v organizácii Business Leaders Forum

Autá vozia vzduch, nie ľudí

Napríklad v Bratislave sa podľa štatistík vozia dvaja ľudia len v každom šiestom aute. V ostatných piatich je iba sám vodič. Troch, či dokonca viacerých v autách takmer nevidieť. Tak je to cez deň, ale aj ráno pri ceste do práce. Výsledkom sú prepchaté komunikácie, neustále vznikajúce kolóny vozidiel smerujúce z okolia väčších miest bližšie k ich centru, s čím je spojená strata času, viac smogu v uliciach a únava z cestovania.
„Ak sa traja ľudia dohodnú a pôjdu jedným autom, tak sa rozrátajú náklady a navyše v uliciach budeme mať menej áut. Bude to zároveň ekologickejšie,“ potvrdil výhody spoločnej jazdy primátor Bratislavy Milan Ftáčnik.
Ani Bratislava sa však ešte nedostala tam, kde je už napríklad Kalifornia. Vodiči, ktorí sa tam zapoja do projektu zdieľania motorového vozidla, môžu za odmenu využívať napríklad prednostný dopravný pruh. V našom prípade by to mohol byť dopravný pruh vyhradený pre MHD. U nás to však dopravné predpisy zatiaľ neumožňujú.

Začali so zdieľaním áut

Zamestnanci niektorých firiem však už začínajú zdieľať vozidlá. Takzvaný carpooling využívajú ľudia, ktorí v rovnakom čase cestujú rovnakým smerom.
Ako informovala HN Nadácia Pontis, zamestnanci spoločností - členov združenia Business Leaders Forum (BLF), ktoré dodržujú zásady zodpovedného podnikania, už využívajú výhody zdieľania vozidiel. Ide hlavne o pracovníkov, ktorí bývajú ďalej od sídla či areálu svojej firmy. Organizujú sa a cestujú spolu do práce v jednom aute. Podobne to funguje aj pri ich služobných cestách. Napríklad spoločnosti Orange Slovensko, Slovak Telekom či Dalkia Bratislava vytvorili intranetovú aplikáciu, ktorá zamestnancom pomáha nájsť záujemcov o carpooling.
Hlavným podnetom na zdieľanie jázd či už služobných, alebo súkromných, je snaha ušetriť, ale aj socializovať sa a spoznávať nových kolegov. „Ochrana životného prostredia je popri starostlivosti o zamestnancov, komunitu a férové fungovanie na trhu voči zákazníkom a dodávateľom, jedna z kľúčových oblastí zodpovedného podnikania,“ zdôraznila Beata Hlavčáková, riaditeľka Business Leaders Forum a programová riaditeľka Nadácie Pontis.

Podporiť aj cestovanie MHD

Aby zamestnanci presedlali na „zelenšie“ spôsoby dochádzania do práce, si často vyžaduje povzbudenie a podporu. „Ľudí možno podporiť napríklad poskytnutím zlacnených lístkov na mestskú hromadnú dopravu. Užitočné je aj zdieľať plánovač ciest na internetovej stránke alebo na intranete firmy,“ odporúča Business Leaders Forum. Aby bolo cestovanie verejnou dopravou atraktívnejšie, informácie o nej by mali byť pre zamestnancov ľahko dostupné a dobre viditeľné. Grafikon MHD by mohol byť na pracovisku vo vstupnej hale či na chodbe firmy.
Napríklad košická firma T-Systems Slovakia, ktorá podniká v informačných technológiách, ponúka svojim zamestnancom tzv. Cafeteria program. Pridelené peniaze môžu zamestnanci využiť štvorakým spôsobom. Na osobný rozvoj, zdravie, voľný čas, ale aj cestovanie. Tieto peniaze môžu využiť aj na nákup lístkov na mestskú hromadnú dopravu.

Spolupráca so samosprávou

Ako ďalej zlepšiť a zjednodušiť verejnú či individuálnu dopravu? Podľa Nadácie Pontis by firmy a samosprávy miest mohli zabezpečiť pre zamestnancov v blízkosti ich pracovísk aj zastávky mestskej hromadnej dopravy.
V mnohých výrobných firmách združených v Business Leaders Forum často využívajú aj kyvadlovú dopravu, ktorá odváža zamestnancov do práce aj z práce. Časy liniek sa prispôsobujú pracovnému času. Dopravu organizujú a financujú samotné firmy alebo v spolupráci s poskytovateľom verejnej dopravy. Dôležitá je aj bezpečnosť zastávok a ich ochrana pred poveternostnými vplyvmi.
V spolupráci s miestnymi úradmi firmy budujú aj í bezpečné cyklotrasy v okolí areálu spoločnosti. Okrem toho cyklistom z radov zamestnancov zabezpečujú chránené parkovanie pre bicykle, ale aj sprchy či skrinky na uzamknutie športových vecí.

01 - Modified: 2006-11-10 06:07:00 - Feat.: 0 - Title: Slovensko má záujem o investície z Grécka
01 - Modified: 2022-11-16 12:52:06 - Feat.: - Title: Poslanci OĽANO chcú upraviť limity pri obstarávaní áut. Zmeny by sa mali dotknúť aj ekologických vozidiel 02 - Modified: 2022-11-09 09:11:55 - Feat.: - Title: Na Slovensku máme unikát: Prvú cestu na svete, ktorá je vyrobená z cigaretových ohorkov 03 - Modified: 2022-11-05 20:04:04 - Feat.: - Title: Odklad by upokojil situáciu, tvrdí Káčer. Varuje pred konfliktom kvôli poznávacím značkám v Kosove 04 - Modified: 2022-11-04 16:07:01 - Feat.: - Title: Keď sa vojna prediera krajinou, príroda je na poslednom mieste. Zdevastovaná Ukrajina sa už možno nespamätá 05 - Modified: 2022-11-07 12:13:46 - Feat.: - Title: Musíme sa naučiť prispôsobiť štíhlejším časom
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
27. november 2022 08:53