Finančné domy sú pri preverovaní klientov, ktorí žiadajú o úver, obozretné. Ľudia, ktorí sa rozhodnú požiadať banku o pôžičku, by preto nemali „prikrášľovať" svoju finančnú situáciu napríklad zamlčaním faktu, že už čerpajú úver od nebankovej spoločnosti. Nemusí sa im to vyplatiť, banky sa totiž všetky informácie o bonite klientov dozvedia z úverového registra.
Pozor na úverovú históriu
Žiadatelia o úver by si tak v prvom rade mali dať pozor na svoje podlžnosti z minulosti. „Banka si overuje úverovú históriu klienta, čo v praxi znamená správanie sa klienta pri splácaní jeho záväzkov," uviedla hovorkyňa Sberbank Slovensko Ľubomíra Chmelová. Problémom totiž pre klienta môže byť to, ak banka zistí, že riadne nespláca svoje záväzky, alebo načas neuhrádza poskytnutý úver, či neustále prečerpáva povolené prečerpanie k jeho účtu.
„Toto všetko sa posudzuje pri rozhodnutí o novom úvere. Problémom môže byť, ak klient zabudne, že v minulosti mu bol úver zosplatnený, prípadne mal problémy, ktoré sa nesnažil ani riešiť," doplnila Chmelová.
Najčastejším problémom klientov býva v prípade že chcú napríklad skonsolidovať viacero úverov do jedného, to, že v minulosti zabudli zaplatiť svoj dlh, alebo boli ručiteľmi na nesplácanom úvere.
Pravdu povie aj Sociálka
Banky väčšinou od klientov žiadajú aj informácie o ich mesačnom príjme. Ak je totiž klient riadne zamestnaný, okrem histórie úverového registra si banky výšku mesačného príjmu a trvanie zamestnania môžu preveriť aj prostredníctvom Sociálnej poisťovne. Banky si vedia zistiť aj príjmy podnikateľov, a to prostredníctvom daňového úradu, či externých registrov neplatičov.
Žiadatelia o úver by si mali dať pozor aj na poskytnutie nepresných informácií. Banke preto treba vždy povedať pravdu. Aj tak príde na to, či ste nenadhodnotili svoje reálne príjmy, nezamlčali nejaké záväzky, záznam v úverovom registri, či dlh na sociálnom poistení.
tasr/tur