Doručovanie písomností zamestnávateľa zamestnancovi
Ing. A. D. z oddelenia ekonomiky práce písomne požiadala svojho nadriadeného PhDr. P. F. (zodpovedného za hospodárske a administratívne záležitosti) o spoluúčasť pri doručení materiálov o mojich mzdových náležitostiach z dôvodu, že som nebol zastihnutý v pracovných priestoroch. Predmetná vec bola daná na vedomie ďalšiemu nadriadenému (ekonómovi), ktorý prostredníctvom hlavného kontrolóra žiada o moje písomné vyjadrenie. I keď celá záležitosť voči mojej osobe je vykonštruovaná dodatočne a zrejme bude mať pokračovanie pred iným štátnym orgánom. resp. orgánom verejnej správy, uvítal by som, keby ste právnu úpravu týkajúcu sa doručovania písomnosti zamestnávateľa priblížili v poradenskom servise HN.
-- Písomnosti zamestnávateľa týkajúce sa vzniku, zmeny a skončenia pracovného pomeru alebo vzniku, zmeny a zániku povinnosti zamestnanca vyplývajúcich z pracovnej zmluvy, musia byť doručené zamestnancovi do vlastných rúk. To platí rovnako o písomnostiach týkajúcich sa vzniku, zmien a zániku práv a povinností vyplývajúcich z dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru. Písomnosti doručuje zamestnávateľ zamestnancovi a) na pracovisku, b) v jeho byte alebo c) kdekoľvek bude zastihnutý. Ak to nie je možné, možno písomnosť doručiť poštou ako doporučenú zásielku. Písomnosti doručované poštou však zamestnávateľ zasiela na poslednú adresu zamestnanca, ktorá je mu známa, ako doporučenú zásielku s doručenkou a poznámkou "do vlastných rúk". Povinnosť zamestnávateľa alebo zamestnanca doručiť písomnosť sa splní, len čo zamestnanec alebo zamestnávateľ písomnosť prevezme alebo len čo ju pošta vrátila zamestnávateľovi alebo zamestnancovi ako nedoručiteľnú, alebo ak doručenie písomnosti bolo zmarené konaním alebo opomenutím zamestnanca alebo zamestnávateľa. Účinky doručenia nastanú aj vtedy, ak zamestnanec alebo zamestnávateľ prijatie písomnosti odmietne. V kontexte napísaného dávame do pozornosti, že písomnosti zamestnanca týkajúce sa vzniku zmeny a zániku pracovného pomeru alebo vzniku, zmeny a zániku povinností zamestnanca vyplývajúcich z pracovnej zmluvy alebo z dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru doručuje zamestnanec na pracovisku alebo ako doporučenú zásielku (porovnaj § 38 Zákonníka práce).
Dohoda o skončení pracovného pomeru s uvedením dôvodov
Podala som žiadosť o skončenie pracovného pomeru dohodou s tým, aby v nej zamestnávateľ uviedol dôvody skončenia pracovného pomeru. Moja nadriadená a vedúca personálneho oddelenia však takto formulovanú žiadosť odmietli predložiť štatutárovi. Musela som preto napísať inú žiadosť, bez požadovania uviesť dôvod skončenia pracovného pomeru dohodou. Bol postup nadriadenej a vedúcej personálneho oddelenia zákonný?
-- Nie. Podľa ods. 1 § 60 Zákonníka práce ak sa zamestnávateľ a zamestnanec dohodnú na skončení pracovného pomeru, pracovný pomer sa skončí dohodnutým dňom. Z ods. 2 § 60 vyplýva, že dohodu o skončení pracovného pomeru zamestnávateľ a zamestnanec uzatvárajú písomne. V dohode musia byť uvedené dôvody skončenia pracovného pomeru,
a) ak to zamestnanec požaduje alebo
b) ak sa pracovný pomer skončil dohodou z dôvodov organizačných zmien. Zákonodarca ďalej upravil (ods. 3 § 60), že jedno vyhotovenie dohody o skončení pracovného pomeru vydá zamestnávateľ zamestnancovi. V nadväznosti na uvedené, a vzhľadom na skutočnosť, že vo vašej otázke chýbajú potrebné konkrétne údaje, do pozornosti dávame aj ustanovenia § 76 o odstupnom a odchodnom a § 77 a nasledujúce o nárokoch z neplatného skončenia pracovného pomeru, ako aj §§ 14 -- riešenie sporov -- právne úkony a 17 -- neplatnosť právneho úkonu.
Mystifikačné oznámenie zamestnávateľa
Môj pracovný pomer s fakultou vznikol pred účinnosťou nového zákona o vysokých školách. Dňa 28. marca 2002 dekan fakulty listom (fotokópiu zasielam) oznámil, že moje práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov v plnom rozsahu prechádzajú na univerzitu, a to od 1. apríla 2002. Preto všetky podania, týkajúce sa zmien pracovnoprávnych vzťahov v rámci univerzity, boli adresované univerzite. Na moje prekvapenie zo strany zamestnancov fakulty, ktorí spomínané oznámenie tvorili, dostalo sa mi nelichotivých poznámok. Je takto koncipované oznámenie zamestnávateľa kvalifikované?
-- V oznámení uvádzaná citácia § 111 ods. 7 -- "vysoké školy, ktoré vzniknú z doterajších vysokých škôl k 1. aprílu 2002, preberajú všetky pracovnoprávne záväzky voči zamestnancom týchto vysokých škôl, ich fakúlt a súčastí" a v nadväznosti na § 6 ods. 1 písm. g) -- "do samosprávnej pôsobnosti verejnej vysokej školy patrí uzatváranie, zmeny a zrušovanie pracovnoprávnych vzťahov a určovanie počtu a štruktúry pracovných miest na vysokej škole" zo zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, je správna. Rovnako za správnu možno považovať tú časť textu, v ktorom sa píše: "oznamujem vám, že v súlade s § 27 Zákonníka práce dňom 1. apríla 2002 vaše práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov", avšak pokračujúca časť "v plnom rozsahu prechádzajú na univerzitu", nezodpovedá zákonu. Znenie § 27 Zákonníka práce ohľadne prechodu práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov je: "Ak zanikne zamestnávateľ, ktorý má právneho nástupcu, prechádzajú práva a povinnosti z pracovnoprávnych vzťahov na tohto nástupcu, ak osobitný predpis neustanovuje inak". Teda slová "v plnom rozsahu" v posudzovanom oznámení nemajú opodstatnenie. Už pri bežnom čítaní napr. uvádzaného § 111 nového zákona o vysokých školách je zrejmé, že orgány akademickej samosprávy fakulty majú právo uzatvárať, meniť a zrušovať pracovnoprávne vzťahy zamestnancov verejnej vysokej školy zaradených na fakulte v rozsahu pracovných miest fakulty k 31. marcu 2002, pričom rozšíriť tento rozsah možno len so súhlasom rektora (porovn. ods. 9 písm. b) § 111). Takže kritika zamestnancov fakulty v tomto prípade by mala smerovať do vlastných radov s možnosťou rýchlej právnej úpravy oznámenia o prechode práv a povinností z pracovnoprávnych vzťahov (porov. § 27 Zákonníka práce). V tejto časti oznámenie možno hodnotiť ako mystifikačné (zavádzajúce).