01.04.2019, 00:00

Náklady na kampaň boli vyššie ako kedykoľvek predtým. Koľko stál jeden voličský hlas?

Náklady na kampaň v druhom kole súboja o prezidentské kreslo boli vyššie ako kedykoľvek predtým. Podľa marketérov však kandidáti mohli peniaze využiť aj efektívnejšie.

Vlastné zdroje, dary od sympatizantov, ako aj financovanie tretích strán. Najdrahšie prezidentské voľby v histórii spôsobili Zuzane Čaputovej aj Marošovi Šefčovičovi silný prievan na ich transparentných účtoch.

​Napriek tomu sa marketéri zhodujú, že kampaň druhého kola sa niesla skôr v znamení minimalizmu. Kandidáti namiesto agresívneho zviditeľňovania sa v médiách či na sociálnych sieťach uprednostnili presviedčanie voličov sofistikovanejším spôsobom – rečníckymi schopnosťami v debatách a osobnými stretnutiami s voličmi.

Ako volila vaša obec, mesto či okres? Kliknite sem pre jednoduché vyhľadanie výsledkov

Cena hlasu išla nadol
Štrnásť centov. To je suma, koľko v prepočte stál jeden voličský hlas druhého kola prezidentských volieb. Na porovnanie, jeden vhodený hlas v prvom kole vyšiel na 1,30 eura. Vtedy prišli k volebným urnám dva milióny voličov a kandidáti na bilbordy, letáky či stretnutia s občanmi v teréne minuli dokopy viac ako 2,7 milióna eur. V druhom kole bola účasť nižšia, k urnám prišlo len 1,8 milióna voličov a výdavky oboch kandidátov sa vyšplhali spolu na 256-tisíc eur.


Politológ Václav Hřích si preto myslí, že ide o vynikajúci pomer. „Čakal by som, že pri tom, ako sa vyvíjalo prvé kolo, budú teraz náklady ešte vyššie, avšak svoje spravilo zrejme aj to, že boli ohraničované určitým zákonným limitom,“ zhodnotil Hřích.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.