18.10.2004, 00:00

Peoplemetre zistili pokles diváckeho záujmu

Ostrá prevádzka elektronického zisťovania sledovanosti odštartovala už v piatok, oficiálne čísla za prvé tri dni na základe dohôd medzi televíziami zverejní PMT až dnes. Zavedenie peoplemetrov do 800 slovenských domácností však podľa zistení HN ukázalo pokles diváckeho záujmu v priemere o viac ako 10 percent.

Až dnes budú známe výsledky sledovanosti televízií za prvé tri dni "ostrej" prevádzky peoplemetrov. Ich zavedenie do 800 slovenských domácností však podľa zistení HN ukázalo pokles diváckeho záujmu v priemere o viac ako 10 percent.
TV Markíza zostáva lídrom
Príčinu nižšieho percenta sledovanosti televízií vidí Martin Kaniansky z agentúry Mediacom v presnejšom a objektívnejšom zisťovaní dát. "Peoplemetre merajú sledovanosť po každej minúte, resp. sekunde, zatiaľ čo denníčkový systém pracuje s pamäťovou stopou," vysvetlil. S rovnakou situáciou sa podľa neho stretli po zavedení peoplemetrov aj v Českej republike, Maďarsku či Poľsku. Upozornil však, že na slabšom záujme ľudí o letné vysielanie sa podpísala aj letná sezóna a olympijské hry. Základné parametre, ktoré definujú televízny trh, sa podľa vedúcej PR TV Markíza Ivany Semjanovej nezmenili a pomer podielov jednotlivých televízií zostáva zachovaný. "Dáta zo skúšobnej prevádzky potvrdzujú postavenie TV Markíza ako lídra na trhu, a to s výrazným predstihom pred konkurenciou," reagovala. Rovnako sú na tom podľa jej slov aj vlajkové lode televízie. Aj keď prípadné zmeny v programovej štruktúre nechcela komentovať, posuny vo vysielacom čase nevylúčila. S výsledkami elektronického merania sledovanosti sú spokojní aj v TV JOJ. Najvyššiu sledovanosť na TV JOJ majú podľa hovorcu Ľudovíta Tótha Noviny a zábavno-súťažná show Inkognito. Pomerene vysokou sledovanosťou sa môžu pochváliť tiež relácie Dievča za milión, Natočto a nedeľné filmy týždňa. Keďže žiadna z relácií podľa jeho slov nesklamala, vedenie zatiaľ neuvažuje o zrušení niektorej z nich. Ubezpečil tiež, že do konca roka nepripravujú ani novú periodickú reláciu. Člen manažmentu STV Branislav Zahradník sa zatiaľ k výsledkom elektronického merania odmietol vyjadriť. Oficiálne stanovisko poskytne až po zverejnení prvých výsledkov merania.
Reklama zdražie v januári 2005
Zavedenie peoplemetrov nielen pritvrdí konkurenčný boj na slovenskom mediálnom trhu, ale prinesie aj zvýšenie cien reklamy. "Cena pre malých a stredných klientov vzrastie asi trojnásobne, u väčších klientov možno predpokladať dvojnásobný nárast," uviedol pre HN Peter Mindek z The Media Edge. Jazýčkom na váhach sledovanosti budú podľa jeho slov periodické relácie a filmy. "Tie môžu meniť sledovanosť konkrétnych médií v príslušných dňoch aj o päť percent," dodal. Úpravy cien súvisiace s peoplemetrovým meraním sledovanosti sa však podľa mediálnych expertov prejavia až v budúcom roku. "Keďže peoplemetre okrem iného umožňujú televíziám zlepšovať programovú štruktúru, stávajú sa pre zadávateľov reklamy zaujímavejšími partnermi pri stanovení výšky reklamných investícií do jednotlivých kanálov," myslí si Branislav Kobar z OMD Slovakia. Kaniansky z Mediacomu nevylúčil zmeny podielov jednotlivých televízií vo využívaní media mixov v reklamných kampaniach. Závisí to však aj od obchodnej politiky televízií. Prvé výsledky elektronického merania sledovanosti podľa zistení HN ukázali, že hlavné večerné spravodajstvo TV JOJ je v oblastiach s celoplošným pokrytím sledovanejšie ako správy verejnoprávnej televízie. Rovnako súťažná relácia TV JOJ Páli vám to? má údajne vyššiu sledovanosť ako jej pendant na STV Super kvíz.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.