Do konca tohto roka chce Národný koordinačný výbor vybrať agentúru, ktorá celú kampaň pripraví. "Ukazuje sa, že v krajinách, kde mali väčšiu kampaň, bol vplyv vnímanej inflácie pri zavedení eura omnoho menší. Najlepšie pripravené v rámci informačnej kampane bolo Fínsko," konštatuje vládny splnomocnenec pre zavedenie eura Ivan Štefanec.
Fínsko však minulo na kampaň iba dva milióny eur a kampaň tam trvala až štyri roky. Menej ako Slováci si naplánovali minúť aj nové členské krajiny, ktoré plánujú prijať euro pred nami. "Rozpočet na komunikačnú kampaň je približne jedno euro na obyvateľa, čiže 1,4 milióna eur," tvrdí hovorca estónskeho ministerstva financií Veiko Valkiainen. Podľa neho by Estónsko tiež malo dostať z Európskej komisie polovicu peňazí. Ich kampaň bude trvať dva roky. Len o niečo vyššiu sumu ako Estónci - 1,7 milióna eur - vyčlenilo aj Slovinsko. Peniaze by im mali vystačiť na tri roky.
Na zavedenie eura sa postupne pripravujú aj v susednej Českej republike. So spustením kampane rátajú o tri roky, čiže rok pred zavedením eura. Koľko peňazí na ňu minú, zatiaľ nevedia povedať. "Ešte nebola prijatá komunikačná stratégia. Prípravy na kampaň sa iba začínajú," hovorí námestník českého ministra financií Tomáš Prouza.
Všetky krajiny pritom peniaze minú na rovnakú prezentáciu. Cieľovou skupinou hlavnej časti kampane by mala byť široká verejnosť. Informácie má získať prostredníctvom televíznych a rozhlasových spotov, z bilbordov, rôznych brožúr či internetovej stránky.
Podpora eura v nových členských krajinách klesá (% respondentov) | ||||
Krajina |
Euro bude mať negatívne následky |
Euro bude mať pozitívne následky | ||
2005 |
Rok 2004 |
Rok 2005 |
Rok 2004 | |
Maďarsko | 35 | 32 | 51 | 54 |
Slovinsko | 44 | 32 | 46 | 56 |
Estónsko | 45 | 40 | 39 | 44 |
Slovensko | 48 | 38 | 39 | 49 |
Poľsko | 46 | 44 | 37 | 41 |
Cyprus | 55 | 39 | 36 | 49 |
Česko | 47 | 42 | 35 | 45 |
Malta | 45 | 44 | 32 | 35 |
Litva | 48 | 41 | 32 | 38 |
Lotyšsko | 59 | 41 | 32 | 45 |
Spolu | 46 | 41 | 38 | 44 |
Zdroj: Eurobarometer 2005 |