Každá prevencia sa väčšinou začína pri kontrole vozidla, ale zabudnúť by sa nemalo ani na osádku – vodiča, ktorý bude auto šoférovať, spolujazdcov a špeciálne deti. Aj polícia pripomína, že okrem pekných zážitkov z dovoleniek motoristov na cestách čakajú aj nástrahy spojené s letom.
„Je to zvýšený pohyb vozidiel, chodcov a cyklistov na cestách a s tým zvýšený predpoklad vzniku kolíznych situácií v cestnej premávke, znižovanie jazdných rýchlostí, dopravné zápchy, nervozita a stres,“ menuje hovorca polície Martin Korch. Okrem plných ciest môže šoférov, ktorí nie sú zvyknutí na dlhé trasy, prekvapiť únava. A tá môže byť podľa všeobecného lekára Valéra Husaroviča v lete pri horúčavách veľmi zradná. „Je to veľmi nebezpečné. Treba robiť častejšie pauzy v tieni, oddýchnuť si, napiť sa tekutín, vystríhať sa prudkých zmien teploty.“
Na kávu sa nespoliehajte
Aby sa nedostavila únava za volantom, lekár odporúča častejšie pauzy počas dlhej cesty, ak je možnosť, podeliť sa o šoférovanie aj s druhým vodičom. Spoliehate sa, že vám únavu na dlhší čas zaženie káva? Nemusí to tak byť. „Ak niekto vypije liter kávy, neznamená to, že môže 12 hodín sedieť za volantom. Káva na určitý čas zaženie pocit únavy, no len čo prestane účinkovať kofeín, v priebehu pár minút môže prísť veľká únava,“ upozorňuje Husarovič.
Experti radia – spolujazdci by mali šoféra pozorne sledovať. Ak začne často žmurkať, zívať, treba ho presvedčiť, aby si odpočinul. „Môže sa dostať do takého strnulého stavu, keď už každú sekundu môže zaspať.“ Mnohým vodičom na dlhšie trasy v teple pomáha klimatizácia, ale tá tiež môže prispieť k nepríjemným stavom. Najmä, ak sú teplotné rozdiely v aute a vonku príliš veľké. „Rozdiel medzi klimatizovaným autom a vonkajším prostredím by mal byť zhruba 5, maximálne 7 stupňov. Nie viac, aby tá zmena nepôsobila šokujúco na organizmus,“ hovorí lekár. Prechod zo zimy do tepla môže totiž spôsobiť až kolaps organizmu. Vtedy treba postihnutého uložiť do tieňa, dvihnúť mu končatiny a dať mu napiť vody.
Auto v servise
Bezpečnosť na dlhšej trase závisí aj od stavu vozidla. Preto je dobré, ak si dáte auto prekontrolovať v servise. Podľa bezpečnostného analytika Jána Bazovského je nápor na motor auta v lete a na dlhších cestách oveľa väčší. Okrem výmeny oleja treba preto myslieť aj na náhradnú fľašu s destilovanou vodou. „V prípade jazdy v kolónach sa niekedy ťažko dostať na čerpaciu stanicu, keď sa vám voda minie.“
Kontrolovať treba aj tlak v pneumatikách. Odborník to odporúča na dlhých cestách i na každej čerpacej stanici. Taktiež upozorňuje na nerozumné odkladanie vecí do priestoru, kde je motor, v snahe ušetriť čo najviac miesta na batožinu. „Potom sa vodiči čudujú, že im zrazu odtiaľ začne dymiť a zistia, že im tam horí rezervná fľaša s olejom.“ Prakticky odložený a nie zahádzaný taškami by mal byť výstražný trojuholník, lekárnička a v kabíne nesmie chýbať reflexná vesta.
Svietiť či nesvietiť?
U nás je už celoročné svietenie zákonnou povinnosťou, ale sú aj krajiny, kde to povinné nie je. Odborníci sa niekedy rozchádzajú v názoroch, či je svietenie potrebné, aj keď jasne svieti slnko. „Treba však pamätať na to, že ak idete po horských priechodoch alebo cez doliny, kde stromy robia na ceste tiene a je tam veľký kontrast medzi svetlom a tieňom, tam radšej treba mať svetlá zapnuté,“ radí Bazovský.
Päť zásad bezpečnej jazdy autom v lete – na dlhšej ceste si pravidelne dajte pauzu a oddýchnite si – dodržiavajte pitný režim – s klimatizáciou to nepreháňajte (rozdiel teploty v aute a vonku má byť max. 7 stupňov) – dieťa cestujúce v autosedačke by sa malo každé 2 hodiny cesty „prebehnúť“ – výstražný trojuholník, lekárničku a reflexnú vestu majte po ruke Ako sa na ceste chrániť – deti do 15 rokov na bicykli musia mať povinne na hlave ochrannú prilbu aj v obci, aj mimo obce – dospelí na bicykli musia mať na hlave ochrannú prilbu na cestách mimo obce – povinné pre cyklistov aj chodcov sú reflexné prvky na bicykli aj na odeve – dieťa do 10 rokov nemá vôbec na bicykli či peši chodiť na verejné komunikácie – dieťa do 15 rokov môže byť na verejnej komunikácii jedine so sprievodom starším ako 15 rokov – dieťa do 12 rokov nemôže sedieť v aute na prednom sedadle spolujazdca – dieťa s výškou do 150 centimetrov musí pri jazde autom sedieť v autosedačke, resp. na podsedáku – odborníci odporúčajú nenechávať deti do 12 rokov samé bez dozoru Autosedačky, ktoré dopadli v teste najlepšie (2009) Do 10 kilogramov (do cca 1 roka): – Römer Babysafe Plus od 195 eur – Cybex Aton 129 eur – Emmaljunga First Class 0+ 169 eur – Bébé Confort Streety.fix+Streety.base 169 eur – HS Besafe iZi Kid X1 Isofix 450 eur Od 9 do 18 kilogramov (od 1 roka do 4 rokov): – Römer Safefix plus TT (Isofix) 330 eur – Maxi Cosi Tobi (Modell 2009) 229 eur Od 9 do 36 kilogramov (od 1 roka do 12 rokov): – Cybex Solution X-Fix 159 eur – Concord Transformer XT 270 eur – HTS Besafe iZi UP X2 od 149 eur Poznámka: ani jedna z testovaných autosedačiek nedopadla v hodnotení na stupnici 1 až 5 najlepšie s hodnotením veľmi dobrá – uvedené autosedačky získali v teste hodnotenie dobrá Ako rýchlo sa jazdí v Európe (km/h) Slovensko v obci 50 mimo obce 90 rýchl. cesta 130 diaľnica 130 Česko v obci 50 mimo obce 90 rýchl. cesta 130 diaľnica 130 Maďarsko v obci 50 mimo obce 90 rýchl. cesta 110 diaľnica 130 Rakúsko v obci 50 mimo obce 100 rýchl. cesta 100 diaľnica 130 Poľsko v obci 50 mimo obce 90 rýchl. cesta 100 diaľnica 130 Chorvátsko v obci 50 mimo obce 80 rýchl. cesta 100 diaľnica 130 Grécko v obci 50 mimo obce 90 rýchl. cesta 100 diaľnica 120 Taliansko v obci 50 mimo obce 90 rýchl. cesta 110 diaľnica 130 Španielsko v obci 50 mimo obce 90 rýchl. cesta 100 diaľnica 120 Bulharsko v obci 50 mimo obce 90 rýchl. cesta 90 diaľnica 120 Zdroj: stellaservis.sk |