Ste kritikom nového školského zákona. Čo mu vyčítate?
Nerieši hlavné problémy školstva. Mať napríklad dva jazyky je pekná vec, ale realita je taká, že na základných školách nie sú na to učitelia, aby pokrývali zvýšenú potrebu výučby cudzích jazykov.
Pocítia to žiaci na kvalite?
Cieľ, aby žiaci ovládali dva jazyky, je správny. Ustanovenie zákona však nezaručuje, že to tak bude. Dnes je povinná angličtina a vieme, že tí, ktorí končia na školách, anglicky nevedia. To, že sa má od septembra spustiť vyučovanie prvých ročníkov na prvom, druhom stupni a stredných školách, hovorí o tom, že príprava je krátka, respektíve nie je žiadna.
Škôlka bude rok pred školou povinná. Môže to pomôcť?
Niektoré deti sa skôr dostanú do školskej siete. Keď pochádzajú z nevhodného sociálneho prostredia, sieť ich skôr zachytí a môže to byť pre ne prínosom. Škôlka sama osebe má byť dobrovoľná. Neviem si predstaviť u päťročných -- ak doteraz nechodili do škôlky a dáme ich tam na jeden rok, musia si zvyknúť na rytmus a prostredie, no už o rok ich posielame inam. Z psychologického hľadiska to môže byť šok, nie je to preňho úplne najlepšie. Ak máme veľkú skupinu detí, ktoré chodia od troch rokov do škôlky, nie je nutné uzákoňovať posledný ročník ako povinný.
Zdá sa, že minister Ján Mikolaj vyhovie dlhoročnému volaniu učiteľov po znížení počtu žiakov v triedach. Prinesie menej žiakov v starostlivosti jedného učiteľa viac efektu do výučby?
Samozrejme, že je dobré pre učiteľa mať dvanásť detí a nie osemnásť. Logicky by to malo znamenať, že sa zlepší kvalita výučby žiakov. Nie je to však zásadná vec, ktorá sa zmení. Ak bude učiteľ narábať tými istými metódami, tak je to úplne jedno. Je dobré, ak sa zmenšujú počty. Varovalo však už aj Združenie miest a obcí Slovenska, že to nebude také jednoduché. Ak máte triedu, kde je 29 detí, a ministerstvo určí, že ich bude musieť byť 28, bude ju treba rozbiť na dve po 15 a 14 žiakov. Som zástanca toho, že triedy by mali byť malé a zaniknúť by mala klasická štruktúra -- učiteľ za katedrou. Ale počty nie sú jediné kritérium. Je to dobrý smer, ale čo je za tým? Začnú učitelia používať nové metódy? Nemyslím si to. Učiteľom sa bude lepšie učiť, v triedach bude menej hluku, žiaci budú zvládnuteľní. Zlý učiteľ nenaučí dobre ani dvoch, ani pätnástich žiakov.
StoryEditor
