StoryEditor

Zaostrené na energetiku: Elektrina môže zlacnieť

07.09.2009, 00:00
Rozhovor. Generálny riaditeľ spoločnosti Stredoslovenská energetika Pierre Chazerain pre Hospodárske noviny:

Boj o zákazníka sa na trhu s elektrinou tento rok vyostruje. Pre spotrebiteľov to bude znamenať najmä skvalitnenie klientskych služieb a zjednodušenie komunikácie s dodávateľom, hovorí Pierre Chazerain. 

Tento rok sa dá považovať za prvý, kedy možno na našom trhu s elektrinou hovoriť o reálnej konkurencii. Čo to znamená pre vašu spoločnosť?
Otvorenie trhu sa pripravovalo na európskej úrovni krok za krokom a poslednou fázou bolo otvorenie trhu s domácnosťami v júli 2007. Samozrejme, Stredoslovenská energetika (SSE) sa podobne ako ostatní hráči musí prispôsobiť tomuto faktu. Musíme zvýšiť spôsobilosť našich call centier a neustále zlepšovať zákaznícke služby, aby sme vedeli čeliť silnejšej konkurencii na našom domovskom území. Máte pravdu, že aj keď na papieri otvorenie trhu prebehlo už skôr, silnejúcu konkurenciu začíname cítiť práve teraz.
Ťahúňom vo všetkých segmentoch je zákaznícka spokojnosť. O tú sa musíme usilovať zvlášť teraz, v časoch krízy. Hlavne v podnikateľskom segmente vidíme, že zákazníci pociťujú problémy a nevedia, čo bude ďalej. Je našou úlohou, aby sme vytvorili vhodné produkty, ktoré pomôžu našim klientom prekonať fázy neistoty v súvislosti s výškou odberu a podobne. Elektrina je komodita bez emócií, a tak jedinou pridanou hodnotou pre zákazníka je kvalita služieb a riešenia pre klientov v jednotlivých segmentoch.
Aj v sektore domácností sa už objavujú malé firmy, ktoré síce nemajú veľa skúseností, ale ponúkajú nové alternatívy odberu elektrickej energie. V tomto smere je pre nás nevýhodou, že všetko nové je pre zákazníkov zaujímavé. Na druhej strane, my predstavujeme istotu, ľudia sú už na nás zvyknutí. Našou úlohou je preukázať, že sme dôveryhodný partner, ktorý vie reagovať na ich požiadavky.

Otvorenie trhu je tiež príležitosťou. Plánujete rásť aj do iných regiónov ako je stredné Slovensko?
Samozrejme, každá spoločnosť sa zaujíma o možný rast. Na druhej strane musíme byť veľmi opatrní, pretože výhody v našom tradičnom regióne vplyvu inde znamenajú práve nevýhody. Na trhu domácností sú ceny stále regulované, takže tu nemožno hovoriť o konkurencii v oblasti cien. Môže ísť len o súťaženie v oblasti poskytovaných služieb. A tie vieme zatiaľ najlepšie zabezpečiť práve v regióne stredného Slovenska. Určite by bolo ľahšie expandovať ako nejaká anonymná spoločnosť, len s poštovou schránkou. To však nie je naša stratégia.

Elektrinu dodávate domácnostiam, malým aj veľkým firemným odberateľom, štátnym orgánom... Ktorý segment je pre vás najdôležitejší a na ktorý sa chcete najviac sústrediť v budúcnosti?
Máme vybalansované portfólio zákazníkov, a to by sme radi udržali. Snažíme sa prinášať nové produkty pre biznis zákazníkov aj domácnosti, aby sme si udržali ich lojalitu a zostali preferovaným dodávateľom. Nemáme žiadny segment, ktorý by sme chceli uprednostňovať, chceme byť jednotkou pre všetkých.

Už niekoľko rokov podporujete zákazníkov s akumulačným vykurovaním (zariadenia, ktoré využívajú lacnejšiu nočnú elektrinu na kúrenie počas dňa, pozn. red.). Plánujete túto politiku ďalej prehlbovať?
Ide o podporu energetickej efektívnosti. Je to pre nás zaujímavé, pretože ide o win-win situáciu, kde vyhrávajú obe strany. Keď pomáhate zákazníkom optimalizovať ich spotrebu, sú spokojní a nemajú prečo odchádzať ku konkurencii. Prináša to pozitíva aj v celoštátnom meradle, pretože sa šetrí spotrebovaná elektrina, menej sa znečisťuje životné prostredie a podobne.

V poslednom čase sa často hovorí o tom, že by ceny elektriny pre konečných zákazníkov mohli od januára klesnúť. Môžu vaši klienti očakávať dobré správy v tomto smere?
Áno, nasvedčujú tomu trendy uplynulých mesiacov. Ceny v tomto regióne sú ovplyvňované najmä nemeckým trhom. Od vlaňajšieho júla ceny silovej elektriny, ktorá tvorí asi polovicu konečných účtov domácností, klesli zhruba o 40 percent. Ďalšia časť účtov sú regulované poplatky za distribúciu a iné náklady, ktoré by sa veľmi nemali meniť. Je pravda, že regulované ceny pre domácnosti neodrážali v minulosti vývoj na trhu. To znamená, že pokles nebude taký výrazný. Ceny, samozrejme, ešte nie sú oficiálne stanovené. Dá sa však predpokladať, že ceny elektriny pre domácnosti nestúpnu a možné je aj mierne zlacnenie.

Cherry paradajky s kaviárom, sušené prosciutto, čerstvý šalát a šampanské s jahodami ****

Francúzsky, taliansky a holandský syr, orientálna nátierka a chlieb so zelenými olivami ***1/2

Kiwano, med, jogurt, smotanový krém a kaktusové figy ***

Reštaurácia Dubná skala

Adresa: Hurbanova 345/8, Žilina
Otváracie hodiny: od 11.00 do 23.00
Rezervácia: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., 041/5079 107, 0911 606 112
Menu na kľúč (áno/nie): áno
Kapacita: 68 miest
Šéfkuchár: Reda Daoud „Kuku“
Parkovanie: vlastné
Web: www.hoteldubnaskala.sk

Jedlá hodnotil Pierre Chazerain

Ako na váš biznis zapôsobila kríza?
Špeciálna situácia nastala už v januári počas plynovej krízy, keď niektoré podniky úplne odstavili výrobu. Najhorší mesiac bol však apríl, keď sme medziročne dodali o 18 percent menej elektriny pre podnikateľský segment. Niektorí zákazníci obmedzili v prvom polroku svoj odber aj o 50 až 60 percent. Domácnosti svoju spotrebu výrazne neobmedzujú, takže v globále sa dá hovoriť o približne desaťpercentnom medziročnom poklese predaja. Naše plány pritom počítali s miernym nárastom oproti vlaňajšku.

Čo s tým môžete robiť?
Tieto otázky sú dve. Čo s tým môžeme robiť z pohľadu našej spoločnosti a čo z pohľadu našich zákazníkov. Klienti sa, samozrejme, pýtajú, čo ďalej. Našou úlohou je pomôcť. Vedieme s nimi individuálne diskusie a hľadáme riešenia, aby vôbec prežili, lebo mnohí sú na kraji bankrotu. To, samozrejme, nie je dobré ani pre nás ako dodávateľa. Vyvíjame inteligentné produkty, ktoré nám pomôžu naštartovať biznis po odznení hospodárskych problémov. Podobne ako domácnosti, aj firemní zákazníci chcú mať čo najjednoduchší servis a všetko vybaviť pohodlne pod jednou strechou.
A čo sa týka našej situácie, my môžeme len čakať na obdobie, keď kríza pominie a spotreba stúpne, svojich odberateľov nemôžeme nútiť brať viac elektriny, ako sú momentálne schopní.

Kde vidíte skupinu SSE v horizonte troch rokov?
Okrem predajných aktivít sa začíname venovať aj výrobe, a okrem toho sa staráme o renováciu a rozvoj siete. Našou úlohou je zaistiť si zákazníkov dlhodobými kontraktmi a ponukou. Plánujeme otvoriť malú paroplynovú elektráreň v Lučenci, chceme mať vyrovnané portfólio zdrojov. Viem, že sa budeme pohybovať na veľmi konkurenčnom trhu a kupovať elektrinu prakticky len od jedného hráča (Slovenské elektrárne, pozn. red.) je riskantné. Chceme byť iniciátorom zmien, a nie firmou, ktorá reaguje na kroky konkurencie. Verím, že na Slovensku úspešne uplatníme know-how získané našou matkou Electricité de France na iných trhoch, ktoré sú otvorené už dlhšie. Najdôležitejšia je pre nás lojalita zákazníkov, a na dosiahnutie tohto cieľa nestačí len predávať elektrinu.

Prečítajte si aj:
Na horolezeckom lane sa naučíte manažérskej zodpovednosti

Hotel Dubná skala je pravdepodobne najlepšou možnosťou, ako sa na úrovni najesť v metropole severného Slovenska, a tak aj naše žilinské raňajky so šéfom distribučnej spoločnosti Stredoslovenská energetika Pierrom Chazerainom prebiehajú práve tu. Nad francúzskymi syrmi, ale aj talianskym nealkoholickým šampanským, arabskými nátierkami či exotickými ázijskými plodmi rozprával o tom, ako sa možno na horolezeckom lane naučiť manažérskej zodpovednosti, ale aj o rozdieloch v biznise a kultúre, ktoré ako rodený Francúz na Slovensku cíti.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
07. december 2025 19:16