StoryEditor

Tekáč pre HN: Po zmene máme viac spokojných pacientov

08.07.2010, 00:00

Tvrdí, že transformácia ich nemocnice na akciovku im priniesla pozitíva v podobe lepšieho hospodárenia, ale aj odmeňovania zamestnancov.

Aké sú najväčšie pozitíva a čo sú negatíva vo fungovaní nemocníc ako akciových spoločností?
Pozitívami je zmena systému hospodárenia a s tým súvisiaci systém odmeňovania zamestnancov. Systém odmeňovania je nastavený na fixný plat a podľa výsledkov oddelení k tomu prislúcha pohyblivá zložka. Máme nejaké dohodnuté zmluvné objemy so zdravotnými poisťovňami, pokiaľ ich naplníme a máme priaznivé hospodárske výsledky, zamestnancovi prislúcha aj pohyblivá zložka. Ak to tak nie je a je to dlhodobejší jav, tak sa táto zložka kráti. Zamestnanci mali predtým tabuľkové platy. Tabuľka garantovala zamestnancom určitú mzdu bez viazania na výkon. Teraz to robíme naopak, odmeňovanie je viazané na dosiahnuté hospodárske výsledky. K negatívam patrí málo pružný systém rozhodovania.

Aký má na pacienta vplyv výška zdravotníkovho platu?
V minulosti bol najväčším problém prístup personálu k pacientom. Stavali sa k tomu tak, že pacienti otravujú personál. Začali sme teda zdravotníkov školiť v komunikačnej zručnosti, v psychosociálnych zručnostiach. Začali sme personál motivovať -- ak dosiahnu určité výsledky, budú odmenení. Zistili, že to funguje a po nejakom čase sme dosiahli to, že máme spokojný personál. Zdravotníci sa začali správať k pacientom úplne inak, nie ako k tým, ktorí ich otravujú, ale ako k takým, ktorí potrebujú službu, za ktorú oni dostanú zaplatené. Za posledné štyri roky sa nám podarilo zmeniť myslenie ľudí. Dnes sú úctiví, priateľskí k pacientom. V konečnom dôsledku sme dosiahli efekt, o ktorý nám šlo -- aby bol spokojný pacient. Dostávam ročne desiatky listov od spokojných pacientov, čo predtým nebolo.

Nemocnice, ktoré sú akciovkami, vykazujú najnižšie dlhy v sektore. Ako je možné, že tieto to dokážu a napríklad štátne fakultné nemocnice zápasia s dlhmi?
Nemocnice, ktoré sú akciové spoločnosti, boli založené pre dosahovanie zisku. Aj fakultné nemocnice po transformácii môžu mať pozitívne hospodárske výsledky, avšak je potrebné zohľadniť vysokú nákladovú náročnosť v týchto zariadeniach pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, a tomu prispôsobiť platby zo strany zdravotných poisťovní. Vôbec si nemyslím, že je potrebné niečo škrtať a že bude pacient o niečo ukrátený.

Kto by mal podľa vás riadiť transformované nemocnice? Lekári alebo manažéri?
Lekár so znalosťou procesov pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti s manažérskymi zručnosťami a skúsenosťami, ktoré vie jednoznačne preukázať.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
24. apríl 2024 13:39