StoryEditor

Jazdite ako vo formule. Vďaka benzínu

11.11.2009, 23:00
Prísady, ktoré sa miešajú do palív, zlepšujú ich vlastnosti a zvyšujú tak výkon motora, chránia ho a udržujú.

Aj vám sa stáva, že prídete na čerpaciu stanicu a zistíte, že ani neviete, z ktorého stojana máte do auta načapovať? Ponuka predajcov benzínu je v súčasnosti naozaj široká. Okrem základných druhov, ako 95-oktánový benzín a motorová nafta, ktoré majú zákonom predpísané zloženie, si môžete vyberať z celého radu špeciálne upravovaných palív. Ich spoločným znakom je, že sú vďaka extra dodávaným prísadám kvalitnejšie, no zároveň vždy o čosi drahšie. Cenu si určuje predajca, a tá nemusí byť rovnaká ani na čerpačkách jednej značky v rámci jedného mesta. "Základnou funkciou prísad je zlepšovať štandardné parametre základných palív a je na každom výrobcovi, ako ich zvolí,“ povedal hovorca spoločnosti Shell Petr Šindler.

Bonus už v základnom balíku
Čo všetko teda v benzín a nafta obsahujú? V prvom rade treba podľa hovorcu Slovnaftu Antona Molnára rozlišovať medzi biozložkami a aditívami. "Sú to dve rozličné súčasti motorových palív.“ Aditíva sú prísady, ktoré sa pridávajú nielen kvôli splneniu technických požiadaviek, ale zároveň aj na zlepšenie vlastností palív. Biozložky sa pridávajú vzhľadom na európsku a slovenskú legislatívu. "Slovensko bolo, mimochodom, prvé z krajín V4, ktoré túto požiadavku splnilo,“ povedal Molnár.

Pokiaľ ide o aditíva, tie majú inú úlohu v benzínoch a inú v nafte. "Aby sme zlepšili vlastnosti benzínov, používame najnovšie generácie prísad,“ hovorí Molnár. Tie napríklad zabraňujú tvorbe usadenín, rozpúšťajú a odstraňujú vytvorené usadeniny, zabraňujú korózii palivového systému alebo slúžia na zlepšenie stability paliva počas dlhodobého skladovania.

Do nafty sa zasa pridávajú prísady, ktoré umožňujú bezproblémové použitie v zimnom období, zabezpečujú dokonalé mazanie vstrekovacích čerpadiel a zabraňujú ich opotrebovaniu, či zvyšovaním centánového čísla zabezpečujú rovnomerný voľnobeh motora. "Naše palivá sa odlišujú tým, že aj najpoužívanejší základný benzín a nafta, označené ako Tempo Plus a Tempo Plus Diesel, obsahujú okrem povinného ďalší špeciálny balík aditív, ktorý zlepšuje výkon a chráni motor, hlavne pri dlhodobejšom používaní,“ povedal hovorca Slovnaftu.

Okrem týchto palív ponúka spoločnosť ešte prémiové palivá označované ako EVO, ktoré majú vďaka spomínaným aditívam ešte lepšie vlastnosti. V rámci siete čerpacích staníc ponúka Slovnaft aj LPG palivo označované ako ECO+ Autoplyn.

Ako Ferrari, tak aj vy
Aj základné palivá spoločnosti Shell majú podľa hovorcu zmes aditív, ktoré majú lepšie vlastnosti, ako požaduje platná norma. Spoločnosť zároveň ponúka prémiové produkty so špeciálnou zmesou. "Aditíva v benzíne Shell V-Power pomáhajú odstraňovať nečistoty. Obsahujú tiež prostriedok, ktorý prispieva k zníženiu trecích strát a vytvárajú dodatočný tenký trecí filter,“ hovorí Šindler.

Zaujímavosťou je palivo Shell V-Power Racing. "Svojím zložením je na 99 percent zhodné s pretekárskym palivom pre monoposty formuly 1 Ferrari. Je zamerané na poskytnutie okamžitej reakcie a stáleho výkonu, vďaka vysokému oktánovému číslu a kombinácii aditív,“ vysvetľuje Šindler.

Pre naftové motory je zasa určené palivo V-Power Diesel. Má dodávať viac sily dlhší čas, takže zabraňuje usadzovaniu nečistôt. "Navyše obsahuje unikátnu zložku GTL. Technológia premieňa zemný plyn na tekuté uhľovodíky.“ Produkt má nulový obsah síry a vysoké centánové číslo, čo vedie k vyššiemu a efektívnejšiemu spaľovaniu. "Len 14 štátov na svete, kde pôsobí spoločnosť Shell, má túto technológiu k dispozícii a Slovensko je medzi nimi,“ dodáva Šindler. Ďalší predajca palív, spoločnosť OMV, údaje o svojich palivách nedodala.

Potrava či palivo?
Biokomponenty sa pridávajú do palív podľa európskej a slovenskej legislatívy. "Výrobcovia sú povinní ponúkať v benzínoch a nafte množstvo biopalív, ktoré sú vyjadrené referenčnou hodnotou 3,4 percenta energetického obsahu,“ povedal Molnár. Podiel biokomponentov do päť percent podľa neho zabezpečuje rovnaké kvality paliva ako bez nich. "Navyše spoločne s aditívami dokonca zlepšuje mazivostné vlastnosti hlbokoodsírených náft.“

Diskutabilné však je, že biopalivá sa vyrábajú z potravinárskych plodín, čo pôsobí neeticky hlavne voči hladujúcej populácii sveta. Preto sa spoločnosti zameriavajú na vývoj biopalív druhej generácie z bioodpadu. "Tie neovplyvňujú ceny potravín a potravinový reťazec ako taký,“ vysvetľuje Šindler.

Prečítajte si aj:
Drahá nafta? Buďte verní alebo cestujte

To, že patríme medzi štáty z najdrahšími palivami, sa stáva viac-menej samozrejmosťou. V rebríčkoch cien pohonných látok sa Slovensko dlhodobo pohybuje nad priemerom EÚ. Podľa údajov Európskej komisie platíme za najpoužívanejší 95-oktánový benzín najviac z okolitých štátov. Naftu majú dokonca od nás drahšiu už len dve krajiny z celej európskej dvadsaťsedmičky.

Zemný plyn áno, no najmä v hromadnej doprave

Biokomponenty a ďalšie prísady majú v klasických palivách, ako je benzín a nafta, pozitívny dosah na životné prostredie. No aj napriek tomu, že sa vďaka nim zlepšilo spaľovanie a obmedzilo znečisťovanie, nemožno tvrdiť, že na ekológiu pôsobia pozitívne.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. apríl 2024 19:28