StoryEditor

Vyvlastnení môžu žiadať odškodné

26.01.2011, 18:30
Kvôli rozhodnutiu Ústavného súdu sa môže výstavba diaľnic predražiť a výrazne spomaliť.

Bývalý premiér Robert Fico (Smer-SD) to s urýchľovaním prípravy a výstavby diaľnic „prepískol“. Násilným zaberaním pozemkov bez dohody s vlastníkmi porušil práva viac ako 1 300 ľudí. Včera to potvrdil Ústavný súd, na ktorý sa pred tromi rokmi obrátili vtedajší opoziční poslanci pod vedením Daniela Lipšica (KDH). Súd včera rozhodol, že Ficov zákon z roku 2007 umožňujúci rýchlejšiu výstavbu bol protiústavný. „Nevylučujeme, že výstupom bude aj odškodňovanie,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Hudacký z KDH.

Fico na to vyhlásil, že rozhodnutie Ústavného súdu rešpektuje. „Ak má byť jeden majiteľ záhradky prekážkou pri výstavbe diaľnic vo verejnom záujme, tak toto formálno-právne víťazstvo je typické Pyrrhovo víťazstvo,“ vyhlásil expremiér.

Rýchlosť nad ústavou
Zaberaním cudzích pozemkov si chcela Ficova vláda vytvoriť pôdu na splnenie sľubu dokončiť diaľnicu z Bratislavy do Košíc do roku 2010. Najskôr presadila zákon, ktorý sa týkal len núteného výkupu približne 150 kilometrov úsekov diaľnice D1 a rýchlocesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Neskôr mimoriadne opatrenia rozšírila aj na ďalšie cesty. Ľuďom, s ktorými sa štát nedohodol na podmienkach odstúpenia pôdy, však vzali majetok v rozpore s ústavou. „Tí ľudia urobia najlepšie, ak vyhľadajú právnu pomoc vo vzťahu k nárokom na náhradu škody,“ odporúča odborník na ústavné právo a poslanec KDH Radoslav Procházka.

Rozhovor s Ľubomírom Vážnym

Suhlasite s nalezom Ústavnho súdu, že vyvlastnovanie podľa tohto zákona bolo protiústavné?

P. redaktor zle položená otázka vychádza zo zjednodušenia problematiky. Inštitút vyvlastňovania vo verejnom záujme v SR existoval aj pred týmto zákonom, momentálne existuje a aj bude existovať. Zákonné zrýchlenie je umožnené len pri pozemkoch. Ak sa v trase nachádzali demolácie napr. rodinných domov tie šli štandardným režimom vyvlastnenia. Spor v zákone vychádzal z toho, aké náležitosti musí splniť investor diaľnice t. j. NDS k vydaniu stavebného povolenia. V praxi sa stávalo, že kvôli niekoľkým vlastníkom nebolo možné získať stavebné povolenie a pokračovať v príprave na realizáciu diela, kým nenadobudne právoplatnosť vyvlastnenie, ktoré sa uskutočňuje tak či tak na konkrétneho vlastníka a na konkrétnu parcelu. Trasa diaľnice je pritom už určená územným rozhodnutím a to oveľa skôr pred stavebným konaním, v ktorom sa rieši majeko-právne vyrovnanie. To znamená, že pred stabilizáciou trasy, t. j. vydaním územného rozhodnutia  by ste museli vykúpiť všetky pozemky, a to nie je reálne. Podobný inštitút poznajú Chorváti, ktorí taktiež vykupujú pozemky postupne a následne a práve v Chorvátsku je vidieť, že záujem o výstavbu sa prejavil aj skutočnou realizáciou, pretože všetci vrátane celého politického spektra diaľnicu chceli a nie len verbálne, „aby sa nepovedalo“ ako to chce súčasná koalícia. 

Je podľa Vás správne, že zákon umožňuje štátu stavať na cudzom pozemku?

Opýtam sa otázkou, je podľa Vás správne, že kvôli jednému špekulantovi sa nemôže začať tak prepotrebná diaľnica s vykúpenými parcelami od 19 999 vlastníkov z 20 000? V okamihu začatia realizácie diela sú už pozemky zazmluvnené a vykúpené na 99 %. To jedno % sú vlastníci, ktorí nesúhlasili ani s bonusom 20 % trhovej ceny a vydierajú štát, pričom už prebieha riadne vyvlastňovacie konanie. Známy prípad cesty I/68 Prešov – Nábrežná, dotyčný nenamietal trasu cesty ale naopak bol by určite preklínal príp. zmenu trasy,  namietal cenu. Prečo by konanie o náhrade nemohlo prebiehať už počas stavebného konania a zemných prácach do riadneho užívania diela. Zákon hovorí, že pred kolaudáciou stavby musíte mať pozemky vysporiadané.

Cítite zodpovednosť za škody, ktoré utrpeli vlastníci následkom vyvlastnenia nehnuteľností na základe tohto zákona?

Nemožno cítiť zodpovednosť za to, čo neexistuje a teda necítim zodpovednosť za neexistujúce škody následkom vyvlastnenia, pretože režim vyvlastnenia na Slovensku aj v EÚ bol, je a bude. Náš zákon tento režim iba zrýchlil.

Naviac ku škodám nemohlo dôjsť, usporil štát pretože krajské stavebné úrady a súdy neboli zaťažené množstvami vyvlastňovacích konaní, ktoré nemuseli prebehnúť, keďže zákon umožňoval štátu uhradiť vlastníkovi 20 % bonus  podotýkam z trhovej ceny, v prípade, ak ku vyvlastňovaciemu konaniu nepríde.

Boli by ste ochotný uhradiť prípadnú náhradu škody ľudom z vlastného vrecka?

Ukážte komu vznikla škoda?

Zaplatí súčasná vláda stratu národnému hospodárstvu 250 mil. €/ročne  kvôli zastaveniu výstavby úsekov PPP?

Ak je to škoda, tak je imaginárna, hypotetická, pretože je to isté ako keď sa opýtam ja Vás a Vášho denníka či ste ochotní uhradiť škodu mne za často – krát účelovo pospájané nepravdy, ktorými zásobujete verejnosť.

Koľkým ľudom podľa Vašich informácií bola zabratá pôda vďaka tomuto zákonu?
 
Pôda bola zabratá vlastníkom vďaka trase diaľnice, ktorá je stanovená už v územnom rozhodnutí, nie vďaka zákonu. Nespokojní vlastníci by boli vyvlastnení tak či tak.

Pri príprave ktorých úsekov ciet bol zákon aplikovaný?

Zákon sa týka prípravy všetkých úsekov a  je tam viac opatrení aj v ostatných stupňov, napadnuté bolo len vydanie stavebného konania.

Ak chce byť súčasná vláda spravodlivá, nech zruší stavebné povolenia na 230 km a začnú stavebné konania odznova, nech počkajú na cca 10 vyvlastňovacích konaní.

 

 




 Viac o téme nájdete v zajtrajších
Hospodárskych novinách.
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
06. december 2025 17:06