Marcové parlamentné voľby sa blížia, volebné napätie sa stupňuje a strany priostrujú v boji o hlasy voličov. Aspoň tak by to na Slovensku v súčasnosti malo vyzerať. Podľa marketingového špecialistu Mariana Timorackého z reklamnej agentúry United Consultants sa však realita značne líši. „Zatiaľ čo väčšina strán svoju volebnú kampaň iba pripravuje alebo zľahka rozbieha, Smer už tvrdo robí kampaň. Bilbordy so sloganom chrániacim Slovensko, noviny Smeru, slávnostný snem strany v Nitre, Smer TV na internete, každodenné tlačové besedy predsedu vlády a mnoho ďalšieho. To všetko sú kamienky v mozaike, z ktorej sa skladá predvolebná kampaň vládnucej strany. A ostatní? Ako keby boli iba v zahrievacom kole. Predstavujú svoje programové tézy a kandidátov, ozrejmuje aktuálnu situáciu Timoracký.
Potreba opozičných strán odlíšiť sa a vymedziť proti momentálne vládnucej strane je zrejmá. Narážajú však na problém nekonkrétnych ideí a sľubov. Zatiaľ čo líder Slovákom sľubuje zvýšenie minimálnej mzdy, ostatní sa oháňajú sloganmi o spravodlivom a fungujúcom Slovensku. A to, ako sa zdá, nefunguje. „Opozičné strany sa jednak snažia vymedziť voči Smeru a jednak sa potrebujú odlíšiť medzi sebou navzájom. No nedarí sa im to. K odlíšeniu a k tomu byť iný, zapamätateľný, neprispieva ani otrocké pridržiavanie sa verejnej mienky. Keď sa koncom roka v prieskumoch objavil problém prílevu imigrantov, odrazu všetky politické strany začali kričať, že aj ony sú za zvýšenie bezpečnosti. Ukazuje sa, že ani tadiaľto cesta k odlíšeniu nevedie,“ komentuje Timoracký.
Únava z utečencov
Téma utečeneckej krízy rezonuje Slovenskom a je tak jedným z prostriedkov, ktorým sa politické strany snažia prilákať voličské hlasy. „Som presvedčený, že ľudia sú už z témy utečencov unavení a budú sa rozhodovať na základe iných argumentov. Tie sme však, žiaľ, ešte veľmi nepočuli,“ myslí si Róbert Slovák z reklamnej agentúry APP Respekt.
Hoci tému využívajú predovšetkým menšie strany v snahe využiť aktuálnu situáciu a získať u Slovákov plusové body, k téme bezpečnosti Slovenska sa vyjadrujú i väčšie strany. „Smer si zmenil svoj slogan z, Robíme to pre ľudí’ na, Chránime Slovensko’, čím sa pravdepodobne aj ich strana chcela vyjadriť k momentálnej situácii,“ vysvetľuje Slovák.
Boj na sociálnych sieťach
Dnešný predvolebný boj má jednu zaujímavú postavu. Svojou kandidatúrou rozhýbal vody volebných kampaní slovenský milionár Boris Kollár. Tie ovládol predovšetkým na sociálnych sieťach. Využíva pritom jednoduchý prostriedok – videá o sebe samom. „Chýba mu nejaká zmysluplnejšia vízia, ale sociálne siete ovládol. Na brány parlamentu nedosiahne, ale to zrejme nebol ani cieľ tejto kampane,“ komentuje Kollárov nástup na politickú scénu Michal Ruttkay z reklamnej agentúry Creo/Young & Rubicam.
Nie každá strana však dokáže naplno využiť potenciál sociálnych sietí. V minulých rokoch bola lídrom sociálnych sietí strana SaS, momentálne tu majú hlavné slovo predovšetkým menšie a novšie strany. „S vtipnými videami to skúsili i strana Sieť, Šanca a SKOK. Ten pravý boj o voličské hlasy sa na sociálnych sieťach však ešte len začne. „Ich čas príde tesne pred voľbami,“ myslí si Timoracký.