Cesta do parlamentu býva dláždená plagátmi. A to doslova. Len druhá najsilnejšia strana podľa prieskumov Sieť využíva až 800 reklamných plôch. V spoločnosti sa však ozývajú hlasy, že reklamy je všade priveľa. Otázne tak je, či ešte vylepovanie bilbordov môže zasiahnuť do politického boja. Reklamný expert Marek Prchal, ktorý sa podieľal na kampani českej strany ANO, hovorí, že plagáty sú prvým kontaktom s kampaňou. „Všetky veci si vyžadujú rozhodovanie a to musí niekde začať,“ dodáva Prchal.
Hoci súčasná digitálna doba presúva značnú časť sebaprezentácie do virtuálneho priestoru, faktom je, že dodnes sa nenašla slovenská politická strana, ktorá by postavila svoju kampaň výlučne na propagácii v prostredí internetu. Podľa politického analytika Jána Baránka nikto nevie odhadnúť, ako by taká strana bola vnímaná. Aj preto strany dodnes používajú bilbordy ako jeden zo základných kameňov svojej kampane.
Smer tajnostkár
Keď sa prejdete ulicami miest, len ťažko sa vyhnete politickej reklame. V uliciach vidieť najmä bilbordy Šance, Siete či vládneho Smeru. Ten odmietol prezradiť, koľko bilbordov ešte umiestni do ulíc Slovenska. „Priebežnú informáciu o počte bilbordov neposkytujeme,“ odpísala Ľubica Končalová z tlačového odboru Smeru. KDH neprezradilo, koľko bude mať bilbordov pred voľbami, v súčasnosti nemá žiadny. Priznali, že bilbordov bude najmenej toľko, čo pred minulými parlamentnými voľbami.
Politické strany však nepodceňujú ani virtuálny priestor. Práve vďaka činnosti na sociálnych sieťach si môžu získať mladú generáciu, ktorá sa k voľbám často stavia apaticky. Aktívnejšie vo využívaní internetu sú najmä novšie a malé strany. „Momentálne využívame online priestor na šírenie série vtipných videí s predstaviteľmi strany SKOK!,“ povedala hovorkyňa strany Martina Medzayová. Videá vo svojej kampani využíva aj Šanca, ktorá podľa jej hovorcu Ľubora Kyselého minula na internetovú kampaň zatiaľ štyritisíc eur.
Nedostatok priestoru
Podľa Prchala forma kampane závisí aj od toho, či je strana zavedená, alebo nie. „Ak je strana tradičná, bude viesť aj tradičnú kampaň,“ hovorí reklamný expert a zároveň dodáva, že pokiaľ ide o mladých voličov, tých strany oslovia skôr cez aplikácie v smartfónoch ako bilbordmi.
Tie sú však stále lukratívnym tovarom, o ktorý majú strany veľký záujem. Odborníci na reklamu hovoria, že v predvolebnom období je ťažké získať lepšie plochy. Podľa prezidenta Klubu reklamných agentúr Slovenska Róberta Slováka je už dnes viditeľné, že prebieha masívna politická kampaň. „Je bežné, že niekoľko mesiacov pred voľbami takmer nie je možné získať reklamu v exteriéri,“ hovorí šéf kreatívy reklamnej agentúry Triad Vladimír Kurek.