StoryEditor

V Indianapolise škandál formuly nula

21.06.2005, 00:00
Najsledovanejšie motoristické preteky na svete utrpeli na víkendovej VC USA v Indianapolise jednu z najväčších športových prehier v histórii F1.

Najsledovanejšie motoristické preteky na svete utrpeli na víkendovej VC USA v Indianapolise jednu z najväčších športových prehier v histórii F1. Takto sa vyjadrujú všetky médiá i viaceré osobnosti zo seriálu F1 o pretekoch, na štart ktorých sa postavilo len šesť monopostov a ďalších štrnásť z bezpečnostných dôvodov na hlavné preteky nenastúpilo. Po ľahké víťazstvo si tak mohol prísť Nemec Michael Schumacher z tímu Ferrari, ktorý využil bojkot väčšiny stajní.

Problém s pneumatikami
Po nezdôvodnených a vážne vyzerajúcich haváriách Ralfa Schumachera a Ricarda Zontu z tímu Toyota v piatkovom tréningu upozornil výrobca pneumatík, firma Michelin, na nedostatočnú bezpečnosť pilotov. Francúzska gumárenská spoločnosť preto hneď požiadala o výnimku z pravidiel, ktoré hovoria, že jazdci musia absolvovať kvalifikáciu i hlavné preteky s jednou súpravou pneumatík. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) vyhovela tejto žiadosti len sčasti, keď oznámila, že v prípade výmeny pneumatík stajne síce nediskvalifikuje, ale určite sa nevyhnú penalizácii. Zástupcov Michelinu ani sedem tímov, ktoré odoberajú pneumatiky tejto značky, toto riešenie neuspokojilo, a preto spoločne navrhli vybudovanie spomaľovacej šikany v najrýchlejšej sklopenej zákrute, kde dochádzalo k najväčšiemu opotrebovaniu pneumatík. Takéto riešenie nie je novinkou, došlo k nemu napríklad v Barcelone v roku 1994. Podľa súčasnej dohody Concorde Agreement však takúto zmenu musia odsúhlasiť všetky kluby, k čomu neprišlo. Proti tomuto návrhu sa postavila stajňa Ferrari, ktorú obúva Bridgestone. Tím z Maranella sa logicky obhajoval tým, že nemieni pykať za nedostatky konkurenčného Michelinu, ktorý nedokázal pripraviť pre svoje tímy zodpovedajúce pneumatiky.

Sklamanie organizátora i divákov
Po zamietnutí zmeny trate nastúpilo na zahrievacie kolo všetkých 20 jazdcov z desiatich tímov, ale ešte pred štartom zamierilo 14 monopostov s pneumatikami Michelin (Renault, Toyota, McLaren, BAR-Honda, BMW-Williams, Red Bull a Sauber) do boxov. Na trati ostali len tímy Ferrari, Jordan a Minardi s pneumatikami Bridgestone. "Sme neskutočne sklamaní z podujatia, ktoré sa uskutočnilo počas víkendu v Indianapolise. Pýšili sme sa tým, čo sme doteraz vďaka nášmu okruhu pre medzinárodný motoristický šport znamenali. VC USA však bola azda najnevydarenejším podujatím na tomto okruhu. Budeme veľmi dôsledne zvažovať našu ďalšiu spoluprácu s F1 v budúcnosti," smutno skonštatoval Joie Chitwood, riaditeľ homologizovaného okruhu Indianapolis Motor Speedway. Okrem zámorských organizátorov utrpelo nepríjemnú lekciu aj 120-tisíc rozpálených fanúšikov, ktorí sa hromadne dožadovali vrátenia vstupného. Veľká časť z nich dokonca zvažuje právnu cestu na vrátenie nákladov od vedenia F1 (Formula One Management) a jeho šéfa Bernieho Ecclestona. "Snažili sme sa preraziť s F1 do Ameriky, ale toto zmarilo všetko naše úsilie," dodal sklamaný Chitwood.

Obhajoba Michelinu
Vedenie Michelinu krátko po pretekoch poďakovalo všetkým tímom, ktoré rešpektovali ich odporúčanie neštartovať. "S poľutovaním musíme konštatovať, že odborné a bezpečnostné návrhy pred pretekmi, ktoré sme dohodli spoločne s našimi partnermi, neboli akceptované. V prípade, že by sa splnili naše pripomienky, boli sme schopní garantovať bezpečnosť jazdcov, účasť tímov v pretekoch a verejný záujem divákov. Firma Michelin je veľmi sklamaná kvôli fanúšikom, tímom a celkovým priebehom pretekov v Indianapolise, ale bezpečnosť jazdcov je vždy našou prioritou," uviedla vo svojom vyhlásení spoločnosť Michelin. Vedenie FIA však takéto ospravedlnenie neakceptovalo. "FIA očakáva správu zúčastnených a potom rozhodne o ďalších krokoch. Vyzerá to tak, že Michelin nedokázal do Indianapolisu priviezť pneumatiky, ktoré by boli bezpečné," konštatoval šéf FIA Max Mosley. Ten ďalej uviedol, že francúzsky výrobca môže dostať za nezabezpečenie vhodných pneumatík vysokú pokutu, v krajnom prípade môže byť vylúčený z F1.

Nespokojný víťaz
S priebehom pretekov vyjadril nespokojnosť aj víťazný Schumacher, ktorý si pripísal prvý triumf sezóny. "Viem, že teraz by mnohí chceli vidieť vinníkov vo Ferrari, ale my sme neurobili nič nesprávne," vyhlásil sedemnásobný majster sveta. Druhé miesto Brazílčana Rubensa Barrichella znamenalo víťazný double tímu z Maranella. Oboch pilotov však diváci na stupňoch víťazov vypískali. "Keby som mal mikrofón, celú záležitosť by som divákom vysvetlil. Neurobili sme nič proti pravidlám," vyhlásil Barrichello. Celá situácia bude mať dohru 29. júna v Pariži, kde si FIA pozvala zástupcov Michelinu i siedmich tímov.

Ohlasy médií
Slovné hračky rôzneho druhu sa vynímajú v titulkoch a perexoch článkov európskych denníkov o Veľkej cene USA automobilových MS F1. Až tri periodiká, každé z inej krajiny, nezávisle od seba nazvali formulu jeden formulou nula.
La Gazzetta dello sport: Formula nula, krach Indianapolisu, chaos s pneumatikami.
La Repubblica: Schumi vyhral formulu chaos. V USA tieto preteky už nemajú budúcnosť.
L´Equipe: Formula nula, Schumacher osamotený vyhral. Ako pôjde sezóna ďalej po tejto maškaráde?
Daily Mirror: Deň, v ktorom automobilový šport v Amerike zomrel.
The Sun: Šesť zlých v Indianapolise - smrť F1 v Spojených štátoch.
Marca: Formula nula. Schumacher vyhral pantomimické preteky a znova môže ísť na titul

menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
24. apríl 2024 02:44