StoryEditor

Ľahké a mimoriadne pevné

28.09.2005, 00:00

Nádrže na vodík s plniacim tlakom 35 a 70 MPa pre vozidlá poháňané palivovým článkom sa podarilo vyvinúť spoločnosti Toyota Motor Corporation (TMC). Obidve nádrže získali certifikát Japonského inštitútu pre bezpečnosť vysokotlakových plynových systémov -- nádrž s tlakom 35 MPa v apríli minulého roka a nádrž na 70 MPa v januári tohto roka. Okrem toho v apríli nádrž na 35 MPa splnila technickú normu vydanú inštitútom pre palivové nádrže motorových vozidiel na stlačený vodík, pri plánovanej životnosti 15 rokov. Predchádzajúce nádrže mali plánovanú životnosť len tri roky.
Nové vysokotlakové vodíkové nádrže Toyoty sú vybavené vnútornou tesniacou vrstvou z vysoko pevnej nylonovej živice, ktorá vynikajúco bráni únikom vodíku. Konštrukcia nádrží je celokompozitná, z vonkajšej strany chránená vrstvou laminátu z uhlíkových vlákien. Vďaka použitým materiálom sú nádrže ľahké a mimoriadne pevné.
Vnútorná vrstva z nylonovej živice je tenšia než pri iných nádržiach a nová nádrž s tlakom 35 MPa tak má kapacitu o 10 % vyššiu, než nádrž s rovnakým plniacim tlakom a vonkajšími rozmermi, ktorá sa využívala vo vozidlách Toyota predtým. Dojazd osobného auta označeného skratkou FCHV a poháňaného vodíkovým článkom sa tak zvýšil (podľa japonského testu spotreby "10-15") z 300 na 330 km. Nádrž s plniacim tlakom 70 MPa, ktorá je konštrukčne aj rozmermi určená do rovnakého vozidla, dokáže prijať 1,7-násobne viac vodíka ako predchádzajúca, čím sa dojazd zvýšil na viac ako 500 km.
Obe nádrže sú vybavené vysokotlakovým uzáverom, špeciálne vyvinutým Toyotou. Pri úplne novej konštrukcii uzáveru je vnútri nádrže umiestnený elektromagnetický bezpečnostný ventil, ktorý zvyšuje jej spoľahlivosť.
Odkedy sa spoločnosť Toyota podujala vyvíjať vozidlá poháňané palivovým článkom, konštruuje sama nezávisle všetky základné prvky týchto pohonných systémov vrátane najdôležitejšieho, ktorým je sústava palivových článkov vyrábajúcich elektrickú energiu. V decembri 2002 bola Toyota prvou spoločnosťou, ktorá začala v obmedzenom počte ponúkať vozidlo s palivovým článkom Toyota FCHV. Odvtedy odovzdali do prenájmu 11 takých vozidiel v Japonsku a päť v USA. Japonská automobilka sa aktívne snaží uplatniť svoju technológiu palivových článkov tiež v autobusoch -- okrem overovacích skúšok prototypu autobusu poháňaného vodíkovým palivovým článkom v reálnej prevádzke v metropolitnej oblasti Tokia (od augusta 2003 do decembra 2004), zabezpečovalo osem autobusov FCHV-BUS aj prepravu návštevníkov medzi jednotlivými lokalitami výstavy Expo 2005 v japonskom Aiči.
Okrem otázky nákladov a iných problémov, ktoré treba vyriešiť, ak sa majú vozidlá s palivovým článkom masovo rozšíriť, považuje Toyota za kľúčovú záležitosť vývoj technológie na uloženie vodíka, a tým dosiahnutie dostatočného akčného rádia vozidiel. Technické podrobnosti o nových vysokotlakových nádržiach na vodík pre vozidlá poháňané palivovým článkom zverejnili na kongrese v komplexe Pacifico Yokohama v polovici mája 2005.

menuLevel = 2, menuRoute = style/autosalon, menuAlias = autosalon, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. apríl 2024 03:13