Pri okne alebo v uličke? Vpredu alebo vzadu? Túto otázku riešia denne milióny cestujúcich v leteckej doprave po celom svete. Anketa easyJet, najväčšej britskej aerolinky čo sa týka počtu prepravených pasažierov, ukázala čo ľudia preferujú. Anketu usporiadala medzi 10 miliónmi cestujúcich.
Celkom 59 percent pasažierov preferuje sedadlo pri okne, zatiaľ čo 38 percent uličku. Len tri zvyšné percentá cestujúcich v Európe potom dávajú prednosť prostrednému sedadlu, ale väčšinou len v prípade, keď ich partner zaujme sedadlo pri okienku, alebo v uličke.
Anketa ďalej ukázala, že väčšina ľudí chce sedieť skôr v pravej polovici lietadla, a že najrýchlejšie sa predá šiesty a siedmy rad. Analýza predaja leteniek potom potvrdila výsledky ankety, že v Európe je najžiadanejšie sedadlo 7F, naopak najmenej obľúbené je miesto 19C.
Určité preferencie sa dajú vysledovať aj u jednotlivých národov či vekových kategórií:
- najviac vyžadujú sedadlá pri okne Portugalci (80 percent), nasledujú Česi (67 percent) a Francúzi (66 percent)
- najčastejšími cestujúcimi, ktorí sedia pri okienku, sú ženy mladšie ako 25 rokov z Portugalska a Českej republiky
Holanďania a Nemci chcú naopak sedieť skôr v uličke (48 percent)
- mladší ľudia ako 25 rokov túžia sedieť pri okne (76 percent), starší pasažieri si potom radšej kupujú miesta v uličke
- Briti by s nadsádzkou povedané snáď radšej neleteli, keď by museli sedieť uprostred
Komentáre účastníkov ankety tiež ukázali, že zvedavejší pasažieri vyhľadávajú sedadlá pri okne kvôli výhľadu, tí nervóznejší potom kvôli pocitu, že majú let "viac pod kontrolou". Mladší pasažieri tiež preferujú okienko kvôli príležitosť kúpiť si zaujímavé fotky.
Tí, čo si vyberajú sedadlá v uličke, si cenia hlavne priestor a ľahší pohyb počas letu. Tieto sedadlá si kupujú predovšetkým starší ľudia, obchodní cestujúcich a tí, ktorí potrebujú čo najrýchlejšie vystúpiť z lietadla.
Sedadlá smrti sú hlavne v prednej časti lietadla
Je potrebné upozorniť, že väčšina lietadiel flotily easyJet má usporiadanie sedadiel tri plus tri, teda jednu uličku rozdeľujúcu vždy tri a tri sedadlá. Zatiaľ čo normálne veľké aerolinky disponujú lietadlami rôznych usporiadaní hlavnej turistickej triedy (2 +2, 3 +3, 3 +4 +3 ...).
Zatiaľ čo väčšina cestujúcich chce počas letu sedieť vpredu, mnoho výskumov ukázalo, že bezpečnejšie sú sedadlá v zadnej časti lietadla. Analýza leteckých nehôd od roku 2007 odhalila, že zatiaľ čo na zadných sedadlách prežilo 69 percent cestujúcich, na predných to bolo 49 percent. Prežitie tých, čo sedeli nad krídlom, sa pohybuje okolo 56 percent.
Výsledky potvrdil aj test televíznej stanice Discovery z roku 2012 v Sonorskej púšti, ktorý simuloval havárii Boeingu 727 vybaveného figurínami za viac ako pol milióna dolárov, 38 špeciálnymi kamerami, senzormi a posádkou odvážnych pilotov. Tí mali padáky a v posledných minútach pred nárazom vyskočili zo zadnej časti lietadla. Hlavný nápor nárazu niesli cestujúci v prednej časti lietadla, pričom najviac boli zasiahnuté rady 1 až 7, sedadlo 7A bolo dokonca katapultované z lietadla. Najväčšiu šancu na prežitie potom mali tí, ktorí sedeli do piatich radov od východu.
idnes.cz