StoryEditor

Väčšie množstvo zeleniny a ovocia škodí, zhodli sa vedci

31.07.2014, 20:26
Autor:
tasr, stltasr, stl

S konzumáciou ovocia a zeleniny to netreba preháňať. Obe zložky potravy síce znižujú riziko infarktu alebo rakoviny, viac ako päť odporúčaných dávok denne však tento efekt neposilňuje, vyplýva z metaanalýzy zverejnenej v najnovšom čísle časopisu British Medical Journal.

Ešte pred desiatimi rokmi sa vedci domnievali, že päť porcií ovocia alebo zeleniny denne môže zabrániť až 30 percentám všetkých prípadov rakoviny, píše v tejto súvislosti nemecký denník Süddeutsche Zeitung. Napriek tomu rakovina postihuje aj ľudí, ktorí pravidelne jedia brokolicu, jablká či papriku.

Nádeje na ochranný účinok ovocia a zeleniny boli však z veľkej časti založené na neprípustnom zovšeobecňovaní výsledkov pokusov s bunkami alebo zvieratami. Okrem toho sa zistilo, že najmä lepšie príjmové skupiny, ktoré jedli viac ovocia a zeleniny, síce žili dlhšie, no tento účinok nespôsobil každodenný príjem vitamínov, ale zdravší spôsob života ako taký a vyššia priemerná dĺžka života príslušníkov tejto spoločenskej vrstvy.

Výskumníci z Číny a USA teraz analyzoval 16 štúdií zahŕňajúcich viac ako 830.000 účastníkov, z ktorých asi 56.400 v sledovanom období (päť až 26 rokov) zomrelo, z nich 11.500 na kardiovaskulárne ochorenia a 16.800 na rakovinu. Sledovali a zohľadňovali sa rôzne iné faktory vrátane veku, indexu telesnej hmotnosti (BMI) a spotreba cigariet. V niekoľkých štúdiách zisťovali vedci stravovacie návyky dotazníkom, v iných si účastníci viedli denník. Jedna porcia ovocia a zeleniny v štúdiách mala asi 80 gramov.

Ukázalo sa, že v priemere dlhšie žili tí, ktorí pravidelne prijímali rastlinnú stravu. Vyššia spotreba ovocia a zeleniny bola signifikantne spojená s nižším rizikom úmrtia na rôzne príčiny, najmä na kardiovaskulárne ochorenia.

Z počítačového modelu vyplynulo, že každá ďalšia a pravidelne konzumovaná porcia ovocia alebo zeleniny denne znížila riziko predčasného úmrtia o päť percent. Riziko úmrtia na srdcovocievne choroby sa znížilo asi o štyri percentá, riziko vzniku rakoviny ostalo nezmenené. Konzumovanie viac ako piatich porcií denne však tento pozitívny efekt už nestupňovalo.

Je to v rozpore s výsledkami britskej štúdie vedcov z University College v Londýne zverejnenej v marci 2014 v časopise Journal of Epidemiology and Community Health, ktorí odporúčajú sedem porcií denne, pripomenul časopis Der Spiegel.

Keďže však čínski a americkí vedci iba hodnotili pozorovacie štúdie, z údajov nemožno priamo odvodiť, či je za zníženú úmrtnosť zodpovedná zvýšená konzumácia ovocia a zeleniny. Dôležitú úlohu mohli zohrať ďalšie faktory, ktoré neboli dostatočne zohľadnené, konštatuje Der Spiegel.

01 - Modified: 2006-08-29 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Buďte iniciatívni. V Luxembursku na to čakajú
01 - Modified: 2022-08-08 14:43:22 - Feat.: - Title: Počet krokov nie je dôležitý, k chôdzi však treba niečo pridať, radí športový fyziológ 02 - Modified: 2022-08-11 10:00:00 - Feat.: - Title: Neuveríte, čo všetko sa dá zavárať: Zabudnite na kompót a uhorky, pripravte si netradičné suroviny 03 - Modified: 2022-07-28 16:00:00 - Feat.: - Title: Ako správne vybrať melón či paradajky prečo je chyba kupovať ovocie a zeleninu poobede? 04 - Modified: 2022-07-29 10:00:00 - Feat.: - Title: Poklad zvaný graviola: Toto ovocie vylieči rakovinu, no prínosov pre zdravie má omnoho viac 05 - Modified: 2022-07-28 07:08:19 - Feat.: - Title: Ako na bohatú zeleninovú výsadbu?
menuLevel = 2, menuRoute = style/gastro, menuAlias = gastro, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
12. august 2022 17:12