1/17Malé písmo na cenovkách
V poslednej dobe pri trende „downsizing“ je celkom dôležité poznať referenčné ceny (ceny za liter alebo kilogram) tovaru. Tie sú pri tovare uvádzané veľmi malými a nečitateľnými písmenami. Na bezchybné prečítanie by zákazník často potreboval lupu.
Túto myšlienku pred viac ako desiatimi rokmi zahrnula DM drogerie na svoje nákupné vozíky, ktoré uľahčujú čítanie miniatúrnych informácií na baleniach jednotlivých produktov.
„Čítacie lupy umožňujú nielen seniorom jednoduchšie čítanie informácií na etiketách výrobkov a sú zákazníkom stále k dispozícii,“ doplnil Jiří Peroutka, manažér komunikácie dm.
SNÍMKA: Pixabay
2/17Blúdenie v obchode
Nákupný zoznam sa príliš nemení, preto väčšinou obchodom prechádzame po bežnej trase. Obchody však zámerne presúvajú tovar z regálov do regálov alebo dokonca úplne na iné miesto.
Podľa supermarketov totiž reorganizácia tovaru v predajni krátkodobo zvyšuje tržby. Je to tým, že zákazník blúdi a musí prejsť celý obchod, nie iba naučenú cestu. Objaví tak veci, ktoré si predtým nevšimol a niečo z nich si neplánovane kúpi.
SNÍMKA: Pixabay
3/17Ilustračná snímka: Pixabay
4/17Cenovky v regáloch
Priradiť správnu cenovku k tovaru je často španielska dedina. Ako ukazuje reálny príklad z jedného pražského supermarketu, niekedy sú cenovky v regáloch také pomiešané, že priradiť ich ku konkrétnemu tovaru je doslova úloha pre detektíva. Pri pokladni potom môže prísť k nepríjemnému prekvapeniu.
SNÍMKA: Pixabay
5/17Nesúhlasí cena pri regáli a pri pokladni
V tomto prípade už nejde len o nepríjemnosť, ale o klamanie spotrebiteľa. Ako inak vysvetliť, že na cenovkách býva niekedy pri tovare uvedená cena, ktorá sa na účtenke po zaplatení zásadne líši.
SNÍMKA: Pixabay
6/17Cenovky hore alebo dole
Niektoré supermarkety majú tovar označený cenovkami dole, iní zase hore, čo je pre zákazníka mätúce. Obzvlášť predajne Lidlu sú svojím vzhľadom charakteristické a odlišné od zvyšku trhu. Umiestnenie cenoviek je dané typom používaného vybavenia a nábytku a vo všetkých úsekoch predajní tohto reťazca zjednotené.
SNÍMKA: Pixabay
7/17Chýbajúca dezinfekcia
Počas pandémie sa na všetkých verejných miestach, obzvlášť v obchodoch, inštalovali zásobníky s dezinfekciou. Stali sa neoddeliteľnou súčasťou vybavenia a zákazníci si na ne zvykli.
Avšak teraz sú v obchodoch bezdotykové zásobníky s dezinfekciou často prázdne a nikto ich nedopĺňa.
SNÍMKA: Pixabay
8/17Môžem nechať?
Určite sa to už stalo každému, pri pultovom predaji s lahôdkami, údeninami a syrmi predavač občas netrafí požadované množstvo a spýta sa „môžem nechať?“ Možno to samozrejme odmietnuť, len na to človek nie vždy nájde odvahu alebo si vyslúži znechutený výraz predavača. A nakoniec si namiesto desať deko šunky odnáša dvanásť a viac.
SNÍMKA: Pixabay
9/17Palety v uličkách
V obchodoch býva občas tesno a pokiaľ sa musíte vyhýbať zamestnancom obchodu, ktorí vyskladňujú tovar v regáli, ide o jednu z najotravnejších vecí, ktoré vás môžu v obchode stretnúť.
Vo frekventovaných časoch zamestnanci manipulujú s tovarom na paletách, takže je veľmi zložité prejsť sám, nieto ešte s nákupným vozíkom.
SNÍMKA: Pixabay
10/17Špinavé nákupné košíky a vozíky
Asi každý zákazník si praje ukladať nákup do prázdneho a čistého košíka či vozíka. Príliš ho teda nepoteší, pokiaľ z neho musí pred tým, než sa pustí do nakupovania, vyberať akčné letáky, prázdne vrecká, účtenky, sáčky či vňate od zeleniny. A hľadať na predajni najbližší prázdny odpadkový kôš.
SNÍMKA: Pixabay
11/17Uvádzaná gramáž
Cena ovocia a zeleniny je uvádzaná buď za kilogram (gram) alebo balenie (kus), niekedy je tak veľmi ľahké si tieto veličiny zameniť a pri pokladni sa potom zákazník nestačí čudovať. Supermarket uvádza cenovky podľa vlastného uváženia, je teda potrebné sledovať pozorne čo a za koľko si ukladáte do košíka.
SNÍMKA: Pixabay
12/17Opustené nákupné vozíky
Chybou niektorých zákazníkov je to, že nechávajú nákupné vozíky uprostred uličiek a vyberajú si tovar niekde inde. Ostatní potom nemôžu prejsť a musia vozíky rôzne odsúvať a premiestňovať.
SNÍMKA: Pixabay
13/17Zľavové karty a aplikácie
Bez plastovej či mobilnej vernostnej karty už nemožno nakúpiť výhodne alebo so zľavou. Niekto ju však nechce alebo nepotrebuje - a toho potom rovnaká otázka na to, či má aplikáciu alebo ”kartičku” desaťkrát denne pochopiteľne vytáča.
SNÍMKA: Pixabay
14/17Parkovanie pri supermarkete
Parkovanie pri supermarkete a nevyhovujúce riešenie parkovísk je veľkým zákazníckym bôľom. Často chýbajú chodníky, aby sme mohli medzi autami prejsť, niekde autá prechádzajú aj tesne okolo vchodu, čo nie je komfortné ani bezpečné. Na vyhradených miestach pre rodičov s deťmi alebo zdravotne znevýhodnených často parkuje ktokoľvek.
Z pohľadu zákona na vyhradených miestach pre rodičov síce môže stáť každý vodič, žiadna dopravná značka pre také miesto neexistuje. Pokiaľ však deti nemáte, je blokovanie takých miest hulvátstvom.
SNÍMKA: Pixabay
15/17Rádio v reťazcoch
Takmer vo všetkých supermarketoch sa z reproduktorov šíri hudba rôznych žánrov, často doplnená informáciami o zľavách alebo iných zaujímavých ponukách daného obchodu. Supermarkety vsádzajú na desiatky rokov staré hudobné hity, cez Vianoce potom nákupnú atmosféru podfarbujú koledy. Pre mnohých je toto vysielanie hudobným a často aj moderátorským peklom.
Podľa reťazcov je takzvané instore rádio významným marketingovým nástrojom a zákazníkom spríjemňuje čas počas nakupovania.
SNÍMKA: Pixabay
16/17Dvojité cenovky
Čím ďalej, tým častejšie sa v obchodoch objavujú dvojité ceny, a to pre členov klubu a nečlenov. Väčšinou je cenovka pre nečlenov nepatrná, prípadne je označenie ceny mätúce. Podobne mätúce je označovanie cien v reťazci Makro, kde je dominantná cenovka uvedená pre čiastku bez dane, ďalej sú tam ďalšie dve ceny – množstevné a po zdanení.
SNÍMKA: Pixabay
17/17Hľadanie košíka
Na malý nákup nie je potrebné brať si veľký nákupný vozík, a tak zákazníci hneď pri vchode vezmú malý košík. Často sa však stáva, že všetky nákupné košíky do ruky sú naukladané za pokladňami a pri vchode nie je žiadny. Nezostáva teda nič iné, než hľadať drobné, prípadne plastový žetón na zbytočne veľký vozík alebo sa vydať na lov košíka niekam k pokladniam.
SNÍMKA: Pixabay