StoryEditor

Sedemdesiatnik Allen je neverný New Yorku

12.12.2005, 23:00

Na začiatku tohto mesiaca sa dožil sedemdesiatky, čo komentoval slovami, že necíti, že by prichádzala nejaká životná múdrosť ani náhle neprišiel na to, o čom je láska, akurát ho viac bolia kosti. Významnejším momentom než okrúhle výročie bola pre Woodyho Allena v tomto roku nevera New Yorku, mestu, kde donedávna nakrúcal všetky svoje filmy. Už o niekoľko týždňov bude mať premiéru jeho nová snímka s názvom Match Point, nakrútená počas minulého leta v Londýne, kde v tomto roku vznikol aj ďalší film s názvom Scoop a ako oznámil pred pár dňami, v Londýne sa pripravuje nakrútiť aj svoj ďalší film.

Dôvody na zmenu vzduchu boli okrem iného ekonomické -- keď v Amerike ťažko hľadal 15 miliónov dolárov na svoj ďalší film, obrátil sa na Európu, kde sa peniaze našli v britských štátnych zdrojoch na podporu kinematografie, jednej írskej banke a istej luxemburskej spoločnosti. Napriek zmene prostredia Allen tvrdí, že medzi týmito dvoma mestami nie sú až také veľké rozdiely -- sú to dve veľké, komplikované kozmopolitné mestá, obe preplnené divadlami, kinami, kníhkupectvami a hudobnými obchodmi a v oboch sa hovorí po anglicky.

"Nemám rád producentov alebo štúdiá, ktorí čítajú scenár nielen preto, aby sa potešili," vysvetľoval svoje problémy v New Yorku. "Čítajú ho preto, lebo sú presvedčení, že vám s ním pomôžu. Nepozvali ma rokovať o svojich obchodoch a kontraktoch, a ja neverím, že by zasa oni boli kompetentní posudzovať štruktúru scenára, dialógov a hodnotiť postavy." Ako dodal, nevedia nič o písaní divadelných hier, scenárov alebo o literatúre, ale neváhajú sa pozrieť na nejaký scenár a hneď tvrdiť, že niektorá postava je slabá alebo že by mal byť záver akčnejší. S týmto prístupom to nemá Allen ľahké v Hollywoode, situáciu sťažuje aj fakt, že jeho posledné filmy ako Anything Else, Hollywood Ending, Jade Scorpion, Darebáčikovia či Melinda a Melinda nezožali veľký úspech u kritikov ani neurobili veľké tržby v kinách.

Allenovi sa oveľa viac darilo približne pred dvoma desaťročiami, keď vznikli jeho najslávnejšie filmy ako Annie Hallová, Manhattan, Hana a jej sestry či neskôr Výstrel na Brodwayi. Na svojom konte má tridsiatku filmov, prakticky každý rok nakrúti jeden nový, čo je medzi režisérmi výnimočný úkaz. Ako povedal v jednom rozhovore, celý jeho život je neustálym bojom so všetkými druhmi depresie, strachu a úzkosti. "Prišiel som na to, že u mňa funguje to, čo u duševne chorých pacientov v ústave -- ak ich niečím zamestnáte, sú pokojnejší." Počas nakrúcania uniká do iného sveta, "po skončení sa musím vrátiť do reálneho života, a ten je vždy plný obrovských problémov, takže sa vrhnem na ďalší film a na istý čas opäť zmiznem pred svetom".

Zdá sa, že v Allenovej filmárskej tvorbe sa objavila nová osudová žena, tentoraz sa však filmová fikcia neprepletá s jeho životnými príbehmi. V oboch londýnskych filmoch vystupuje ako ústredná postava Scarlet Johannsonová. Iróniou je, že to nie je Britka, ako by sa od miesta a finančných zdrojov očakávalo, ale newyorská rodáčka. Woody Allen je známy obsadzovaním svojich osudových žien vo vlastných filmoch, či už to bola Diane Keatonová alebo neskôr Mia Farrow (obe si dokonca zahrali spolu v jeho filme Rado Days). V žiadnom z nich sa zatiaľ neobjavila jeho súčasná manželka Soon-Yi, pôvodne adoptívna dcéra Mie Farrow. Tá Allena opustila po tom, ako mu našla pornografické fotografie svojej adoptívnej dcéry, ktorá na nich podľa odhadov mohla mať medzi sedemnástimi a 22 rokmi. Manželstvo s ňou už trvá osem rokov a aby budúcnosť ostala otvorená, adoptovali si s Allenom dve malé dcéry.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 17:41