StoryEditor

Western ožíva, na scénu sa vracajú hrdinovia

04.04.2003, 00:00
Zdá sa, že Hollywood si opäť spomenul na "staré dobré časy" a snaží sa jednému z najstarších filmových žánrov, westernu, vrátiť jeho stratenú slávu. Western totiž má dostatok emócií, hrdinovia bojujú proti zlu a nechýbajú mu ani hodnoty, ktoré Amerika tradične vyznáva. A po 11. septembri ešte oveľa intenzívnejšie.
Najnovšie chystaný príbeh tohto žánru s názvom Hidalgo vyvoláva zvláštne pocity a spája súčasnosť s viac ako storočnou históriou. Aj tentoraz je Američan konfrontovaný s výzvou prichádzajúcou z preňho úplne cudzie sveta, i tentoraz sa púšťa do súboja ďaleko od domova - a opäť nakoniec zvíťazí. Nie, nejde o zahraničnú politiku, hoci i v tomto prípade je občan Spojených štátov nútený bojovať v arabskej púšti. Je to film, ktorý vracia diváka do roku 1889, keď kuriér legendárneho Pony Expressu Frank T. Hopkins so svojím mustangom vyhral závody s najlepšími jazdcami na ťavách, konajúce sa uprostred púšte Arabského polostrova. Snímka dostala názov podľa spomenutého mustanga, hlavnú úlohu zahral Viggo Mortensen a do amerických kín sa film dostane v lete.
Vôbec to však nie je jediný western, ktorý na divákov čaká. Momentálne sa nakrúca či bolo práve dokončených desať filmov zaoberajúcich sa americkou históriou v rokoch 1836 až 1890 s rozpočtom až osemdesiat miliónov dolárov. Okrem iných medzi ne patrí i snímka Open Range, kde Kevin Costner a Robert Duvall bojujú proti farmárovi, ktorý ovláda krajinu s neobyčajným násilím a dva filmy z čias občianskej vojny - Gold Mountain a Gods and Generals (druhý už má premiéru za sebou a je to rekonštrukcia krvavej vojny pri Sharpsbergu v Marylande, ktorá bola 17. septembra 1862 a zahynulo v nej štyritisíc Američanov).
Bitka o Alamo
Ešte väčšie náklady - asi sto miliónov dolárov - si vyžiada zrejme najmonumentálnejší z pripravovaných snímok - nová filmová verzia bitky o Alamo. V roku 1836 sa na misijnej stanici s rovnakým názvom, ležiacej neďaleko San Antonia, bránilo 189 Texasanov počas 13 dní mnohotisícovej mexickej presile a nakoniec zomreli hrdinskou smrťou za slobodu a nezávislosť svojho štátu. Toľko legenda.
V roku 1960 vznikol o bitke westernový veľkofilm s Johnom Waynom. Niet divu, že si obľúbený herec Georgea W. Busha, zástanca tradičných amerických hodnôt a veľký patriot Wayne, vybral práve tento historický moment: dali sa totiž doň zapojiť všetky dôležité oznámenia typu: "Musíme prehrať bitku, aby sme vyhrali vojnu", "Sú hodnoty, za ktoré sa oplatí zomrieť" a podobne.
Hrdinský boj Texasanov má, samozrejme, komerčné ciele, ale okrem zarábania peňazí si od neho producenti sľubujú aj iný efekt - má poslúžiť predovšetkým na posilnenie pocitov vlastenectva a hrdosti na Spojené štáty. Šéf koncernu Disney Michael Eisner sa tým ani netají - podľa neho k tomu prispeje i fakt, že snímka bude pôsobivou spoločenskou udalosťou, ku ktorej medzi hlavné zložky možno zaradiť herecké výkony a úžasné zábery krajiny (nakrúcať sa bude v texaskej púšti). Hollywoodski novinári boli trochu skeptickejší - autor scenára bral do úvahy historickú skutočnosť, a tak hrdinovia z Alama nie sú muži s dokonalým životopisom, ale v mnohých prípadoch dobrodruhovia, alkoholici a najatí prisluhovači, čo je oveľa bližšie k historickej pravde. Faktom zostáva, že koncern Disney už angažoval nového scenáristu.
Podliak či hrdina
Nová éra westernu by však nemala stáť len na veľkofilmoch typu Alamo. Podstatné pre western sú i nízkorozpočtové príbehy (práve preto sa tak rýchlo stal dôležitým filmovým žánrom - o prírodné scenérie a mužov výborne jazdiacich na koňoch nebola v Kalifornii na začiatku minulého storočia núdza) obsahujúce základné schémy a klišé, pre ktoré sa znížila divácka popularita westernu. Začiatkom 70. rokov minulého storočia sa totiž ukázalo, že spoločenská klíma v USA sa tak zmenila, že klasické príbehy nielenže prestali ľudí priťahovať, ale ich hrdinovia typu Johna Wayna sa dokonca stali ikonami konzervativizmu a spiatočníctva. Podiel na tom malo i hnutie proti establishmentu, vietnamská vojna i všeobecná kríza hodnôt.
Odvtedy sa kde-tu úspešný western objavil, ale nešlo o žiadny trend. Po teroristických útokoch na Spojené štáty sa však túžba po prehľadnom westernovom svete, kde podliak je podliakom a hrdina hrdinom, kde dobro v prípade potreby zaútočí a zvíťazí, vrátila s neobyčajnou silou. Westernoví hrdinovia totiž presne vedeli, prečo bojujú proti zlu, a často im nezostávalo nič iné, pri ochrane svojho majetku, rodiny či hodnôt, ktoré vyznávali, iba vziať do ruky zbraň.
Tragika osudov takýchto westernových hrdinov potom spočívala v túžbe po pokojnom a usporiadanom živote, ktorá nemohla byť naplnená, lebo pokiaľ zlo unikalo trestu, nebolo mysliteľné zrieknuť sa jeho prenasledovania. Zdá sa, že niektorí americkí tvorcovia chcú divákom toto posolstvo opäť odovzdávať. Zjednodušiť svet aspoň na filmovom plátne, keď sa to v skutočnosti veľmi nedarí.


Obľúbený herec Georgea W. Busha, zástanca tradičných amerických hodnôt a veľký patriot John Wayne vo filme Anjel a zlý muž z roku 1947. Snímka archív
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. apríl 2024 11:16